ایران پرسمان
خطر! جاده را فراموش کنید
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 - 20:04:08
ایران پرسمان - همشهری / متن پیش رو در همشهری منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عارف چراغی / منصرف ‌شدن از سفر، یکی از راه‌های متوقف ‌کردن انتقال زنجیره‌ای ویروس کرونا در این روز‌هاست. مردم کشورمان در کنار همه بیم و امیدهایشان از اینکه ویروس کرونا چه زمانی مهار می‌شود، از هر روشی برای آلوده نشدن به آن استفاده می‌کنند؛ اما این روزها با نزدیک ‌شدن به ایام تعطیلات عید سعید فطر برخی از هموطنان‌مان بی‌توجه به شرایط قصد دارند راهی جاده‌ها شوند.
این روزها برخی افراد از هر فرصتی برای رفتن به سفر استفاده می‌کنند. این در حالی است که در روزهای کرونایی هر گونه سفری نه‌تنها به نفع سلامت جامعه نیست، بلکه باعث تشدید و انتشار بیماری کرونا در همه شهرها خواهد شد. در دنیا تقریبا سالی یک میلیون و 300 هزار نفر جان خود را در اثر تصادف از دست می‌دهند و تصادف، چهارمین عامل مرگ در دنیاست اما در کشور ما تصادفات دومین عامل مرگ‌ومیر است. اما شاید در تعطیلات پیش رو موضوعی که بیش از تصادفات جان مردم را تهدید کند، انتقال زنجیره ویروس کرونا به شهرهای دیگر است. با وجود اینکه هنوز به طور روزانه 1500 تا 2000 نفر در کشور مبتلا به بیمار کرونا شناسایی می‌شوند اما فضای روانی جامعه نسبت به سه ماه قبل تغییر کرده و هرکسی دیگر حاضر نیست به خودقرنطینگی ادامه دهد. بعضی از مشاغل اگرچه بازگشایی شده‌اند اما این به معنی رفع کامل خطر نیست. هنوز پزشکان و پرستاران زیادی هستند که شب و روز در بیمارستان‌ها مشغول مداوای بیماران مبتلا به کووید19 هستند.
بی‌توجهی و سهل‌انگاری برخی شهروندان در مورد عدم‌باورپذیری وجود خطر ابتلا به بیماری کرونا بارها مورد هشدار و دغدغه مسوولان قرار گرفته و در زمان‌های مختلف به این موضوع حساسیت نشان داده‌اند. اگرچه در تعطیلات نوروزی مردم به خوبی پای کار آمدند و دستورالعمل‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را به کار بستند که نتیجه آن نزول سیر نمودار مبتلایان بود اما رفته‌رفته حساسیت‌ها کمرنگ شد. هر چقدر خانواده‌ها در ایام نوروز از دید و بازدید و دورهمی فاصله ‌گرفتند اما در ماه رمضان از مهمانی‌های افطار خود نگذشتند و پای خود را به دلایل غیرضروری بیرون از خانه گذاشتند. حالا در روزهای آینده شاهد تعطیلی چندروزه هستیم؛ تعطیلات آخرهفته‌ای که به عیدسعیدفطر ختم می‌شود و با چند روز فاصله خود را به تعطیلات نیمه خرداد می‌رساند.
سفر نروید
سردار سیدکمال هادیانفر، رییس پلیس راهور نیروی انتظامی روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، با توجه به نزدیک ‌شدن تعطیلات عید فطر به مردم توصیه کرد به سفر نروند چرا که زنجیره بیماری کرونا پایان نیافته است. وی ادامه داد: اماکن زیارتی هنوز بسته است و شهرهای مازندران و گیلان که قرمز بود، با سفرها ممکن است ملتهب شود اما پلیس آمادگی دارد براساس تمهیدات ابلاغی بار سفرها را مدیریت کند. همچنین دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران هشدار داد: «با سفر، هم خودتان و هم خانواده‌تان را در آستانه مرگ قرار می‌دهید و هم برای ویروس فرصت‌های جدید فراهم می‌کنید.» زالی به شهروندانی که قصد سفر دارند توصیه کرد از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. وی همچنین گفت: در بسیاری از استان‌ها شرایط کنترل بیماری کرونا کاملاً شکننده است و تهران نیز جزو کانون‌های آلودگی تلقی می‌شود، طبیعتاً با سفر شهروندان به سایر شهرها امکان اختلاط جریان ویروس فراهم می‌شود.
