ایران پرسمان
ولخرجی وزیر با پول دولت ایالات متحده
پنجشنبه 1 خرداد 1399 - 20:31:01
ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سناریوها در دولت ایالات متحده امریکا رفته رفته تکراری می‌شوند. یک مقام رسمی اخراج می‌شود، انواع بهانه‌ها برای توجیه این اخراج به صف می‌شوند و رسانه‌ها به گمانه‌زنی برای درک چرایی این مساله می‌پردازند. در پاره‌ای از موارد زمانی که دونالد ترامپ متوجه تشدید فشار بر خود می‌شود ناگهان از زیر بار مسوولیت تصمیم خود برای اخراج افراد شانه خالی می‌کند. اتفاقی که درباره سر استفان لینیک، بازرس کل وزارت امور خارجه رخ داده از این دست است. دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران درباره دلایل اخراج لینیک ادعا کرده که من او را نمی‌شناختم و حتی نمی‌دانستم مشغول چه کاری بوده و تنها به من گفته شد که او را اخراج کنم و من نیز این کار را انجام دادم. مجموعه شرایط نشان می‌دهد لینیک بر پرونده‌های حساسی تمرکز کرده بود. حالا که لینیک اخراج شده رفته ‌رفته ابعاد اقداماتی که او طی ماه‌های گذشته و تحقیقاتی که علیه مایک پمپئو انجام داده بود، روشن‌تر می‌شود. تحقیقات لینیک طیف گسترده‌ای از اقدامات مایک پمپئو را در برگرفته بود از قراردادهای تسلیحاتی گرفته تا سوءاستفاده‌های شخصی از پست وزارتی.«ا‌ن‌بی‌سی» در گزارشی از مهمانی‌های پرزرق و برق مایک پمپئو پرده برداشته است. مهمانی‌هایی که مقام‌های بلند پایه از شرکت‌های بزرگ میلیاردی و سفرای کشورهای مختلف در آن حضور داشتند. منابع در این گزارش بیان می‌کنند که مایک پمپئو در این میهمانی‌ها نه در چارچوب پست وزارتی بلکه به لحاظ شخصی تلاش می‌کرد جایگاه خود را تقویت کند. مهمانی‌های شام پمپئو که به نام شام مدیسون معروف بود لیست بلندبالایی از مهمانان را تشکیل می‌داد. بخش عمده و مهم این برنامه به رسانه‌های محافظه‌کار نزدیک به دولت مربوط بوده است.
این مراسم شام به نام «جیمز مدیسون»، چهارمین رییس‌جمهور امریکا و پنجمین وزیر امور خارجه امریکا نامگذاری شده است. گفته می‌شود او همواره عادت داشته از دیپلمات‌های خارجی برای تبادل نظر دعوت می‌کرد اما مورخان نتوانستند چنین اقدامی از سوی مایک پمپئو را معادل یک سابقه تاریخی قرار دهند، چرا که سابقه برگزاری نشست با تجار طبق رسوم وجود نداشته است. این اجتماعات مکرر توسط پمپئو با بودجه وزارت خارجه شامل رهبران سیاسی و تجاری نیز می‌شود.
کوین گوتزمن، استاد دانشگاه ایالتی کانیتیکت غربی که زندگینامه مدیسون را نوشته ، می‌گوید: مطمئنا مدیسون هزینه‌های اقدامات شخصی را پرداخت کرده ‌بود. برنامه‌های شام مدیسون حتی در برنامه‌های عمومی مایک پمپئو قرار ندارد. بسیاری بر این عقیده هستند با توجه به طیف گسترده مهمانان در این شام، مایک پمپئو از منابع دولتی در راستای تامین منافع شخصی استفاده کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که بازرس کل مشغول بررسی این موضوع بوده که مایک پمپئو از کارمندان دولتی برای کارهای شخصی همچون گرداندن سگش استفاده می‌کرده است.روز سه‌شنبه یک مقام وزارت امورخارجه و دو نفر دیگری که با موضوع درگیر هستند، اعلام کردند که مایک پمپئو یک انتصاب غیرمعمول داشته است. او فردی به نام تونی پورتر را از سیا به وزارت خارجه منتقل کرده و در دفتر شخصی‌اش استخدام کرده است. پورتر کارهای شخصی پمپئو را انجام می‌دهد و مدیریت برگزاری شام مدیسون را برعهده داشت. مشخص نیست که بازرس کل مشغول تحقیق در مورد شام مدیسون بوده است یا نه. اما دو مقام آگاه می‌گویند که لینیک یک هفته قبل از اخراج تحقیقاتی در این بخش را انجام داده و سپس به دفتر پمپئو اطلاعات داده است.
