ایران پرسمان
سعودی‌ ها به دنبال خرید سلاح به میزان 10میلیارد دلار از کانادا
جمعه 22 فروردين 1399 - 15:40:45
ایران پرسمان - فارس / دولت کانادا خبر داد که مذاکرات فروش سلاح به ارزش دَه میلیارد دلار به عربستان سعودی را مجددا آغاز کرده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این معامله از اواخر سال 2018 به حالت تعلیق درآمده بود، ولی از روز گذشته، مذاکرات جدیدی بین مسئولان سعودی و دولتمردان کانادا آغاز شده است.
ارزش این معامله 14 میلیارد دلار کانادا (10 میلیارد دلار آمریکا) است. عربستان قصد دارد، در این معامله، نفربرهای زرهی سبک از کانادا خریداری کند.
کانادا از دسامبر 2018 ادعا کرد که به خاطر کشتن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و تجاوز نظامی عربستان به ملت یمن، این معامله را به حالت تعویق درآورده بود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعلام آغاز مجدد مذاکرات با مسئولان سعودی از سوی دولت «اتاوا»، تحولی در «سیاست جاستین ترودو نخست‌وزیر این کشور است که در اواخر 2018 گفته بود در پی راهی است تا از طریق آن، کشورش بتواند از تکمیل این معامله جنجالی، راه گریزی پیدا کند».
«فرانسوا فیلیپ شامپایان» وزیر امور خارجه کانادا اما روز گذشته در بیانیه‌ای گفت که در قرارداد امضا شده در سال 2014 برای فروش نفربرهای زرهی سبک به ریاض، پیشرفتهای زیادی حاصل شده است.
شامپایان ادعا کرد که «لغو این قرارداد... می‌تواند باعث غرامتهای چند میلیارد دلاری علیه دولت کانادا شود و شغل هزاران کانادایی را تهدید کند».
وی گفت که با توجه به این پیشرفتها، دیگر مجبور نخواهد بود به خاطر تأخیر در صدور مجوزهای صادرات آتی خود، جریمه پرداخت کند.
این وزیر کاندایی در پایان ادعا کرد، اگر خطر زیادی برای صادرات اسلحه وجود داشته باشد و اینکه احتمال داده شود از آن برای نقض حقوق بشردوستانه بین‌الملل استفاده شده، نباید صادر شود.
این در حالی است که عربستان سعودی به همراه امارات عربی متحده و همپیمانان خود از فروردین ماه 1394 با استفاده از تجهیزات نظامی غربی-آمریکایی در حال کشتار ملت یمن است.
با وجود آتش‌بس ادعایی ائتلاف سعودی-اماراتی، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن امروز تأکید کرد که عملیات زمینی و هوایی ائتلاف، همچنان ادامه دارد»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/124468/سعودی‌-ها-به-دنبال-خرید-سلاح-به-میزان-10میلیارد-دلار-از-کانادا
بستن   چاپ