ایران پرسمان
اولین جواهرسازان تاریخ چه کسانی بودند؟
شنبه 3 خرداد 1399 - 18:18:02
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / زمانی که انسان‌های مدرن در اروپای کنونی سکونت یافتند، نئاندرتال‌ها را ملاقات کردند و احتمالاً روش ساخت جواهرات را به آن‌ها آموزش داده‌اند. «جین هوبلین» از موسسه‌ی ماکس پلانک در لایپزیک آلمان با همراهی همکارانش برای اولین بار تایید کردند که انسان‌های مدرن حداقل 45،000 سال پیش در اروپا سکونت داشته‌اند. آن‌ها همچنین نشان داده‌اند که این انسان‌‌ها طرز درست کردن گردن‌آویز از دندان خرس را به نئاندرتال‌ها آموزش داده‌اند.
محققین برای این مطالعه، مجدداً غار باکوکیروی بلغارستان را کاوش کرده‌اند. کاوش این غار از سال 1930 تا کنون ادامه دارد. بقایای انسانی در سال‌های دهه‌ی 1970 در این غار کشف شده است، ولی این بقایا از دست رفتند. تلاش‌هایی که تا کنون در این زمینه شده بود، همگی منجر به بروز نتایج متناقض شده بود.
محققین با استفاده از روش‌های جدید آلودگی‌زدایی توانستند، 95 قطعه استخوان را تاریخ‌نگاری کنند. آن‌ها این کار را با آنالیز دی‌ان‌ای و بررسی محتوای پروتئینی استخوان‌ها انجام داده‌اند. شش نمونه از این استخوان‌ها متعلق به انسان‌های مدرن بوده است و بقیه‌ی استخوان‌ها متعلق به حیواناتی بوده که اثر برش و دیگر نشانه‌های مربوط به فعالیت‌های انسانی را روی آن‌ها می‌توان به وضوح دید.
قدیمی‌ترین استخوان انسانی کشف شده در این سایت، متعلق به 43،700 تا 45،800 سال پیش بوده است. لایه‌های عمیق‌تر خاک که متعلق به 46،900 سال پیش بوده‌اند، هیچ نشانه‌ای از انسان در خود بروز نداده‌اند؛ ولی این لایه‌ها نیز حاوی بقایای استخوان‌های حیوانات بوده‌اند که می‌تواند نشانه‌ای از وجود انسان نیز باشد.
نشانه‌های قبلی وجود انسان‌های مدرن در اروپا، مربوط به سایت کنتس کاورن بریتانیا و گروتا دل کاوالوی ایتالیا بوده است، ولی این شواهد جدید قدیمی‌تر هستند و می‌توان تا 45،000 سال برای آن‌ها تاریخ‌نگاری کرد. «کاترینا هارواتی» از دانشگاه توبینگن آلمان، می‌گوید: «منطقی است که انسان‌های بلغاری قدیمی‌تر از انسان‌های بریتانیایی و ایتالیایی باشند، زیرا انسان‌ها از شرق وارد اروپا شده‌اند و طبیعتاً در بلعارستان زودتر سکونت یافته‌اند.»
قبل از اینکه انسان‌های مدرن به اروپا برسند، نئاندرتال‌ها صدها هزار سال در اروپا سکونت داشته‌اند. وقتی این دو گروه با یکدیگر ملاقات کرده‌اند، بین آن‌ها وصلت‌هایی نیز صورت گرفته است و نئاندرتال‌ها چند هزار سال بعد، از بین رفته‌اند و بهترین شواهد از وجود آن‌ها به 40،000 سال قبل بازمی‌گردد.
نئاندرتال‌ها در اواخر دوران خود خلاقیت‌های بیشتری با ابزارهای خود داشته‌اند. در فرانسه، گردن‌آویزهایی از دندان خرس کشف شده که دانشمندان تصور می‌کنند توسط نئاندرتال‌ها ساخته شده‌اند. در غار باکوکیرو نیز 11 گردن‌آویز کشف شده که به نئاندرتال‌ها برمی‌گردند. دانشمندان تصور می‌کنند که ساخت این دست‌سازه‌ها توسط انسان‌های مدرن به نئاندرتال‌ها آموزش داده شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144193/اولین-جواهرسازان-تاریخ-چه-کسانی-بودند؟
بستن   چاپ