ایران پرسمان
دانشمندان هنگ کنگی از قطرات باران الکتریسیته تولید کردند
جمعه 22 فروردين 1399 - 17:21:16
ایران پرسمان - دیجیاتو / تا به امروز تلاش های متعددی برای تولید الکتریسیته از باران انجام گرفته اما شاید موردی که قصد داریم برایتان بگوییم موثرترینشان باشد. محققان ژنراتوری ساخته اند که با استفاده از نوعی سازه اثر میدان شبیه به ترانزیستور، به صورت آنی ولتاژی بسیار بالا از قطرات آب ایجاد می کند؛ تنها یک قطره آب در این سیستم میتواند 140 ولت برق یا مقدار انرژی مورد نیاز برای روشن کردن کوتاه مدت 100 لامپ LED کوچک ایجاد کند. دانشمندان می گویند انرژی تولیدی توسط ژنراتورهای ساخته شده قبلی که چنین ساختاری نداشتند هزاران برابر کمتر از این بود.
در طرح جدید ارائه شده توسط محققان هنگ کنگی یک الکترود آلومینیومی با یک الکترود ایندیوم قلع اکسید که سطح رویی آن با توسط PTFE (ماده ای با شارژ الکتریکی شبه دائم) پوشش داده شده در کنار یکدیگر قرار داده می شوند و زمانی که یک قطره به سطح PTFE/قلع برخورد می کند نوعی پل میان دو الکترود ایجاد می شود تا ساختار الکترودها شبیه به یک مدار لوپ بسته شود. چنین ساختاری باعث آزاد شدن کل بار الکتریکی ذخیره شده در آب می گردد. این تکنولوژی می تواند باران های دائمی را هم مدیریت کند؛ به بیان دیگر اگر بارش همیشگی باران وجود دارد شارژ حاصله از هر قطره جمع می گردد و در نهایت به یک نقطه اشباع از قبل تعیین شده می رسد.

ایران پرسمان


البته برای آنکه از این ایده محصولی عملی به دست بیاید نیاز به زمان است. ایجاد مقدار اندکی انرژی از قطرات آب کاری آسان است و جمع آوری مقدار کافی از این انرژی برای تامین پایدار انرژی مساله ای دیگر. با این حال موارد مصرف احتمالی این تکنولوژی کاملا روشن هستند. می توان ژنراتور هایی مانند این را در هر جایی که باران می بارد (یا آب می پاشد) روی سطوح نصب کنید. مثلا با نصب آن روی سقف منازل در مناطق بارانی می توان بخشی از الکتریسیته مصرفی منازل را از این طریق تامین کرد یا در قایق هایی که مرتبا آب روی بدنه شان می پاشد میتوان با نصب این سیستم انرژی حرکتی آنها را تامین نمود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/124502/دانشمندان-هنگ-کنگی-از-قطرات-باران-الکتریسیته-تولید-کردند
بستن   چاپ