ایران پرسمان
سوریه اتهام حمله شیمیایی در استان حماه رد کرد
پنجشنبه 21 فروردين 1399 - 20:41:27
ایران پرسمان - فارس / وزارت خارجه سوریه گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی درباره استفاده ارتش سوریه در استان حماه را تکذیب کرد و آن را سناریوی ساختگی آمریکا با کمک تروریست‌های آن در سوریه توصیف کرد.
وزارت خارجه سوریه گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره نقش ارتش سوریه در بمباران شیمیایی شهر الطامنه در غرب سوریه را تکذیب کرد و نظیر گزارش‌های پیشین جعلی و گمراه کننده توصیف کرد.
واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چهارشنبه در نخستین گزارش خود ادعا کرد، جنگنده‌های سوخو 22 و هلی‌کوپترهای ارتش سوریه مارس 2017 مناطقی در غرب سوریه را با بمب‌های حاوی ماده سمی کلرین بمباران کردند.
به دنبال آن «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از آنچه کار تخصصی واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خواند، تقدیر کرد.
وزارت امور خارجه سوریه در پاسخ به این اتهامات پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد استفاده از مواد سمی در شهرک اللطامنه در سال 2017 گمراه کننده است و شامل نتیجه گیری‌های دروغین و جعلی با هدف جعل حقایق و متهم کردن دولت سوریه است»
در این بیانیه آمده است: «گزارش مذکور مبتنی بر منابعی است که توسط تروریست‌های جبهه النصره و گروه تروریستی موسوم به کلاه سفیدها آماده و ساخته و پرداخته شده است که دستورالعمل گردانندگان خود در ایالات متحده آمریکا ، ترکیه و برخی از کشورهای شناخته شده غربی را پیاده می‌کنند».
وزارت خارجه سوریه گفت:« دمشق با شدیدترین لحن آنچه را در گزارش تیم غیرقانونی موسوم به تحقیق و تعیین هویت آمده است محکوم می‌کند و هر آنچه را در این گزارش آمده کاملا رد می‌کند و در عین حال به طور قاطع استفاده از گازهای سمی در شهرک اللطامنه یا در هر شهر یا روستای سوری دیگری را رد می‌کند».
این بیانیه آورده است:« سوریه تأکید می‌کند که نتیجه گیری‌های این گزارش رسوایی دیگری برای این سازمان و تیم‌های تحقیقاتی آن است که به رسوایی گزارش حادثه دوما 2018 اضافه شده است و این که همه این ادعاهای ساختگی و اتهامات دروغین مانع از ادامه جنگ علیه تروریسم و گروه‌های تروریستی و حامیان آن ها در چارچوب دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی و ملی خود نمی‌شود».
واحد تحقیقات و شناسایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی روز چهارشنبه در گزارش خود ادعا کرده بود که در حملات شیمیایی در سال 2017 در روزهای 24، 25 و 30 مارس سال 2017 در شهر لطامنه حدود صد نفر مجروح شدند.
در آوریل سال 2018 آمریکا با حمایت انگلیس و فرانسه با ادعای ساختگی حمله شیمیایی ارتش سوریه به شهر دوما مواضع و تاسیسات ارتش سوریه را هدف حملات موشکی قرار داد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/124297/سوریه-اتهام-حمله-شیمیایی-در-استان-حماه-رد-کرد
بستن   چاپ