ایران پرسمان
5 کتاب تلخ که با هر بار خواندن‌شان اشک‌ می‌ریزید
شنبه 3 خرداد 1399 - 15:38:11
ایران پرسمان - خبرگزاری کتاب ایران / کتاب‌ها سرزمین تجربه‌های خوشایند و ناخوشایند هستند. ما می‌توانیم چنان در دنیای داستان‌ها غرق شویم که با خنده شخصیت‌های اصلی بخندیم و با غم آن‌ها قطره قطره اشک بریزیم؛ اما روایت بعضی از داستان‌ها کمتر خوشحال کننده است و نویسنده به عنوان راوی غم از حادثه‌ای دلخراش می‌گوید و با خواننده کاری می‌کند که نتواند از خاطر ببرد. با وجود اینکه کتاب‌های ناراحت کننده ممکن است بعضی خواننده‌ها را از خودشان فراری دهند؛ ولی هستند خواننده‌هایی که دوست دارند این تجربه را به دست آورند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، فهرستی که در ادامه می‌خوانید، برای انتخاب کتاب‌های غمگین به کمکتان خواهد آمد. کتاب‌هایی که در عین ناراحت کننده بودن؛ حرف‌های مهمی برای گفتن دارند.
هرگز رهایم نکن/ کازوئو ایشی گورو
کتاب «هرگز رهایم نکن» از کازوئو ایشی گورو یکی از عجیب‌ترین روایت‌های داستانی را دارد. روایتی که ترکیبی از سرنوشت محتوم و عشق را با هم ترکیب کرده است. داستان روایت سه دوست به نام‌های روث، تامی و کتی را نشان می‌دهد که در یک مدرسه درس می‌خوانند؛ مدرسه‌ای که شاید همه چیز آن شبیه بقیه مدارس باشد؛ اما در پس پرده راز بزرگی را پنهان کرده است و این راز سرنوشت این سه دوست را نشان می‌دهد. ایشی گورو توصیف‌های دقیقی از شرایط داستان دارد، شخصیت‌ها را به خوبی پرداخته است و یک سوژه جدید و ناب را دستمایه نوشتن این کتاب قرار داده است؛ طوری که از روی این کتاب فیلمی به همین نام با بازی اندرو گارفیلد، کری مولیگان و کایرا نایتلی ساخته شد و به یکی از غمگین‌ترین فیلم‌های سینمایی تبدیل شد. فیلمی که بیننده را عمیقا به فکر فرو می‌برد و لحظه لحظه احساسات انسانی شخصیت‌هایش را به خوبی نشان می‌دهد، در اینجا می‌توانید قبل از مشاهده فیلم خلاصه‌ای از آن را مطالعه کنید. این رمان عاشقانه که با مضامین مهمی همراه شده است برای مخاطب ایرانی ترجمه شده و در دسترس است؛ هم به صورت نسخه الکترونیکی و قابل دانلود و هم به شکل نسخه فیزیکی قابل خرید؛ بنابراین اگر دلتان می‌خواهد یک رمان خارجی معروف اما با موضوعی غیر قابل پیش بینی را مطالعه کنید، این کتاب برایتان مناسب خواهد بود.
سال بلوا/ عباس معروفی
عباس معروفی حتما یکی از بهترین نویسندگان دوران ماست و گواه این حرف نه فقط رمان کم نظیر سمفونی مردگان است؛ بلکه «سال بلوا» هم از آثار بسیار برجسته او به حساب می‌آید.
داستان روایت نوش‌آفرین را نشان می‌دهد، دختری که نماد زنی است که مورد ظلم واقع شده است و انواع محدودیت‌ها را چشیده. با اینکه گاهی در کتاب‌هایی که توسط مردان درباره احساسات زنان نوشته می‌شود، خواننده زن متوجه جنسیت نویسنده می‌شود؛ اما در مورد سال بلوا این طور نیست. در این روایت داستانی، معروفی به قدری زیبا و استادانه شخصیت نوشافرین و مشکلات او را تکه تکه توصیف می‌کند که احتمال اینکه در صفحات آخر کتاب به خودتان بیایید و صورتتان را غرق در اشک ببینید، بسیار زیاد است. این کتاب به شدت روشن کننده است و خواندن آن را باید به همه توصیه کرد. 
