ایران پرسمان
سرمقاله اطلاعات/ کرونا و جنگ قدرت!
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 10:57:45
ایران پرسمان - اطلاعات / « کرونا و جنگ قدرت! » عنوان یادداشت "محک" روزنامه اطلاعات به قلم ابوالقاسم قاسم زاده است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
در اوج بحران کرونا که امواج وحشت ومرگ را در سراسر جهان و در زندگی مردم گسترده است. جنگ قدرت دولت‌های حاکم و نبرد سیاسی احزاب چپ و راست در کشورها تشدید شده است. در کشورهای غربی (اروپا و آمریکا) که خود را پرچم‌دار تفکر لیبرالیسم و دمکراسی می‌شمارند،دولت‌ها در بحبوحه مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از فراگیری ویروس کرونا و رشد منحنی بیماری و مرگ، اکنون افزونتر از چاره‌اندیشی برای حل بحران کرونا به تسویه حساب‌های سیاسی در برابر رقبای خود می‌پردازند.
رسانه‌های عمومی و خبرساز در اروپا و بخصوص در آمریکا نیز در ارائه اخبار و گزارش و تفسیرهای سیاسی بر چند محور اصلی تأکید دارند و مدام آنها را تکرار می‌کنند تا آینده‌ای تیره و سیاه را در افکار عمومی ترسیم کنند. این محورها در حالی که لحظه به لحظه رقابت‌های سیاسی جناح‌های حزبی را نشان می‌دهند، عبارتند از: ناکارآمدی دولت‌های حاکم و استیصال اجرایی آنها، 2ـ ترسیم آینده تیره و تاریک جهان بخصوص به لحاظ مالی و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، بعد از افول بحران کرونا، شاهد جهانی ورشکسته خواهیم بود که رنج‌های زندگی اقشار متوسط و آسیب‌پذیر جوامع بسیار تشدید خواهد شد، 3ـ از هم پاشیدگی همبستگی‌های منطقه‌ای و پیمان‌های بین‌المللی، 4ـ دولت‌گریزی ملت‌ها و سربرآوردن «آنارشیسم» فراگیر در بسیاری از کشورها همراه شورش‌های اجتماعی، 5 ـ اعمال «آتوریته» به جای تعامل از سوی دولت‌های حاکم، 6ـ و بالاخره خطر جنگی فراگیر در جهانی که قطب‌های قدرت در تقابل یکدیگر قرار دارند.
این ترسیم از آینده دور نیست که جهان بعد از افول ویروس کرونا در چند ماه آینده تا زمان نامعلوم را نشان می‌دهد. اغلب مصاحبه‌ها با اندیشمندان اقتصادی و جامعه‌شناسان مشهور و نظرپردازان سیاسی در شعاع این محورها با جملاتی هشدار دهنده‌ می‌چرخد. جالب توجه این که اغلب پاسخ‌ها به پرسش‌ها و نقدها همراه ارائه آمارهای گوناگون از مجموعه شرایط بسیار سخت زندگی فردی و اجتماعی در آینده است. در این مجموعه فاجعه‌بار شدن شرایط اقتصادی و بحرانی فراگیر اولویت‌دارد و هم دارای هشدار جدی است. همین دیروز صندوق تجارت و نجات اقتصادی حوزه یورو اتحادیه اروپا برای عبور از رکود پس از پایان همه‌گیری کرونا، اعلام کرد که نیازمند دست کم 500 میلیارد یورو از مؤسسات اروپایی خواهد بود. «… کلاوس رگلینگ مدیرعامل این صندوق که ریاست «سازمان مکانیزم ثبات اروپا» را عهده‌دار است گفته، آسانترین راه دستیابی به چنین پولی از طریق بودجه اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا است.» در حالی که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده اقتصاد اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی 5ر7 درصد کوچکتر شود.
