ایران پرسمان
اعتراض‌ به شورای نگهبان؛ سکوت کدخدایی و حملات کیهان
چهارشنبه 31 ارديبهشت 1399 - 22:48:14
ایران پرسمان - فرارو / متن پیش رو در فرارو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حدود یک هفته دیگر دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پایان می‌یابد و دوره یازدهم کار خود را آغاز می‌کند. مجلس یازدهم در حالی آغاز به کار می‌کند که هنوز بحث ردصلاحیت‌های نمایندگان کنونی مجلس از سوی شورای نگهبان داغ است. علی مطهری نماینده تهران و روزنامه کیهان تنور این ماجرا گرم نگه داشته‌اند. از نکات جالب توجه این است که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان چند روزی است سکوت کرده و به انتقادات پاسخی نمی‌دهد.
در آخرین موضع گیری‌ها پیرامون ردصلاحیت‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی روزنامه کیهان به شدت از علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس انتقاد کرد و نامه سرگشاده او به رهبر انقلاب را زیر سوال برد.
علی مطهری طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب به روند ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان در انتخابات مجلس اعتراض کرده بود.
او در این نامه نوشت: «احساس می‌کنم این رویه شورای نگهبان به آینده انقلاب اسلامی آسیب می‌رساند و موجب کاهش سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی می‌شود، چنانکه یکی از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر همین رفتار شورای نگهبان بود.»
او در این نامه با بیان اینکه باید بخش اعظم انتخاب را "بر عهده مردم گذاشت، نه شورای نگهبان"، نوشت: «همین که کسی قانون اساسی را قبول دارد و فساد مالی و اخلاقی ندارد و شرایط عمومی انتخاب شوندگان را نیز داراست باید بتواند کاندیدا شود. مردم خودشان به افراد ناصالح رأی نمی‌دهند.»
مطهری افزود: «مستحضرید که امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب فرمودند: در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها هم حق آزادی بیان دارند و البته آن‌ها خودشان راه اقدام مسلحانه را انتخاب کردند.»
مطهری رویه شورای نگهبان را خلاف آزادی بیان دانسته و تاکید کرده که "موجب رواج تظاهر و ریا و تملق و چاپلوسی برای تأیید صلاحیت در آینده شده و می‌شود."
نماینده تهران نهایتا از رهبر معظم انقلاب درخواست کرد "هیئتی را مأمور نمایید تا عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزد‌های مجلس یازدهم را بررسی کنند و مشخص نمایند چه تعدادی از نامزد‌ها صرفاً به خاطر اظهارنظر رد صلاحیت شده‌اند و چه تعدادی براساس اسناد و مدارک غیرمعتبر و چه تعدادی به دلیل عدم احراز صلاحیت اگرچه افراد صالحی بوده‌اند، و نتیجه را به جناب‌عالی و در صورت صلاحدید به ملت اعلام نمایند."
این شاید آخرین تلاش علی مطهری در انتقاد از شورای نگهبان به عنوان نماینده مردم در مجلس است.
نامه مطهری با سکوت شورای نگهبان روبه رو شده است، اما روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی نوشت: "باید به آقای مطهری یادآور شد این همان شورای نگهبانی است که زمانی هم شما را تایید کرد. چرا زمانی که شما بار‌ها تایید شده بودید و خیلی‌ها صلاحیت‌شان احراز نشده یا رد شده بود، از این حرف‌ها نمی‌زدید."
این روزنامه همچنین عبارت «مردم خودشان به افراد ناصالح رای نمی‌دهند» در نامه مطهری را "پوپولیستی" و "عوام‌فریبانه" خواند و نوشت: «واقعیت ندارد. چنانکه در انتخابات بنی‌صدر مشاهده کردیم؛ هرچند که همین مردم پس از خیانت و مزدوری بنی‌صدر، در کنار نظام و در مقابل منافقین نفوذی ایستادند.»
کیهان همچنین مطهری را متهم به "تظاهر" و "ریا" کرد چرا که ابتدا به عنوان یک اصولگرا به مجلس رفته، اما حالا به جماعت اصلاح طلب نزدیک شده است.
کیهان جدای انتقاد از مطهری به مقابله با روزنامه جمهوری اسلامی هم رفته است. جمهوری اسلامی در روز‌های اخیر از هر فرصتی برای انتقاد از شورای نگهبان استفاده می‌کند. مسیح مهاجری مدیرمسئول این روزنامه اخیرا در یادداشتی با انتقاد از شورای نگهبان عملکرد شورای نگهبان در ردصلاحیت‌ها را مخالف اصل "برائت" در قانون اساسی دانست و نوشت:" اصل برائت که راه را به مجرم دانستن افراد قبل از اثبات جرم می‌بندد و حکم می‌کند که تمام انسان‌ها از هر جرمی پاک هستند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود، یک اصل پذیرفته شده در تمام مکاتب حقوقی در سطح جهان است و ادیان نیز آن را قبول دارند. "
اصل 37 قانون اساسی می‌گوید: «اصل، برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.»
روزنامه کیهان در پاسخ به این مطلب روزنامه جمهوری اسلامی روز گذشته در یادداشتی نوشت که "برائت" با "صلاحیت" تفاوت دارد. این روزنامه افزود: «اصل برائت می‌گوید افراد تا زمانی که در محکمه ثابت نشده باشد، مجرم نیستند و نمی‌توان آن‌ها را مجازات کرد. اما در سپردن مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی و اداری، صرفاً برائت کفایت نمی‌کند. یعنی یک فرد به صرف گرفتن عدم سوء پیشینه نمی‌تواند به کار پزشکی و جراحی، مهندسی و معماری و بسیاری از مشاغل معمولی اجتماعی بپردازد، تا چه رسد به نمایندگی مجلس یا سایر مناصب سیاسی.». کیهان نوشت: «یا مثلاً در امر انتخاب همسر، هیچ انسانی با عقل متوسط نمی‌گوید که اصل بر برائت است، بلکه حتماً در حد مقدرات به دنبال کشف حداقل معیار‌های صلاحیت در فرد نامزد می‌گردد.»
سکوت کدخدایی
ماجرای عملکرد شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌های انتخاباتی موجب شد نمایندگان مجلس در طرحی دو فوریتی قانون انتخابات را اصلاح کنند. این اتفاق در آخرین روز‌های کاری مجلس رخ داد. اقدام مجلس با واکنش تند شورای نگهبان روبه رو شد.
هم آیت‌الله جنتی و هم سخنگوی شورای نگهبان مصوبه‌های مجلس را نقد کردند. البته روشن بود که مصوبه مجلس با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو می‌شود، اما به نظر می‌رسد نمایندگان با اصلاح قانون انتخابات به نوعی اعتراض خود را نسبت به ردصلاحیت‌ها اعلام کنند.
شورای نگهبان در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم صلاحیت حدود 75 نفر از نمایندگان مجلس دهم را رد کرد. تا هفته‌ها نمایندگان ردصلاحیت شده به این موضوع اعتراض کردند و شورای نگهبان به ردصلاحیت‌ها پافشاری کرد.
در این راستا علی مطهری و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورا حدود دو ماه در رسانه‌ها و در مقاطع مختلف با یکدیگر جدال لفظی داشتند. این جدال با سکوت کدخدایی در یک هفته اخیر کمی فروکش کرده است، اما علی مطهری چند روز مانده به آغاز به کار مجلس جدید همچنان معترض است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/143297/اعتراض‌-به-شورای-نگهبان؛-سکوت-کدخدایی-و-حملات-کیهان
بستن   چاپ