سه شنبه‌ها با موری/ میچ آلبوم
وجود استاد و راهنما به ویژه در بخش معنایی زندگی هر کسی ضروری است و خوب است هر کس استادی داشته باشد تا درس‌های واقعی زندگی را به او بدهد. داستان سه شنبه‌ها با موری، روایت گفتگوهای نویسنده و استادش است که به شکل داستانی بسیار گیرا در آمده است. حرف‌هایی از جنس ناگفته‌های بزرگ زندگی، هر سه شنبه از زبان استاد، موری به میچ منتقل می‌شود. نتایج بزرگ ذهنی روشن درباره مفاهیم عشق، مرگ، زندگی، ازدواج، ترس و هر مورد دیگری که می‌تواند همیشه به صورت سوال پس ذهن هر کسی باقی بماند. در طی خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که رفته رفته شما هم به شخصیت دوست داشتنی موری علاقمند شده‌اید و با نزدیک شدن به مرگ او نمی‌توانید جلوی سیل اشک‌هایتان را بگیرید.
داش آکل/ صادق هدایت
اغلب داستان‌های هدایت، درون مایه‌ تلخی دارند که در عین گزنده بودن، بسیار جذاب است. داستان داش آکل هم در همین دسته قرار می‌گیرد. داش آکل روایت عشقی نافرجام از یک مردی لوطی مسلک به دختر جوان حاجی صمد را نشان می‌دهد؛ حاجی صمد داش آکل را وصی خود می‌کند و داش آکل هم به خاطر جوانمردی تصمیم می‌گیرد چیزی درباره عشقش به مرجان نگوید و به اصطلاح در امانت خیانت نکند. روایت داش آکل، روایت غیرت و محبت و تغییر دادن راه و روش زندگی است. به همین دلیل هم دوست داشتن داش آکل که تنها مونس و هم‌دمش طوطی‌اش است، کار سختی نیست. پایان بندی داستان اما به قدری تلخ و زیبا به تصویر کشیده شده است که دل خواننده را به درد خواهد آورد و جمله «مرجان! عشق تو مرا کشت» را برایش به یک امضا تبدیل خواهد کرد.
تنهایی پر هیاهو/ بهومیل هرابال
یک زیر زمین نمور، پر از موش، مردی معتاد به الکل و عاشق کتاب و نویسندگان مطرح و شغلی که دقیقا ضد علاقه اوست؛ خمیر کردن کتاب‌های قدیمی و برای صاحبانشان به درد نخور؛ این‌ها خط داستانی اصلی کتاب تنهایی پر هیاهو را تشکیل می‌دهند. روایت مردی که آنقدر کتاب‌ها را دوست دارد و دلش برای بعضی‌هایشان می‌سوزد که بعضی از آن‌ها را به خانه می‌برد و نگه می‌دارد؛ طوری که خانه‌اش جایی برای نشستن نفر دومی ندارد. تنهایی پر هیاهو قدم به قدم خواننده را با حال و احوال مردی عجیب آشنا می‌کند که دغدغه‌های عجیبی دارد و ناگهان جایی در پایان داستان با یک پایان بندی درخشان به این آشنایی پایان می‌دهد. شاید به نظر برسد بهومیل هرابال در بسیاری از قسمت‌ها می‌خواهد به شدت به خواننده بگوید که کدام آثار ادبی را مطالعه کرده است؛ اما پایان بندی داستان و شرح تنهایی‌های شخصیت اصلی آن لبه‌های تند و تیز این رونمایی را صیقل می‌دهد و این کتاب را به آخرین کتاب فهرست ما تبدیل خواهد کرد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144095/5-کتاب-تلخ-که-با-هر-بار-خواندن‌شان-اشک‌-می‌ریزید
بستن   چاپ