ایران پرسمان
سرمقاله اعتماد/ دیرهنگام اما درست
يکشنبه 31 فروردين 1399 - 10:08:00
ایران پرسمان - اعتماد / « دیرهنگام اما درست » عنوان سرمقاله روزنامه اعتماد نوشته فاطمه ذوالقدر است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در پی اعلام نحوه ارایه تسهیلات و کمک دولت به خانوارها به‌ دلیل شیوع کرونا و توقف چرخه کسب و کار در کشور، روز گذشته شاهد ازدحام مردم مقابل دفاتر تلفن همراه در شهرهای مختلف کشور بودیم. شهروندان سرپرست خانواری که می‌خواستند با خرید و دریافت سیم‌کارت تلفن همراه به ‌نام خود، نسبت به دریافت وام یک میلیون تومانی از دولت اقدام کنند و این مساله و نحوه حضور شهروندان کنار یکدیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی - از آنجا که می‌تواند سلامتی شهروندان را در خطر قرار دهد - با انتقادهای ناظران و افکار عمومی مواجه شد.
در این رابطه باید توجه داشته باشیم که قطعا امکان این مساله وجود داشت که با اتخاذ تدابیری، بدون‌ نیاز به گرفتن سیم‌کارت این کار انجام شود. چرا که خرید سیم‌کارت جدید اولا برای مردم هزینه دارد و حتی اگر اعلام کنند که دریافت سیم‌کارت به صورت رایگان انجام می‌شود، باز هم نیاز به انجام یک ‌سری کارهای اداری است که در نتیجه همان ‌طور که شاهد بودیم، ازدحام ایجاد می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات همه افرادی که یارانه دریافت می‌کنند و در حال حاضر مشمول دریافت وام یک میلیون تومانی به ‌دلیل شیوع کرونا می‌شوند، در سامانه‌های مختلف دولتی وجود دارد. مسوولان می‌توانستند ساز و کاری در نظر بگیرند که بدون نیاز به دریافت سیم‌کارت این روند انجام شود. به هر حال شهروندان سرپرست خانوار پیشاپیش مشخص هستند و درنتیجه دولت می‌توانست سامانه‌ای در نظر بگیرد که این افراد با استفاده از هر سیم‌کارتی پیامک‌شان را ارسال و این وام را دریافت کنند و دیگر نیازی به گرفتن سیم‌کارت جدید به نام خودشان نباشد. همچنین حداقل کاری که باید انجام می‌شد، این بود که پیشاپیش تدابیری بیندیشند که دریافت سیم‌کارت از همان ابتدا به ‌صورت آنلاین انجام شود و از طریق انتشار خبر یا ارسال پیامک، مردم را از این موضوع که مراحل و روند نام‌نویسی‌شان به ‌صورت آنلاین انجام شده، مطلع کنند. نکته حایز اهمیت اما اینجاست که ظاهرا مسوولان فکر نمی‌کردند که با این حجم تقاضا مواجه شوند و این تعداد داوطلب برای دریافت این وام اقدام کنند و چنین صف‌هایی تشکیل شود که این خود نگران ‌کننده است. ما مساله‌ای مشابه همین را در هفته پیش هم تجربه کرده بودیم؛ چنان‌که پایان فروردین‌ ماه، موعد پایان اعتبار دفترچه‌های بیمه‌ بسیاری از شهروندان بود و به همین دلیل ما شاهد ازدحام و صف‌های طولانی در شعبه‌های تامین اجتماعی بودیم. بعد از ایجاد این صفوف بود که وزیر کار اعلام کرد که دفترچه همه این افراد بدون حضور و بی‌نیاز به انجام کاری، به ‌صورت خودکار تمدید خواهد شد و این پرسش ایجاد شد که چرا این اعلام زودتر صورت نگرفت؟! به هر حال وقتی در شرایط بحرانی هستیم، باید در هر وزارتخانه کمیته‌های مخصوصی تشکیل شود و این مسائل را بررسی کنند؛ چرا که هر وزارتخانه‌ای بهتر می‌داند که چه مسالی ممکن است در این شرایط بحرانی باعث نگرانی مردم یا ایجاد صفوف شود و با پیش‌بینی مواردی از این دست، می‌توانند از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. همان طور که اعلام شد پرداخت قبوض آب، گاز و برق به مدت 3 ماه به تعویق بیفتد، بهتر بود در مورد مسائل این‌چنینی نیز تدابیری مشابه در نظر گرفته و به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌شد. حالا چه امروز و مربوط به پرداخت وام یک میلیون تومانی باشد و چه مسائلی که ممکن است در آینده با آنها مواجه باشیم. ما نمی‌توانیم بگوییم کسی در این زمینه مقصر است؛ چرا که این مشکل غیرمنتظره و کم‌سابقه بود. ما در حال گذراندن بحرانی هستیم که تاکنون مشابه آن را نداشته‌ایم و قطعا با میزانی قصور و تاخیر در اتخاذ برخی تصمیم‌ها یا بروز برخی ناهماهنگی‌ها مواجهیم که طبیعی است اما لازم است هر کدام از این موارد، لااقل درسی برای آینده شده و شاهد تکرار یک اشتباه در شرایط خاص و بحرانی کنونی نباشیم. با این همه اما این نکته نیز غیرقابل انکار است که این شرایط کاملا استثنایی است و تنها مربوط به کشور ما هم نبوده و امروز، تمام کشورهای دنیا با مسائلی مشابه مواجه هستند. با این وجود باید تدابیری اتخاذ شود که پیش از بروز مشکلاتی از این دست نباشیم که دیروز در جریان دریافت سیم‌کارت تلفن همراه -به عنوان مقدمه‌ای از بروکراسی دریافت وام یک میلیون تومانی رقم خورد - شاهد بودیم. فراموش نکنیم که ماهی را هر وقت از آب بگیریم، تازه است. این نکته خوب و درس عبرتی بزرگ برای مدیران دولت بود که از این پس از ایجاد صف‌های طولانی دست‌کم به ‌دلایلی ناضرور همچون چیزی که در این غائله شاهد بودیم، نباشیم. امروز بسیاری از امور اداری از طریق اینترنت قابل ‌انجام است و با میزانی هماهنگی، می‌توان نه‌تنها مانع از بروز این مشکلات شد، بلکه در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. دیروز هم شاهد بودیم که وقتی وزیر ارتباطات دو، سه ساعت پس از ایجاد این صفوف طولانی و خطرناک اعلام کرد که این کار باید به‌صورت آنلاین انجام شود، این موضوع با ارسال پیامک به شهروندان اطلاع‌رسانی شد و درنتیجه در فرصتی کوتاه، از شدت ازدحام مردمی کاسته شد. به هر حال واکنش نسبتا فوری وزیر اقدام مثبتی بود اما بهتر بود این مساله را پیش‌بینی می‌کردند تا نیاز به علاج بعد واقعه نباشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/127533/سرمقاله-اعتماد--دیرهنگام-اما-درست
بستن   چاپ