ایران پرسمان
سرمقاله حمایت/ فرار از رسوایی!
دوشنبه 1 ارديبهشت 1399 - 06:54:03
ایران پرسمان - حمایت / « فرار از رسوایی! » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته حسن هانی زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
درحالی‌که بحران کرونا در آمریکا همچنان رو به افزایش است و آمار بالا و سرسام‌آور مبتلایان و جان‌باختگان ناشی از این بیماری، این کشور را در صدر لیست آلوده‌ترین کشورها به کووید-19 قرار داده، «دونالد ترامپ» روز گذشته در اظهارنظری مضحک، بار دیگر ادعای کمک پزشکی به ایران را مطرح کرد.
طبق آمارها، آمریکا با 738 هزار و 923 نفر مبتلا به کرونا و حدود 40 هزار جان‌باخته، حدود یک‌سوم از بیماران آلوده به این ویروس در سراسر جهان را در خود جای‌داده است. مستأجر کاخ سفید قطعاً از بحران عمیقی که کشورش به آن دچار شده، آگاه است اما با کمال وقاحت اعلام کرد: «من پیشنهاد داده‌ام که در صورت تمایل ایران، به آن‌ها کمک کنم.
اگر ایرانی‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی احتیاج داشته باشند، آن‌ها را ارسال خواهم کرد. ما هزاران ونتیلاتور اضافه را انبار کرده‌ایم.... مردم ایران تنها می‌خواهند که زنده بمانند. آن‌ها هر هفته تظاهرات اعتراضی دارند و به ستوه آمده‌اند!»
گویا ترامپ فراموش کرده که همین چند هفته پیش بود که در جلسه با فرمانداران ایالت‌های آمریکا، به آن‌ها گوشزد کرد که نباید منتظر باشند تا دولت فدرال به تقاضاهای فزاینده برای تأمین دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) پاسخ مثبت دهد و تصریح کرد: «دستگاه تنفس مصنوعی و تجهیزات مرتبط با آن را سعی کنید خودتان تهیه کنید»! همین اظهارات کافی بود که مقامات ایالتی با چشمانی حیرت‌زده جلسه را ترک کنند و برای تأمین مایحتاج اولیه درمان بیماران کرونایی، دوره بیفتند و ونتیلاتور از ایالت‌های دیگر قرض کنند!!
از سوی دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا در یکی از کنفرانس‌های روزانه با محوریت کرونا، صراحتاً مرگ 200 هزار آمریکایی را یک سناریوی خوب توصیف کرده و همین سخنان نسنجیده موجب شد تا بسیاری ازجمله برخی هم‌حزبی‌های وی، خواستار عدم حضور ترامپ در نشست‌های خبری مرتبط با این بیماری شوند. او طی این جلسات، در اموری که تخصصی در آن‌ها ندارد، بی‌پروا وارد شده و حتی نسخه برای درمان کرونا می‌پیچد؛ اتفاقی که با تمسخر و طعنه اتحادیه‌های پزشکی و کارشناسان بخش بهداشت و درمان این کشور مواجه شده است.
طشت رسوایی دولت مدعی آمریکا در مواجهه با کرونا اما زمانی بر زمین افتاد که تصاویری از کادر پزشکی این کشور با روپوش‌های ساخته‌شده از کیسه‌های پلاستیکی در فضای مجازی منتشر شد.
این تصاویر آن‌چنان آبروبر بود که وزارت بهداشت و خدمات درمانی آمریکا تهدید کرد انتشار تصاویری از این دست، باعث اخراج پزشکان و پرستاران خواهد شد.
بحران جنازه‌ها به‌نحوی‌که بیمارستان‌ها، حتی اتاق استراحت پرسنل اورژانس خود را به محل نگهداری جسدها تبدیل کرده یا مجبور شدند فوتی‌ها را در راهروها قرار دهند و هنگام انتقال به گورستان، فقط تریلی‌های یخچالدار گنجایش حمل آن‌ها برای دفن را دارد، برگ دیگری از رسوایی نظام پزشکی دولتی است که ترامپ عهده‌دار ریاست آن است.
پزشکان و متخصصان آمریکایی، این اتفاقات را فصلی از کتاب رسوایی‌های ترامپ در مدیریت کرونا می‌بینند و نسبت به تبعات سهل‌انگاری رئیس‌جمهور کشورشان هشدار داده‌اند. به‌عنوان نمونه، «ژروم آدامز»، جراح مشهور آمریکایی با اشاره به تشدید اوضاع و بی‌پایه خواندن اظهارات رئیس دولت فدرال مبنی بر اینکه این کشور از پیک کرونا عبور کرده است، هشدار داد که تراژدی ایتالیا و صحنه جنازه‌ها در خیابان‌ها و کلیساها تکرار خواهد شد. اوضاع آمریکا به‌خصوص در تأمین ونتیلاتور آن‌چنان وخیم است که بیمارستان‌ها از بیماران مبتلا به کرونا پرشده و مسئولین مراکز درمانی، پروتکل‌های خاصی برای تخصیص دستگاه تنفسی مصنوعی تدوین کرده‌اند.
