ایران پرسمان
ایران و امریکا در لبه رویارویی دیگر، این بار در کارائیب
شنبه 3 خرداد 1399 - 20:32:41
ایران پرسمان - انتخاب / متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
بیزنس اینسایدر نوشت: چند ماه پس از درگیری‌ها در عراق، ایالات متحده و ایران با درگیری احتمالی در نیمکره غربی روبرو هستند، جایی که چندین تانکر حامل بنزین در حال حرکت از ایران به سمت ونزوئلا هستند.
 در ادامه ی مطلب آمده است: گفتنی است، از روز سه شنبه، چهار فروند از نفتکش های ایران از دریای مدیترانه خارج شدند و پنجمین تانکر هم پشت سر آنها بود. به گزارش آرگوس مدیا(Argus Media) نخستین کشتی با نام فورچون (Fortune) با پرچم ایران قرار است اوایل هفته آینده وارد ونزوئلا شود.
این محموله ها کمبود فلج کننده‌ی بنزین در ونزوئلا را کاهش می دهد، کشوری که بر اثر سال ها بی توجهی و سوء مدیریت ظرفیت پالایش کمی دارد. همچنین این روابط باعث کاهش عرضه‌ی بیش از تقاضای سوخت در ایران می شود که ناشی از فروپاشی تقاضای نفت است.
مقامات آمریکایی گفته اند که ایران در ازای سوخت، طلای ونزوئلا را دریافت می کند. همکاری ایران و ونزوئلا، به هر دو کشور اجازه خواهد داد که به ایالات متحده ضربه بزنند. گفتنی است، آمریکا مجازاتهای سختی را علیه این دو کشور اعمال کرده است. به ویژه، بخشهای نفتی و مقامات عالی رتبه‌ی تهران و کاراکاس هدف قرار گرفته‌اند.
یک مقام آمریکایی در تاریخ 14 ماه مه به رویترز گفت که ایالات متحده در حال بررسی تدابیری است که می تواند انجام دهد و حمل و نقل سوخت بین ایران و ونزئلا نه تنها برای ایالات متحده خوشایند نیست، بلکه کشورهای منطقه نیز با آن مخالف هستند.
به نقل از برخی رسانه های ایرانی، اگر ایالات متحده قصد ایجاد ناامنی در آبراه های بین المللی را داشته باشد، این موضوع مخاطرات شدیدی را به دنبال خواهد داشت و مطمئناً این اقدام واشنگتن بدون عواقب نخواهد بود.
روز بعد، دولت ایران سفیر سوئیس را که نماینده منافع ایالات متحده در ایران است، احضار کرد و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با ارسال شکایتی به آنتونیو گوترس، دبیر کل سازمان ملل متحد از "دیپلماسی اسلحه هژمونیک" سخن گفت و اقدامات احتمالی آمریکا علیه تانکرهای ایرانی را تحت عنوان "تشدید خطرناک اوضاع" توصیف کرد.
ظریف نوشت: ایران این حق را دارد که تمام اقدامات مناسب و لازم و اقدامات قاطع را برای تأمین حقوق و منافع قانونی خود در برابر چنین سیاست های زورگویانه و اقدامات غیرقانونی انجام دهد.
ایالات متحده هنوز در حال بررسی چگونگی پاسخگویی به تانکرها است و به گفته وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی هنوز در مورد چگونگی پاسخگویی به این مسئله بحث می کنند. گفتنی است، برخی از مقامات معتقد هستند که آمریکا باید فقط در صورت مشکل آفرین شدن محموله های سوخت ایران به ونزوئلا، مداخله کند.
ایالات متحده می تواند محموله ها را مصادره کند، زیرا سال گذشته این کار با موفقیت علیه یک نفتکش ایرانی مستقر در سوریه انجام نشد و حالا واشنگتن امکان تلافی دارد. برخی مقامات می‌گویند که واشنگتن همچنین می تواند تانکرها و خدمه‌ی آنها را تحریم کند تا از تحویل های آینده جلوگیری شود.
نیروی دریایی آمریکا قبلاً تعدادی از کشتی های جنگی را به عنوان بخشی از عملیات ضد مواد مخدر که در اوایل سال جاری اعلام شد، به کارائیب اعزام کرده است. مقامات به ژورنال گفتند که نیروهای ارتش در داخل آن کشتی ها می توانند علیه حمل و نقل نفت نیز مداخله کنند.
فرمانده ارشد ارتش آمریکا در منطقه در اظهاراتش در روز دوشنبه، از اظهارنظر در مورد محموله‌های ایران خودداری کرد اما فعالیت تهران را در کارائیب به عنوان یک نگرانی توصیف کرد.
کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا طی یک کنفرانس آنلاین به میزبانی دانشگاه بین المللی فلوریدا گفت: ایران به دنبال مزیت موقعیتی در همسایگی ما به گونه ای است که با منافع آمریکا مخالفت داشته باشد. ما این موضوع را زیر نظر داریم و جزئیات را با شرکای خود به اشتراک می گذاریم.
فالر افزود: من هم تصاویری را مشاهده کرده ام که تانکرها در حال حرکت هستند. در مورد آن اخبار اظهار نظری نخواهم کرد، اما فعالیت ایران را در سطح جهانی و ونزوئلا به طور خاص به عنوان یک نگرانی مشاهده می کنم.
روز چهارشنبه در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر اقدام احتمالی علیه تانکرها، فرماندهی جنوبی ایالات متحده به اظهارات فالر اشاره کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در این مورد اظهارنظری نکرد و به درخواست‌ها پاسخی نداد.
فالر پیش از این مانند سایر مقامات آمریکایی درباره فعالیت ایران در منطقه کارائیب هشدار داده بود. روابط تهران با کاراکاس به عنوان محوری برای مبارزه با تروریسم توصیف شده است، اما شبهه هایی در مورد اینکه آیا روابط آنها تهدیدی معنی دار برای منطقه و منافع آمریکا به شمار می رود یا خیر، وجود دارد.
با این حال، مقامات آمریکا دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به این همکاری دارند، به عنوان مثال خوان کروز، یک مقام سابق شورای امنیت ملی دولت ترامپ گفت: نگرانی وی درباره ایران بسیار جزئی است.
کروز روز سه شنبه در کنفرانس دیگری که به میزبانی دانشگاه بین المللی فلوریدا برگزار شد، گفت: من دوست ندارم در مورد روابط ایران و ونزئلا اغراق کنم، زیرا انجام این کار بسیار راحت است. برخی مقامات مردم را به بازی می گیرند. در واقع وقتی می خواهند مردم عصبی شوند، پای ایران را وسط می‌کشند.
کروز که اکنون مشاور ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی است، اضافه کرد که ایرانی ها به وضوح در ونزوئلا حضور دارند و در آنجا نقش ایفا می کنند، ایالات متحده باید نگرانی های ما را به درستی مد نظر قرار دهد. وی ادامه داد: سخنان فالر این نوید را به ما می دهد که احتمالاً رویارویی در پیش نخواهد بود، اما به هر حال شاید این اتفاق بیفتد و شاید اوضاع به این سمت و سو برود. مسائل ایران و ونزوئلا در کوتاه مدت مرا نگران می کند، فکر می کنم نگرانی های مربوط به ایران واقعی است، اما برخی مقامات واشنگتن تمایل دارند که در این زمینه اغراق کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144233/ایران-و-امریکا-در-لبه-رویارویی-دیگر،-این-بار-در-کارائیب
بستن   چاپ