ایران پرسمان
شاه میگویی که صدایش از 3 کیلومتری شنیده می‌شود
شنبه 3 خرداد 1399 - 12:11:35
ایران پرسمان - دیجیاتو / تیمی از محققان فرانسوی و آمریکایی با استفاده از تعدادی گوشی مقاوم در برابر آب تصاویر تازه ای از شاه میگوهای تیغ دار اروپایی در آب های کم عمق ضبط کرده اند که نشان می دهد این موجودات کوچک قادرند صداهای بلندی از خود ایجاد کنند که از سه کیلومتر آنطرف تر نیز قابل شنیدن است.
خرچنگ های اروپایی ظاهرا با ساییدن بخشی از شاخک های خود به نوعی «سوهان» که در زیر چشم هایشان قرار دارد نوعی صدای سوهان کشیدن بسیار بلند را تولید میکنند که میتوانید آن را در ویدیوی زیر بشونید.


آنها صدای 24 شاه میگوی تیغی در سواحل فرانسه را از فاصله صد متر آنطرف تر ضبط کردند و سپس با تحلیل این صدا تخمین زدند که در محیطی با کمترین صدای پس زمینه، صدای بزرگ ترین گونه این میگوها (با طول بدنی 14 سانتی متر) از فاصله سه کیلومتری از زیر آب قابل شنیدن خواهد بود. نتایج یافته های این محققان در نشریه گزارشات علمی منتشر شد.
البته باید اشاره کنیم که بلندی صدای این سخت پوستان صرفا به خاطر توان بالای آنها نیست بلکه در واقع علت این است که صدا در محیط آب که تراکم بالاتری نسبت به هوا دارد سریعتر سیر می کند. پستانداران دریایی نظیر وال ها و دلفین ها نیز به خاطر صدای بلندی که در زیر آب ایجاد می کنند بسیار مشهورند و جالب اینکه حتی ماهیهای آب های کم عمق هم میتوانند به خاطر این خاصیت آب، صداهای بلندی ایجاد کنند.
محققان بر این باورند که شاه میگوهای تیغی برای برقراری ارتباط با یکدیگر و دور کردن شکارچیان دست به این کار می زنند هرچند که آنها معتقدند ظرفیت های شنیداری این حیوانات حساسیت به مراتب کمتری نسبت به دستگاه های مورد استفاده در این تجربه دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144007/شاه-میگویی-که-صدایش-از-3-کیلومتری-شنیده-می‌شود
بستن   چاپ