ایران پرسمان
معاون وزیرنفت:
کاهش قیمت بنزین در دستور کار مجلس یازدهم
شنبه 3 خرداد 1399 - 16:44:17
ایران پرسمان - علیرضابیگی گفت: اقدام دولت در افزایش ناگهانی قیمت بنزین نادرست بود و در نتیجه آن نیز خسارات بسیاری به کشور وارد شد. در حال حاضر قیمت نفت به یک پنجم رسیده است و در پی آن، قیمت بنزین در سراسر جهان رو به کاهش است، بنابراین انتظار می‌رود در ایران نیز قیمت بنزین به همین نسبت کاهش یابد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، پیش از انتخابات مجلس یازدهم، علیرضا زاکانی، کاندیدای اصولگرا از حوزه انتخابیه قم و عضو ائتلاف نیرو‌های انقلاب در نشستی با عنوان «روایت تلخ بنزین» گفته بود ضمن آماده‌ شدن طرح‌های جایگزین برای طرح بنزینی دولت، نیرو‌های انقلاب در صورت ورود به مجلس یازدهم، «طرح بنزینی فعلی را لغو و طرح جدیدی را که مطابق عدالت و به نفع مردم باشد، جایگزین خواهند کرد».
حال چند روزی دیگر به افتتاح مجلس یازدهم باقی نمانده است و از آنجایی که مجلس یازدهم یکی از اصولگراترین مجلس‌های پس از انقلاب است باید دید اظهارنظر زاکانی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت یا این صحبت در حد شعار باقی می‌ماند؟
در همین خصوص، احمد علیرضابیگی منتخب تبریز در مجلس یازدهم در واقعی‌ کردن اقتصاد را از اولویت‌های مجلس یازدهم دانست و گفت: ما به‌دنبال پرهیز از قیمت‌های غیرواقعی و جلوگیری از فساد و رانت هستیم.
اقدام دولت در افزایش ناگهانی قیمت بنزین نادرست بود و در نتیجه آن نیز خسارات بسیاری به کشور وارد شد. در حال حاضر قیمت نفت به یک پنجم رسیده است و در پی آن، قیمت بنزین در سراسر جهان رو به کاهش است، بنابراین انتظار می‌رود در ایران نیز قیمت بنزین به همین نسبت کاهش یابد.
از این‌رو بهتر است به‌سوی واقعی‌ کردن قیمت‌ها حرکت کنیم.وی افزود: موضوع واقعی‌ کردن قیمت‌ها فقط در مورد بنزین صادق نیست و شامل همه‌چیز می‌شود. به‌عنوان مثال قیمت جهانی شکر تنی 220 دلار است که با انجام محاسبات مربوط و در نظر گرفتن دلار 16 هزار تومانی قیمت واقعی شکر چیزی حدود چهار هزار تومان است.
این در حالی است که شکر در بازار خرده‌فروشی با قیمت 9 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد. این بدان معناست که شکری را که با ارز 4200 تومانی خریده شده است به قیمت دلار 32 هزار تومانی به مردم می‌فروشند. باید به این وضعیت خاتمه داد. اراده مجلس یازدهم برای خاتمه‌ دادن به این نوع رانت‌ها و واقعی‌ کردن اقتصاد جدی است.

ایران پرسمان


علیرضابیگی تشریح کرد: یک دولت قانونی موظف است به آنچه مجلس برای آن تدوین می‌کند عمل کند. بنده معتقدم دولتی که در طی هفت سال بی‌ثمر بوده است در سال هشتم نیز ثمره‌ای نخواهد داشت. چه بهتر که مجلس ابتدا تکلیف دولت را مشخص کرده و کار را با دولت جدید آغاز کند. دولتی که دیگر انگیزه و برنامه مشخصی برای عمل ندارد بهتر است زودتر برود و دولتی جدید و تازه‌نفس با پشتوانه مردمی وارد عمل شود تا با هماهنگی مجلس اقدامات لازم را در راستای نجات کشور انجام دهد.
وی در پایان گفت: یکی از مصوبات مجلس دهم حذف چهار صفر از پول ملی و واقعی‌تر کردن ارزش پول ملی بود که متاسفانه عملی نشد. این یک جراحی اقتصادی حساس است که دولت کنونی انگیزه و اراده لازم برای چنین اقدامی را ندارد. باید یک دولت جدید با یک برنامه نوین برای عملی‌کردن این نظریه اقدام کند.
اقتصاد24
2025

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144130/کاهش--قیمت--بنزین--در-دستور-کار-مجلس--یازدهم
بستن   چاپ