ایران پرسمان
یک کتاب خوب/ کتابی که شهامت مستقل فکر کردن را به شما می‌بخشد
پنجشنبه 14 فروردين 1399 - 15:15:04
ایران پرسمان - خبرگزاری کتاب ایران / نشر مرکز زمستان گذشته (1398) دهمین چاپ کتاب «زندگی در دنیای متن» اثر پل ریکور و ترجمه بابک احمدی را با شمارگان 500 نسخه، 168 صفحه و بهای 33700 تومان منتشر کرد. چاپ پیشین (نهم) این کتاب سال 1396 با شمارگان 500 نسخه و بهای 21500 تومان روانه بازار اندیشه شده بود.
چاپ نخست این کتاب با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، 151 صفحه و بهای 330 تومان، سال 1373 منتشر شده بود، یعنی در دهه‌ای که تقریبا هیچ متنی از یا درباره ریکور به فارسی وجود نداشت و البته آن روزها هنوز این فیلسوف برجسته فرانسوی در قید حیات بود. بین چاپ‌ نخست و دوم این کتاب، فاصله زمانی چهار ساله وجود داشت، به همین دلیل احمدی برای چاپ دوم در افزونه‌ای آثار جدید ریکور را معرفی کرد. همچنین برای چاپ چهارم نیز به دلیل درگذشت ریکور در سال 2005، پیوستی به کتاب افزوده شد.
ریکور نماینده برجسته پدیدارشناسی و هرمنوتیک مدرن در پایان سده بیستم بود. محتوای کتاب شامل برگزیده‌ای از مهم‌ترین گفت‌وگوهای پل ریکور و همچنین بحث او با هانس گئورگ گادامر با عنوان «اختلاف تاویل‌ها» است که به سال 1982 انجام شد. «پدیدارشناسی و نظریه ادبی» عنوان گفت‌وگوی نخست است که اریک نخجوانی، استاد علوم انسانی در دانشگاه پیترزبورگ به سال 1981 به زبان انگلیسی با ریکور انجام داد.
گفت‌وگوی دوم با عنوان «شعر و امکان» که به سال 1982 در دانشگاه شیکاگو توسط فیلیپ فراید به زبان انگلیسی انجام شده بود. بابک احمدی درباره این گفت‌وگو نوشته است که: «بر خلاف دیگر گفت‌وگوها، که آشکارا به دقت ویرایش شده‌اند، در این گفت‌وگو حالت گفتاری و تا حدودی خودمانی حفظ شده است، هر دو طرف چند بار بحث دیگری را قطع می‌کنند و یا در جریان صحبت، به مناسبت نکته‌ای تازه مسیر کلام خود را تغییر می‌دهند. همین ویژگی این گفت‌وگو را جذاب‌تر و خواندنی‌تر از بقیه کرده است.

ایران پرسمان


گفت‌وگوی سوم با عنوان «استعاره و روایت» را کریستیان دلاکامپانی با ریکور انجام داده بود که فوریه 1981 در روزنامه لوموند به چاپ رسید. این گفت‌وگو بعدها در کتابی منتشر شد، اما فاقد عنوان بود. تیتر «استعاره و روایت» را بابک احمدی بر اساس محتوای این گفت‌وگو، انتخاب کرده است.
«جهان متن و جهان خواننده» عنوان گفت‌وگوی چهارم کتاب است و شامل بحث ریکور با ژوئل رومان. «آفرینندگی زبان» و «اسطوره چون دارنده دنیاهای ممکن» به ترتیب عناوین گفت‌وگوهای پنجم و ششم کتاب است. این گفت‌وگوها را ریچارد کرنی، فیلسوف ایرلندی با ریکور به سال 1981 در پاریس انجام داده است.
کتاب راهی است به جهان فکری و فلسفی پل ریکور به عنوان یکی از برجسته‌ترین اندیشمندان در فلسفه قاره‌ای. او از بنیان گذاران هرمنوتیک مدرن بود و طرحی نو در علوم انسانی درانداخت. آثار او به قول بابک احمدی نمونه‌هایی است از نگرش انتقادی – فلسفی امروز و پیشرفتگی منطق مکالمه و بنیان تاویل. همچنین با مطالعه این کتاب می‌توان مهم‌ترین مباحث دهه‌های اخیر در حوزه هرمنوتیک را دریافت.
احمدی نوشته است که ریکور متفکری جدی و اندیشه‌اش اصیل و جذاب است، اما خود او از ما می‌خواهد که شیفتگی غیرعقلایی را کنار گذاشته و با فلسفه‌اش به گونه‌ای نقادانه رویارو شویم و با متنی که آفریده بجنگیم و از او بشارتگر رهایی و رستگاری نسازیم. مباحث ریکور در این کتاب برانگیزاننده خردورزی فلسفی است. شهامت فکر مستقل و همبسته کردن خرد و کنش را در خواننده افزون می‌کند و این دستاوردی عظیم است و به ویژه در گفت‌وگوی ریکور با هانس گئورگ گادامر و با دانشجویانی که در بحث این دو شرکت کرده و سوالات خود را پرسیدند، آشکار می‌شود. اینجاست که درمی‌یابیم فلسفه لذت شرکت در ساختن دنیایی تازه است.
سال 1397 یکی از مهم‌ترین آثار ریکور به عنوان «زمان و حکایت» بالاخره به صورت کامل در سه مجلد منتشر شد. همچنین کتاب‌های «ایدئولوژی، اخلاق، سیاست»، «تاریخ و هرمنوتیک» و «درباره ترجمه» ریکور نیز ترجمه و منتشر شدند. مخاطب علاقه‌مند می‌تواند برای شروع مطالعه آثار ریکور ابتدا کتاب «زندگی در دنیای متن» را مطالعه کند. این سیر مطالعاتی اندیشه ریکور را قابل درک خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/119793/یک-کتاب-خوب--کتابی-که-شهامت-مستقل-فکر-کردن-را-به-شما-می‌بخشد
بستن   چاپ