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، بیش از 7 هزار نفر در خانه‌های سالمندان آمریکا بر اثر آلوده شدن به ویروس کرونا درگذشته‌اند، چراکه طبق بخشنامه به مراکز درمانی، کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی موجب شده، سالمندان، افراد دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی (مبتلایان به سندروم داون و اوتیسم) از لیست اولویت درمانی خارج شوند. افزون بر این، فقرای آمریکایی قادر به پرداخت هزینه بالای تست کرونا نیستند و بخش عمده‌ای از آن‌ها، به‌ناچار از چرخه درمان ناقص این کشور حذف می‌شوند. همان فقرایی که به گفته «جوزف استیگلیتز»، اقتصاددان برنده جایزه نوبل مدتی قبل درباره آن‌ها اظهار کرده بود: «مردم پس‌انداز ندارند و فقط پول تهیه غذا برای زنده ماندن دارند. بیشتر مردم قادر به پرداخت اجاره خود نیستند و به‌این‌ترتیب، کل اقتصاد می‌تواند فروبپاشد«.
با این کمبودهای شدید اما ترامپ تدابیری اتخاذ نموده که حال نظام سلامت در آمریکا را وخیم‌تر کرده و باعث شده شهروندان آمریکایی فوج فوج، قربانی سوء تدبیر وی شوند، به‌نحوی‌که کمبود قبرستان تا جایی بالاگرفته که شهردار نیویورک پیشنهاد دفن اموات در پارک‌ها را مطرح کرده است!
علاوه بر این، تشویق ترامپ به آشوب خیابانی برای شکستن قوانین و مقررات منع رفت‌وآمد که به‌نوعی ترغیب به ناآرامی‌های مدنی در برابر فرمانداران دموکرات مخالف بازگشایی کسب‌وکارهاست، نگرانی پزشکان را مضاعف کرده و مقامات امنیتی نیز همه گزینه‌ها را برای مقابله با شورش گرسنگان آمریکایی و طرفداران مسلح ترامپ، روی میز قرار داده‌اند. دیگر تردیدی باقی نمانده که ترامپ به همه‌چیز حتی بحران کرونا، از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و سلامت بازار برای او از جان مردم کشورش مهم‌تر است.
علیرغم این اوضاع بغرنج که اقتصاد و سلامت آمریکا را به شکل بی‌سابقه‌ای به قهقرا برده و آن را به یک کشور جهان‌سومی شبیه نموده، ترامپ می‌گوید ایران درخواست بدهد تا دستگاه‌های تنفس مصنوعی که قیمت آن‌ها در این کشور از طلا هم گران‌تر است را به کشورمان هبه کند!
جمهوری اسلامی ایران، نیازمند دستگاه‌های تنفس مصنوعی آمریکا نیست چون اولاً در حال رفع مایحتاج خود از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است و ترامپ بهتر است به‌جای حاتم‌بخشی و اشک تمساح ریختن برای مردم ایران، امکانات اندک خود را برای پر کردن چاله‌های بزرگ پزشکی این کشور صرف کند تا بلکه رتبه این کشور در این خصوص بهبود یابد. ثانیاً، چگونه است که آمریکا برای جنگ‌افروزی در اطراف‌واکناف عالم پول دارد اما برای درمان مردمش نه؟!
این بخش از گزارش پایگاه خبری – تحلیلی گلوبال ریسرچ، درباره گزافه‌گویی ترامپ خواندنی است، آنجا که می‌نویسد: «آمریکا پول زیادی برای جنگ‌های بی‌پایان خود در کشورهای غرب آسیا هزینه کرده درحالی‌که برای این بیماری همه‌گیر ابداً آمادگی نداشت... این تریلیون‌ها دلار پول می‌توانست بیمارستان‌های آمریکایی را با بهترین دستگاه‌های تنفسی تجهیز کند و مخازن این کشور را با دستگاه‌های تنفسی ارزان‌تر و قابل‌حمل نیز پر کند تا در مواقع ضروری به کار گرفته شود.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/127898/سرمقاله-حمایت--فرار-از-رسوایی!
بستن   چاپ