ایران پرسمان
سرمقاله جام جم/ صادرات بنزین باید جای صادرات نفت را بگیرد
پنجشنبه 28 فروردين 1399 - 09:36:27
ایران پرسمان - جام جم / « صادرات بنزین باید جای صادرات نفت را بگیرد » عنوان سرمقاله روزنامه جام جم نوشته محمدرضا مقدم(معاون سابق وزارت نفت) است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
با توجه به سهمیه‌بندی بنزین در سال گذشته و کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع ویروس کرونا در دو ماه اخیر، ایران با دست بازتری می‌تواند صادرات این فرآورده نفتی را در برنامه خود قرار دهد. اکنون میزان صادرات بنزین در سطح معقولی است و می‌توان تا
50 درصد دیگر آن را افزایش داد.
صادرات بنزین باید جای صادرات نفت را بگیرد زیرا ایران با ظرفیت تولیدی که دارد به همراه کنترل مصرف می‌تواند صادرات بنزین داشته باشد اما برای افتتاح پالایشگاه جدید نیازمند زمان و پول
زیادی است.
ساخت یک پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای علاوه بر سرمایه‌گذاری ارزی، نیازمند 60 ماه زمان است اما با همین ظرفیت فعلی پالایش هم می‌توان بخشی از درآمد ارزی کشور را از طریق صادرات نفت پوشاند.
سهمیه‌بندی بنزین دیر انجام شد. اگر زمانی که کشور تحریم نشده بود سهمیه‌بندی بنزین انجام می‌شد هم مصرف به شدت کاهش می‌یافت و هم دولت با دست بازتری می‌توانست به معیشت خانوارهای کم‌درآمد کمک کند اما در زمانی این اتفاق افتاد که دولت در بحران درآمدی قرار داشت و تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود رسیده بود.
اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بالاترین ظرفیت خود فعالیت می‌کند و حدود 100 هزار لیتر افزایش تولید داشته است که بدون هزینه به اندازه یک فاز رشد تولید اتفاق افتاده است. ایران جزو کشورهایی است که مصرف بنزین در آن زیاد بود اما پس از سهمیه‌بندی، مصرف کاهش یافت.
نباید این رویه تغییر کند و اگر دوباره شرایط عادی شد بنزین دوباره به مسیر تک نرخی و ارزان برنگردد. شرایط کرونا و تحریم رفع می‌شود اما نباید دوباره شرایط مصرف فرآورده‌های نفتی به قبل بازگردد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/126620/سرمقاله-جام-جم--صادرات-بنزین-باید-جای-صادرات-نفت-را-بگیرد
بستن   چاپ