ایران پرسمان
ماهواره‌های کوچک طوفان‌های خورشیدی را پیش‌بینی می‌کنند
چهارشنبه 13 فروردين 1399 - 16:22:06
ایران پرسمان - مهر / ناسا تصمیم دارد با استفاده از 6 ماهواره کوچک یک ماموریت جدید انجام دهد تا بهتر بتواند آب و هوای فضایی و وقوع طوفان های خورشیدی را پیش بینی کند.
ناسا اعلام کرده یک ماموریت تحقیقاتی جدید انجام می دهد و برای این منظور تعدادی از ماهواره های کوچک را به مدار زمین می فرستد تا پدیده مرموز ذرات طوفان های خورشیدی را بررسی کنند.
این ماموریت SunRISE نام دارد و هزینه آن 62.6 میلیون دلار تخمین زده می شود. قرار است ماموریت مذکور در یکم جولای 2023 میلادی آغاز شود. جاستین کاسپر از دانشگاه میشیگان ماموریت مذکور را برنامه ریزی کرده و آزمایشگاه JPL ناسا بر آن نظارت می کند.
در این ماموریت خوشه ای متشکل از 6 ماهواره کیوب ست اطلاعات از انتشار ذرات خورشید را جمع آوری می کنند. این ماهواره ها بسیار کوچک و به اندازه یک تستر هستند.
6 ماهواره کیوب با فاصله 6 مایل از یکدیگر حرکت می کنند و همزمان دور زمین مدار می زنند. به طور دقیق آنها میزان تشعشع ذرات خورشیدی را اندازه گیری می کنند. محققان با استفاده از تمایز میان جریان تشعشعات این ذرات مدل های سه بعدی از سطح خورشید هنگام فوران این ذرات می سازند.با کمک این مدل ها محققان می توانند زمان تشکیل طوفان های خورشیدی را بهتر پیش بینی کنند.
ناسا در بیانیه ای درباره این ماموریت نوشت: هرچه بیشتر از شیوه فوران ذرات خورشید در رویدادهای آب وهوای فضایی بدانیم، بهتر می توانیم تاثیر آن بر فضاپیما و فضانوردان را بررسی کنیم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/119568/ماهواره‌های-کوچک-طوفان‌های-خورشیدی-را-پیش‌بینی-می‌کنند
بستن   چاپ