ایران پرسمان
چه غذاهایی برای حفظ سلامت حافظه مفید هستند؟
يکشنبه 4 خرداد 1399 - 00:03:32
ایران پرسمان - مجله ایلیاد / بر اساس مطالعه‌ی جدیدی که در مجله‌ی American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، دانشمندان نتیجه‌گیری کرده‌اند که مصرف طولانی مدت غذاهایی که غنی از «فلاوونوئید» هستند، مانند توت‌ها، سیب‌ها و چای، خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد.
فلاوونوئیدها موادی طبیعی هستند که در میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند هلو، سیب، توت، پیاز و نوشیدنی‌های گیاهی مانند چای و شراب یافت می‌شوند. این مواد مزایای زیادی برای سلامتی دارند که از آن جمله می‌توان به کاهش التهابات اشاره کرد. شکلات تلخ نیز یکی از منابع مهم فلاوونوئید است.
دکتر «پال جیکوس» از دانشگاه تافتس آمریکا، می‌گوید: «مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی چگونه می‌تواند در طولانی مدت باعث نزول توانایی‌های شناختی شود. ما توانستیم مصرف فلاوونوئید در افراد مختلفی را قبل از دچار شدن به زوال عقل پایش کنیم. در حال حاضر، داروی موثری برای آلزایمر وجود ندارد و جلوگیری از بروز این نوع بیماری‌ها به کمک رژیم غذایی موضوع بسیار مهمی است.»
در این مطالعه، 2،800 فرد با میانگین سنی 59 سال تحت بررسی قرار گرفته‌اند و رابطه‌ی مصرف طولانی مدت فلاوونوئیدها و خطر بروز آلزایمر و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل در آن‌ها تجزیه و تحلیل شده است. محققین سطح مصرف غذاهای غنی از فلاوونوئیدها را در 4 گروه طبقه‌بندی کرده‌اند؛ کمتر از 15 درصد خوراک، 15 تا 30 درصد، 30 تا 60 درصد و گروه چهارم کسانی که بیشتر از 60 درصد غذاهای ماهانه‌شان حاوی فلاوونوئیدها است. افراد گروه چهارم، به‌طور متوسط در هر ماه 7.5 پیمانه از توت‌ها، 8 عدد سیب و هلو و 19 لیوان چای مصرف کرده‌اند.
دانشمندان وضعیت بروز آلزایمر و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل را در افراد گروه‌های مختلف مورد بررسی قرار داده‌اند. نتایج به شرح زیر است:
- مصرف حداقل فلاوونوئیدها باعث دو برابر شدن خطر بروز آلزایمر و بیماری‌های مشابه آن می‌شود.
- مصرف کم آنتوسیانین‌ها شامل بلوبری، توت‌فرنگی و شراب قرمز، باعث چهار برابر شدن خطر بروز بیماری‌های فوق می‌شود.
- مصرف کم میوه‌های هلو و سیب و همچنین نوشیدن کم چای باعث دو برابر شدن خطر بروز آلزایمر و زوال عقل می‌شود.
محققین این مطالعه می‌گویند: «چای و مخصوصاً چای سبز و همچنین توت‌ها، منابع خوبی برای دریافت فلاوونوئیدها هستند. نتایج مطالعات ما تاثیرات مثبت این نوع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را اثبات کرده است. خطر بروز زوال عقل در سنین 70 سالگی بیشتر می‌شود و به نظر می‌رسد اگر تا 50 سالگی در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید، هنوز دیر نشده است.»

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/144303/چه-غذاهایی-برای-حفظ-سلامت-حافظه-مفید-هستند؟
بستن   چاپ