گزارش‌ها از آمریکا بسیار بدتر است. در فاصله چند ماه از فراگیری ویروس کرونا در این کشور، منحنی رشد بیکاری اوج گرفته است و اکنون براساس آمارهای گوناگون و براساس تفاوت‌های ایالت‌های گوناگون آن از 17 درصد تا 23 درصد گزارش شده است. مرکز اصلی و شدت بزرگ فراگیری ویروس کرونا پایتخت مالی آمریکا و جهان، نیویورک است که وحشت از مرگ، بورس نیویورک را به تعطیلی کشانیده است و یکباره فقرزدگی و فلاکت در این شهر همچون سیلی تخریبی عیان شده است. در حالی که موضوع روز خبری در رسانه‌های آمریکا، اخبار گوناگون جنگ قدرتی است که ترامپ از کاخ سفید علیه فرمانداران دمکرات ایالت‌ها در آمریکا به راه انداخته است و بیکار شدن مردم را ناشی از اجرای سیاست غلط تعطیلی عمومی و روش «قرنطینه» فرمانداران خوانده است. اعتراض عمومی مردم در چند ایالت آمریکا به خیابانها کشیده شده است که اسلحه به دست اعتراض و مخالفت خود را ظهور و بروز می‌دهند. ترامپ با ویروس کرونا و مرگبار بودن آن، بازی سیاسی و جنگ قدرت علیه رقیب انتخاباتی خود از حزب دمکرات راه انداخته است. ترامپ می‌داند که فرصت زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری نمانده است و تا آبان ماه سال جاری (شش ماه دیگر) باید شرایط بحرانی کنونی را چنان مدیریت کند که پیروز انتخابات شود. نتیجه‌ای که امروز بسیاری در آمریکا آن را دشوار می‌دانند. برخی از تحلیلگران سیاسی مشهور در آمریکا، انتخاب شیوه «جنگ قدرت» از سوی ترامپ در این شرایط وحشت مردم آمریکا از مرگبار بودن ویروس کرونا را نشانه دیگر از بی‌مسئولیتی و ناکارآمدی ترامپ خوانده‌اند. آنها هشدار داده‌اند که ترامپ با انتخاب این مسیر در آمریکا و ایالت‌های آن شورش و جنگ و کشتار داخلی راه می‌اندازد و فرمانداران ایالت‌ها را در مقابل مردم و شورش‌های اجتماعی قرار می‌دهد. در این آشفته بازار و در حالی‌که ترامپ در داخل آمریکا جنگ قدرت با حزب دمکرات رقیب انتخاباتی خود به راه انداخته است. همزمان پروژه تهدید چین را دنبال می‌کند و وزیر خارجه فاشیست او «پمپئو» بر ادامه سیاست تحریم همه جانبه و فشار مذاکره‌ علیه ایران مدام تأکید دارد و تنش‌آفرینی سیاسی جنگی را در خلیج‌فارس دامن می‌زند.
آنچه امروز جهان را وحشت‌زده کرده است، دو ویروس خطرناک، یکی ویروس کرونا و دومی ویروس ترامپ است که جهان ناآرام محصول آن شده است. نگاه به این واقعیت است که «بیل گیتس» بنیانگذار «مایکروسافت» در گفتگوی جدید خود با یکی از شبکه‌های خبری اروپا اظهار داشت که «جهان در حال ورود به «قلمرویی غیرقابل کنترل» می‌شود.»
یکی از روزنامه‌نگاران عرب می‌نویسد: «به دنبال زلزله‌ای که شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به‌وجود آورده متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند این فاجعه که جهان را درگیر خود کرده است یک طوفان زودگذر است و طی چند هفته، زندگی به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد! زخم کرونایی هنوز داغ است و پس از آنکه سرد شود، دردناکتر می‌شود. زیرا در جهان سقوط اقتصادی در راه است که در تاریخ ثبت خواهد شد.»
جوزف نای استاد دانشگاه هاروارد در مجله «فارین پالیسی» در پایان نوشته خود درباره «همه‌گیری کرونا ویروس چه تغییر شکل ژئوپلتیکی ایجاد می‌کند؟» با نگاه به جنگ قدرتی که ترامپ در بحبوحه فاجعه جهانی کرونا ویروس راه انداخته، چنین نوشته است: «… اگر سیاست‌های آمریکا در مسیر فعلی ادامه یابد، کرونا به سادگی روندهای موجود را به سمت عوام‌گرایی، ملی‌گرایی و اقتدارگرایی سوق می‌دهد.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/128353/سرمقاله-اطلاعات--کرونا-و-جنگ-قدرت!
بستن   چاپ