دکتر سعیدنمکی درخصوص سفر‌کردن مردم هم گفت:
در این خصوص باز‌کردن اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس را به بعد از ماه مبارک رمضان و عید فطر موکول کرده‌ایم که بهانه‌ای برای سفر‌های مردم نباشد و در شهر‌هایی مانند مشهد مقدس شاهد حضور پرحجم زائران نباشیم تا از افزایش شیوع بیماری پیشگیری شود.» همه این مسوولان درحالی سفر رفتن را شدیدا نهی کرده‌اند که روز گذشته مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از بازگشایی مراکز تفریحی روباز و طبیعت‌گردی خبر داده است. اگرچه مونسان مردم را به رعایت بهداشت توصیه کرده است اما بازگشایی همین مراکز می‌تواند مردم را به بیرون از خانه بکشاند.
مردم به کرونا هم عادت ‌کردند
بدیهی است هر چقدر جلوتر می‌رویم، میزان پایبندی مردم به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی کاهش و به همان نسبت خطر بیماری کرونا در کشور افزایش پیدا می‌کند، به طوری که همین حالا هم نسبت به ماه گذشته استفاده از ماسک و دستکش کمتر و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز بین مردم کمرنگ‌تر شده است. مهم‌ترین دلیل بی‌توجهی مردم نسبت به کرونا و افزایش آن در هفته‌های اخیر، عدم باورپذیری نسبت به فوت ناشی از این بیماری است اما این بیماری می‌تواند به سخت‌ترین شکل با عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی افراد، آنان را به کام مرگ بکشاند.
دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌‎نو» گفت: «موارد جدید مبتلایان به ویروس کرونا رو به افزایش است ولی ما اعتقاد داریم که این سیر سعودی به دلیل افزایش تعداد تست‌هایی است که از مردم گرفته می‌ شود. با این حال مرگ‌ومیر در حال کاهش یافتن است. اگرچه این نکات قابل توجهی است اما به مردم یاد‌آوری می‌کنم که کرونا تمام نشده است. پس از برقراری سفر عید فطر؛ مسافرت زیارتی، سیاحتی، دورهمی و دید و بازدید هنوز هم ممنوع و خطرساز است.» وی ادامه داد: «کرونا تمام نشده است و مردم باید بیشتر حوصله به خرج بدهند وگرنه وضعیتی که این روزها در خوزستان رخ داده است، در دیگر استان‌ها هم اتفاق می‌افتد.»
توصیه به مسافران احتمالی
مردانی افزود: «اگر احیانا کسی ناچار به سفر رفتن بود، حتما باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کند.
از دست دادن، در آغوش ‌گرفتن و دیده‌بوسی جدا بپرهیزند و از شرکت در مجالس بیش از 10 نفر مانند مراسم ختم یا عقد و عروسی جدا خودداری کنند.»
شهروندان باید بدانند تا عادی ‌شدن وضعیت همچنان تمهیدات پیشگیرانه ابتلا به کرونا را به طور جدی مد نظر داشته باشند و تا حد امکان از لوازم بهداشتی چون ماسک، دستکش، محلول‌های ضدعفونی‌کننده و ژل استفاده کنند و حضور در اجتماعات و اماکن عمومی را به حداقل برسانند. مردم آگاه باشند که هنوز خطر احتمال ابتلا به این ویروس کرونا برای همگان وجود دارد و هرچند ما با پدیده‌ای جدید روبه‌رو هستیم اما تا زمانی که به طور قطع این ویروس از دیارمان کوچ نکرده باید مثل اسفند و فروردین، موازین بهداشتی و پیشگیرانه فردی و اجتماعی را مراعات کنیم. گفتنی است بیماری کرونا از طریق تماس با بیمار و ذرات تنفسی به دیگران منتقل می‌شود و علائم آن سرفه خشک، گلودرد، تنگی نفس، تب، سردرد، خستگی و درد بدن است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/143239/خطر!-جاده-را-فراموش-کنید
بستن   چاپ