ایران پرسمان
وحدت اصول گرایان راهبرد است نه تاکتیک
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 - 16:28:19
ایران پرسمان - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روند وحدت نیروهای اصول‌گرای راه یافته به مجلس یازدهم، روزهای سرنوشت‌ساز خود را طی می‌کند. این روند که قالب فراکسیون اکثریت را به خود گرفته است، تمامی عناصر اصول‌گرایی با مشی و مرام انقلابی را ذیل چتر خود دارد. با این حال رسانه‌های جناح رقیب با وجود اختلافات عمیق میان خود، به‌شدت در شش و بش اختلاف‌افکنی یا بزرگنمایی برخی روندها در جبهه اصول‌گرایی هستند.
وحدت؛ راهبرد، نه تاکتیک
وحدت در چارچوب اندیشه‌ای اصول‌گرایان برخلاف اصلاح‌‌طلبان، امری معطوف به تاکتیک نیست بلکه راهبردی است بلندمدت که در زمان‌ها و برهه‌های مختلف، لزوم خود را به همه نیروهای اصول‌گرا تبیین می‌کند. هرگاه استراتژی وحدت، جلوه‌گری خود را در نگاه و نگرش نیروهای اصول‌گرا از دست داده، بی‌شک هزینه بر دستاورد تفوق یافته است، لیکن هر وقت همچون انتخابات مجالس هفتم و هشتم یا انتخابات اخیر به اهمیت آن پی برده شده، این نیروها توانسته‌اند حلاوت و شیرینی کامروایی و پیروزی را به شایستگی تجربه کنند.
اصول‌گرایان که توانستند در مجموع به‌طور مطلق، اکثر کرسی‌های مجلس یازدهم را از آن خود کنند، پس از دوم اسفند نیز پای روند و فرایند وحدت ماندند و فراکسیون اکثریت را مسوول تعیین سازوکار انتخاب هیات‌رییسه ‌کردند. در این میان البته معدود نیروهای گریز از مرکزی هم پیدا ‌شدند که خیال اقدام جداگانه داشتند و تلاش ‌کردند با لابی‌های نامتعارف و جلب نظر نمایندگان، گزینه‌های متبوع خود را خارج از مکانیزم فراکسیون اکثریت به کرسی ریاست یا بقیه کرسی‌های هیات‌رییسه بنشانند. این تلاش‌های موسمی و موضعی به جهت تاثیرگذاری، آنچنان ضعیف و خفیف بودند که در نهایت خللی در روند وحدت فراکسیون اکثریت ایجاد نکردند.
دشمنان سابق، سینه‌چاکان امروز
با این حال، رسانه‌های اصلاح‌طلب با آگران دیسمان کردن چنین اقدامات خارج از عرف و قاعده‌ای، سعی دارند جبهه اصول‌گرایی را دچار آشوب و تشویش تصویر کنند؛ مثلا در جستارها و نوشتارهای این رسانه‌ها، نمایندگان سابقا مسوول در دولت‌های نهم و دهم[موسوم به احمدی‌نژادی‌ها] با همراهی نمایندگان وابسته به جبهه پایداری، نیرویی پرقدرت و تعیین‌کننده در مناسبات مجلس یازدهم ارزیابی شده‌اند که توانسته‌اند ضمن وحدت با یکدیگر، علیه دیگر گزینه‌های مستعد برای تصدی ریاست مجلس از جمله محمدباقر قالیباف،
قد علم کنند. احمدی‌نژاد و نیروهای نزدیک به او که روزگاری رسانه‌های اصلاح‌طلب هر روز آنها را مورد آماج حملات رادیکال خود قرار می‌دادند، اکنون و با وجود احراز اقلیت مجلس، از سوی همان رسانه‌ها، قطبی تعیین‌کننده در مناسبات مجلس یازدهم انگاشته می‌شوند. این رویکرد سودگرایانه و فرصت‌‌طلبانه در حالی است که خود اصلاح‌طلبان این روزها درگیر و دچار عمیق‌ترین اختلافات داخلی هستند تا جایی که رأس این جریان، در خلأ وجود لیدر اجماعی به سر می‌برد و هر لحظه امکان فروپاشی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف، وجود دارد.
