38 سال پس از آزادی خرمشهر
پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 13:48:02
|
|
ایران پرسمان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست محمدجواد مومن/ به سالروز آزادسازی خرمشهر نزدیک میشویم. در این مدت برای بازسازی مناطق آسیبدیده از جنگ کارهایی انجام شده ولی کاری که این شهر به آن نیاز دارد و مطلوب است، انجام نپذیرفته است. از آزادسازی این شهر تاکنون، همچنان آثار جنگ نمایان است و مشکلات بهداشتی، راهی، امکاناتی در خرمشهر وجود دارد. در برخی نقاط راهها آسفالته نیست و فاضلاب نیز امان ساکنان را بریده است. این مشکلاتی که عرض کردم، غیر از مشکل بزرگ بیکاری است. مهمترین دلیلی که باعث میشود خرمشهر همچنان نتواند وضعیت خود را از زمان پس از جنگ بهبود بخشد، آماده نبودن زیرساختهاست. با اینکه خرمشهر دارای فرودگاه، راهآهن و بزرگترین بندر پس از بندرعباس است اما همچنان زیرساختهای این شهر برای فعالیتهای اقتصادی و تجاری آماده نیست و آنطور که باید نیز به این زیرساختها رسیدگی نمیشود. شهر خرمشهر از دو نظر نه فقط برای این شهر که برای کل اقتصاد ایران مثمرثمر خواهد بود و سودآوری دارد؛ بندر خرمشهر و پایانه مرزی شلمچه. پایانه مرزی شلمچه بهترین راه برای مبادله با بازرگانان عراقی است ... اما به دلیل مسائل حاشیهای پس از شیوع کرونا، رفت و آمد خودرو و ماشینهای حاوی کالا از این مرز به صورت جدی مختل شده است. تا پیش از گسترش این بیماری روزانه بین 1500 تا 2 هزار خودرو از این مرز به عراق میرفتند یا کالا از عراق وارد میکردند که کالاهای وارداتی نیز به کل ایران ارسال میشد، اما پس از این بیماری و به دلیل اهمالکاری خودمان، مشکلاتی در این مرز رخ داد. درخواست طرف عراقی برای ادامه عبور و مرور کالا، ضدعفونی کردن و گندزدایی ماشینها بود که تا به امروز این اتفاق در مرز رخ نداده است. براساس گفتههای نیروی انتظامی رونق گرفتن مرز شلمچه نه تنها بر بیکاری که بر کاهش جرم و جنایت نیز موثر بود، چراکه افراد میتوانستند از این مرز برای رونق زندگی و رزق و روزی خود بهره برند. درحالی که این مرز که عامل مهمی برای زندگی افراد این منطقه بود، مدتهاست که بسته شده است. درخصوص بندر خرمشهر نیز وضعیت خوبی مشاهده نمیشود. با وجود اینکه منطقه آزاد است اما از ظرفیتهای زیادی که دراختیار خرمشهر و ایران قرار میدهد، استفاده نشده است. گویی که اسما منطقه آزاد است. با وجود اینکه روزی خرمشهر نگین اقتصاد ایران بود و حتی برخی خودروهای لوکس مانند شورولت و تویوتا در این شهر نمایندگی داشتند، اما امروزه امکانات رفاهی، درمانی و بهداشتی کمی دارد. در کل خرمشهر تنها یک بیمارستان وجود دارد و افراد برای MRI به بیمارستانهای آبادان یا اهواز مراجعه میکنند. با وجود فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر رسیدگی به این شهر، همچنان رسیدگی به این شهر بسیار کم است و شعارها به مرحله عمل نرسیده است. باتوجه به جمعیت این شهر اتاق بازرگانی و مجموعه فعالان اقتصادی سعی در افزایش مراودات تجاری با عراق دارند تا از این طریق بتوان بر رونق این شهر بیفزایند، اما برخی قوانین مانعی گسترده بر سر راه فعالان ایجاد میکند، مانند همین عدم گندزدایی و ضدعفونی کردن خودروهای عبوری از مرز شلمچه. وقتی ضدعفونی کردن ماشینها انجام شود، از کل ایران کالا به عراق صادر میشود. با ادامه این روند بازار عراق از دست میرود. همین موارد باعث میشود که سرمایهگذاران تمایل کمتری برای سرمایهگذاری در این شهر دارند. خرمشهر ظرفیتهای زیادی برای پیشبرد اهداف و چشماندازهای اقتصادی دارد و لازمه قرار گرفتن در راه رسیدن به اهداف، رسیدگی به این شهر است.
http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/143347/38-سال-پس-از-آزادی-خرمشهر
|