با این حال برخی معتقدند که این رویداد شام کاملا در چارچوب مراسم‌های مربوط به وزارت خارجه و کاملا در حوزه سیاست خارجی است. البته گفته می‌شود که تحقیق در قضیه شام مدیسون در کنگره نیز جریان دارد. یک مقام ارشد دولت ترامپ که نگران درست کردن یک چالش جدید برای دولت است، عنوان کرده که اگر رییس‌جمهور از یکیفاز این موارد را اطلاع داشت قطعا پمپئو را اخراج می‌کرد. ولی به نظر می‌رسد حقیقت چیز دیگری است. سناتور باب منندز سناتور ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی در نامه‌ای به وزارت امورخارجه در روز سه‌شنبه نوشته است، من نگران ادعاهای مربوط به اینکه وزیرخارجه از منابع مالیات‌دهندگان برای میزبانی یک مهمانی شخصی استفاده کرده، هستم. اجتماعات بزرگ سیاسی با محوریت مسائلی داخلی توجیه چندانی ندارد. منندز در این نامه خواسته که یک حسابرسی کامل در خصوص بودجه وزارت خارجه امریکا صورت گیرد و صورت‌حساب شام‌ها و لیست مهمانان نیز در نظر گرفته شود. سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، مورگان اورتاگوس اعلام کرده این شام‌ها فرصتی در کلاس جهانی در چارچوب ماموریت وزارت امور خارجه و مسائل پیچیده سیاست خارجی است که مردم ما با آن روبه‌رو هستند. اورتاگوس همچنین گفت: مدعوین معمولا دیپلمات‌های خارجی، رهبران اتاق فکرها، دانشگاهیان، رهبران تجاری، اعضای کنگره و رسانه‌ها بوده‌اند، زیرا هر کدام از این بخش‌ها در هدایت سیاست خارجی امریکا سهم دارند. وی افزود: از آنجایی که بخشی از دانش و تحلیل پمپئو در گوش دادن به مهمانان از طیف‌های سیاسی سراسر جهان به دست می‌آید از این اجتماعات سود فراوانی برده است. او همچنین تاکید کرد: اجتماعات بزرگی که با محوریت سیاست خارجی برگزار می‌شود از جمله سنت‌های مهمان‌نوازی دیپلماتیک امریکایی محسوب می‌شود. او همچنین تاکید کرد که وزیر خارجه منتظر ادامه برگزاری این شام است زیرا این مراسم‌ها جزو اصول کاری مایک پمپئو در وزارت خارجه محسوب می‌شود. اما این موضوع تنها چالش مایک پمپئو نیست، بلکه نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرده که مایک پمپئو با سوالاتی مکتوب از دفتر بازرسی در خصوص کمک به دولت برای دور زدن کنگره در راستای فروش تسلیحات به عربستان سعودی مواجه بوده است، زیرا سال گذشته دونالد ترامپ با اعلام وضعیت اضطرار ملی عملا کنگره را دور زد و تسلیحات بدون مجوز به عربستان سعودی فروخت. این افشاگری پس از آن صورت گرفت که الیوت انگل، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مدعی شد استیو لینیک در حال انجام یک تحقیقات جنجالی در خصوص مایک پمپئو بوده است. سی‌ان‌ان نیز پیش‌تر طی گزارشی عنوان کرده بود که پمپئو از انجام مصاحبه حضوری با بازرس کل امتناع کرده بود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/143604/ولخرجی-وزیر-با-پول-دولت-ایالات-متحده
بستن   چاپ