میرتاج‌الدینی: شرط و شروطی برای نامزدی ریاست مجلس نداریم
از سوی دیگر، یکی از نقاط عطفی که اصلاح‌طلبان برای القای وجوه افتراق میان اصول‌گرایان، به‌شدت روی آن مشغول مانور هستند، تحلیل‌های خودانگیخته درباره شروط نامزدی ریاست مجلس است. در این تحلیل‌ها که عمدتا هدفش تضعیف موقعیت شخص محمدباقر قالیباف است، عنوان می‌شود که فرد یا افرادی اصلا می‌توانند برای ریاست مجلس نامزد شوند که خیال نامزدی برای انتخابات ریاست‌‌جمهوری 1400 نداشته باشند. چنین تحلیل‌های بی‌بنیان و بنیادی، بارها از سوی چهره‌های اصول‌گرای راه‌یافته به مجلس رد شده است. یکی از این چهره‌ها، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، منتخب مردم تبریز و عضو شورای مرکزی موقت فراکسیون اکثریت و یکی از نامزدهای تصدی نایب‌رییسی مجلس یازدهم است. او در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو» تاکید کرد: این ادعاها صحیح نیست. نمایندگان منتخب در برخی جلسات محفلی خود، گفت‌وگوهایی در این خصوص دارند اما اساسا اگر بنا باشد برای نامزد‌شدن شروط گذاشته شود، این شروط توسط فراکسیون اکثریت که اکثریت نمایندگان در آن عضویت دارند، گذاشته خواهد شد. وی افزود: هنوز هیچ ‌شروطی برای نامزدی گذاشته نشده است، الا اینکه کسانی که هیات اجرایی فراکسیون اکثریت را به دست می‌گیرند، برای تصدی کرسی‌های هیات‌رییسه مجلس، نامزد نشوند.
میرتاج‌الدینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با اشاره به روند کاری فراکسیون اکثریت، گفت: فراکسیون اصول‌گرایان که فعلا شورای مرکزی آن شکل گرفته و هیات اجرایی هم برای آن تعیین شده، برنامه‌ریزی فراکسیون اکثریت را به‌عهده دارد. قبل از افتتاح مجلس یازدهم، یک جلسه در روز 6 خرداد خواهیم داشت و بعد هم برای تعیین هیات‌رییسه، جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد. وی با اشاره به مضمون جلسه بعدی شورای مرکزی موقت فراکسیون اکثریت که قرار است روز پنجشنبه هفته جاری[یکم خرداد] برگزار شود، گفت: قرار است نامزدهای ریاست و نواب ریاست مجلس، در این جلسه صحبت کنند و مرامنامه و اساسنامه فراکسیون اکثریت نیز در این نشست یک‌روزه ارائه شود. همچنین راهکارهای اجرایی تشکیل فراکسیون اکثریت هم در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه «هدف فراکسیون اکثریت، ایجاد وحدت و همگرایی میان نیروهای انقلابی راه‌یافته به مجلس آینده است»، گفت: بیشتر این نیروهای انقلابی از لیست شورای ائتلاف هستند و برخی دیگر هم با اینکه از شورای ائتلاف نبودند، اما رویکرد انقلابی و ولایی دارند که به این مجموعه ملحق خواهند شد. میرتاج الدینی تصریح کرد: ما از آنچه روزنامه‌های اصلاح‌طلب دارند القا می‌کنند که در مجلس یازدهم تشتت و اختلاف خواهد بود، نگرانی نداریم چون فراکسیون اکثریت شامل 230 نماینده با مشی و مرام انقلابی است. وی اضافه کرد: در این میان طبیعی است که اختلاف سلیقه هم وجود داشته باشد که دلالت بر مجلس پویا و زنده و پرگفت‌وگو دارد و این خوب است.
پایبند به کار تشکیلاتی هستیم
میرتاج‌الدینی با اشاره به نامزدهای کرسی‌های هیات‌رییسه گفت: برای هر کرسی، نامزدهای متعدد حضور دارند. این نامزدها پیش از آغاز به کار مجلس، مشخص خواهند شد. وی با اشاره به چندنامزدی برای کرسی‌های هیات‌رییسه تاکید کرد: این چند نامزدی، دلیلی بر اختلاف نیست چون در همه مجالس 10گانه گذشته به خصوص در مجالس اخیر، چندنامزدی با شدت و ضعف وجود داشته است. میرتاج‌الدینی گفت: ما به کار تشکیلاتی، تعهد و پایبندی داریم و کسانی که نامزد ریاست مجلس هستند، مطالب‌شان را هم در شورای مرکزی و هم در مجمع عمومی فراکسیون اکثریت به نمایندگان ارائه و نمایندگان هم در مقابل، تصمیم‌گیری و انتخاب خواهند کرد. وی در این‌باره افزود: فرد یا افرادی که قهرا در مجمع عمومی فراکسیون اکثریت انتخاب می‌شوند، از مجموع نیروهای انقلابی، فقط آن فرد یا افراد در صحن علنی، نامزد خواهند شد. درباره نواب ریاست هم این تعهد وجود دارد. میرتاج‌الدینی اضافه کرد: به نوعی در این زمینه، نقش فراکسیون اکثریت جلوگیری از تفرق آرا و به‌نوعی
«تجمیع آرا» در صحن علنی خواهد بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/142866/وحدت-اصول-گرایان-راهبرد-است-نه-تاکتیک
بستن   چاپ