ایران پرسمان
امروز 4 شهاب سنگ از کنار زمین عبور می‌کنند
شنبه 3 خرداد 1399 - 15:38:19
ایران پرسمان - روزیاتو / یک شهاب سنگ که 2020 JX نامگذاری شده و بین 46 تا 100 متر قطر دارد بزودی از کنار زمین خواهد گذشت. این سنگ آسمانی که گفته شده بزرگی آن به اندازه بیگ بن (Big Ben) است امروز از کنار زمینیان عبور خواهد کرد. بر اساس گزارش سازمان ناسا، این شهاب سنگ ساعت 20:02 دقیقه به وقت محلی بریتانیا از فاصله 4٫5 میلیون مایلی سیاره ما می گذرد. اگر چه این فاصله بسیار دور به نظر می رسد اما ناسا این فاصله را نزدیک توصیف کرده است.

ایران پرسمان


البته 2020 JX تنها شهاب سنگی نیست که قرار است امروز از کنار زمین عبور کند زیرا بر اساس گزارش سازمان ناسا، 4 شهاب سنگ امروز از کنار ما خواهند گذشت که بزرگ ترین آن ها 2020 JX است. خوشبختانه امکان برخورد این شهاب سنگ با زمین بسیار اندک است. ناسا در گزارش خود در این باره چنین گفته است: «هیچکس نباید بیش از حد در مورد تاثیر یک شهاب سنگ یا سیارک بر زمین نگران باشد. تهدید تصادفات خودرویی، بیماری، دیگر فجایع طبیعی و انواعی از دیگر مشکلات بسیار بیشتر از تهدید یک شیء نزدیک به زمین خواهد بود».

ایران پرسمان


با این وجود، ناسا امکان برخورد یک سنگ آسمانی با سیاره زمین در آینده ای نزدیک را رد نکرده و در ادامه گزارش خود چنین آورده است :«با این وجود، در طولانی مدت، احتمال تاثیرپذیر بودن بر زمین قابل چشم پوشی نیست چنانچه تنها در امان بودن از بخشی از اشیاء نزدیک به زمین تضمین شده است. در حال حاضر بهترین اطمینان ما به دانشمندان خبره در مورد این اشیاء و تلاش هایشان برای در ابتدا شناسایی این اشیاء و سپس رصد کردن حرکاتشان در آینده است. ما باید اول آن ها را پیدا کنیم و سپس آن ها را تحت نظر قرار دهیم». اگر مشخص شود که سیارکی در مسیر برخورد با زمین قرار دارد، ناسا برای جلوگیری از این برخورد چندین استراتژی را در آستین خود دارد.

ایران پرسمان


ناسا در مورد این استراتژی ها چنین گفته است: «یکی از تکنیک های پیشنهادی برای منحرف کردن یک سیارک منفجر کردن یک سلاح گداخت هسته ای در بالای سطح زمین است تا شتاب سیارک را بدون خرد کردن آن کمی تغییر داد. نوترون های سرعت بالایی که از این انفجار تولید می شوند در پوشش بیرونی ماده روی سطح شهاب سنگی که با انفجار مواجه می شود منتشر خواهند شد. بدین ترتیب ماده ای که در این سطح قرار دارد متورم شده و منفجر می گردد که در ادامه ترمزی برای خود سیارک خواهد بود. تغییر بسیار اندکی در شتاب حرکتی سیارک (تنها چند میلیمتر در ثانیه)، در طی چندین سال می تواند باعث فاصله گرفتن کل سیارک از زمین شود. اما نکته مهم این است که تنها سیارک را ذره ای تکان داد تا از مسیر خطرناکش دور کرد و نه اینکه آن را منفجر کرد».
در گزارش ناسا چنین آمده که گزینه دیگر که به وفور در فیلم های علمی تخیلی به تصویر کشیده می شود یک مشکل بزرگ تر تولید خواهد کرد زیرا در صورت منفجر کردن یک شهاب سنگ یا سیارک، تکه های سنگی بسیار بیشتری به سمت زمین نشانه خواهند رفت. گزینه دیگر نیز قرار دادن بادبان های خورشیدی بزرگ روی یک شیء آسمانی با تهدید کم است چنانکه فشار نور خورشید در نهایت بتواند مسیر این شیء را از مسیری که آن را با زمین مواجه می کرد تغییر دهد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144097/امروز-4-شهاب-سنگ-از-کنار-زمین-عبور-می‌کنند
بستن   چاپ