ایران پرسمان
چرا در روزهای کرونایی بیشتر خواب می‌بینیم؟
چهارشنبه 13 فروردين 1399 - 20:22:04
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان روانشناسی اعلام کرده اند اقامت در خانه برای بازه زمانی طولانی سبب افزایش میزان استراحت افراد شده است و این یکی از دلایلی است که این روز‌ها افراد بیشتر در هنگام خواب دچار رویابینی می‌شوند.
با وجود توصیه پزشکان به انجام ورزش درخانه و جلوگیری از دراز کشیدن یا خوابیدن درتخت خواب برای بازه زمانی طولانی در طول روز و زمان بیداری به وسیله افراد سالم، عده زیادی از افراد برای ساعت‌های طولانی می‌خوابند که این سبب برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن آنها و افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مزمن غیر واگیر، چون سکته مغزی و مواردی از این دست در آینده می‌شود.
کاهش صحبت با اطرافیان و ورزش نکردن درمحیط خانه سبب افزایش تمایل به خواب می‌شود و بنا بر تحقیقات علمی افراد بازه زمانی بیشتری را درحالت REM به سر می‌برند، حالت REM به وضعیتی گفته می‌شود که فرد در آن دچار رویابینی می‌شود و عنبیه چشم زیر پلک بسته سریع حرکت می‌کند.
در حالت REM مغز انسان فعال است و فرد رویا می‌بیند که می‌تواند رویا‌های شاد یا کابوس‌های ترسناک باشد. به گفته کارشناسان نگرانی شدید مردم در کشور‌های مختلف دنیا درباره بیماری COVID-19 با اثرگذاری بر ضمیر ناخودآگاه آنها سبب ایجاد رویا و کابوس درافراد می‌شود.
بنا برمطالعه‌های انجام شده عامل هایی، چون تب، ابتلا به بیماری‌های جسمی و بیماری‌های روانی، استرس و اضطراب شدید می‌تواند بر خواب افراد اثربگذارد و سبب مشاهده خواب‌های آشفته یا رویا‌های طولانی در آنها شود.
کارشناسان برای جلوگیری از استرس و اضطراب فراوان به افراد توصیه می‌کنند در منزل بمانند، زیرا خطر ابتلا به بیماری به میزان زیاد بین آنها و اعضای خانواده شان کاهش می‌یابد.
همچنین انجام کارهایی، چون گفتگو با اعضای خانواده، تماس تلفنی با دوستان، همکاران و اقوام، مطالعه، سرگرم کردن خود و دیگر اعضای خانواده با انجام کارهایی، چون یادگیری زبان خارجی، مشاهده فیلم و سریال مورد علاقه، استحمام با آب گرم پیش از خواب و انجام ورزش ملایم و سبک به طور روزانه در خانه می‌تواند به داشتن خواب مناسب و کاهش مشاهده کابوس‌های ترسناک کمک کند.
کارشناسان عامل هایی، چون خشونت‌های خانوادگی، دعوا و بروز اختلاف بین خانواده‌ها را یکی از عامل‌های بسیار اثر گذار در بروز استرس و اضطراب درون خانواده‌ها می‌داند که باید روز‌های طولانی را در محیط خانه سپری کنند.
پرهیز از دعوا و تنش در خانواده، نوشیدن دمنوش‌های گیاهی، انجام مراقبه، پرداختن به کار‌های هنری، چون نقاشی می‌تواند سبب رفع استرس، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت روانی و جلوگیری از مشاهده کابوس‌های ترسناک شود.
کارشناسان به افراد سالم توصیه می‌کنند جز شب‌ها و به میزان حداکثر 20 دقیقه چرت زدن در طول روز به خوابیدن نپردازند، زیرا می‌تواند سبب اختلال درچرخه خواب و بیداری آنها، خوابیدن برای بازه زمانی بسیارطولانی و دیدن رویا یا کابوس شود.
هرچه افراد بازه زمانی طولانی تری را به خواب اختصاص دهند احتمال به یاد ماندن خواب و دیدن خواب‌های طولانی بیشتر می‌شود.
بنا بر مطالعه‌های انجام شده بیشتر زمان مشاهده رویا و بروز حالت REM صبح‌ها پیش از بیدار شدن از خواب است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/119631/چرا-در-روزهای-کرونایی-بیشتر-خواب-می‌بینیم؟
بستن   چاپ