ایران پرسمان
کرونا با سفیدپوست‌ها مهربان‌تر است یا داستان چیز دیگریست؟
چهارشنبه 7 خرداد 1399 - 21:58:44
ایران پرسمان - کرونا با گذشت نزدیک به چهار ماه، همچنان در حال گسترش است و تا زمانی که واکسن مؤثر تولید نشود، پایان کامل آن ممکن نخواهد بود. اما آنچه در این میان، توجه برخی رسانه ها را به خود جلب کرده، الگوی پیشرفت این بیماری در میان جوامع رنگین پوست است.

به گزارش جام نیوز ، در شهر نیویورک به‌عنوان حاد‌ترین نقطه بحرانی کرونا در آمریکا، نسبت بیماران و قربانیان سیاه و لاتین به ازای هر صدهزار نفر جمعیت تقریباً دو برابر سفیدپوستان است. در مطالعات مشابهی در بریتانیا طبق گزارش نشریه نیچر نیز معلوم شده است که آسیب‌پذیری بیماران سیاه و آسیایی‌تبار مبتلا به کرونا در برابر مرگ بیشتر از سفیدپوستان است.
نمودار زیر که توسط سایت رادیو فردا منتشر شده، نسبت آماری جمعیت بیماران غیرسفیدپوست هر ایالت از ده ایالت آمریکا را به جمعیت کل آن ایالت را در مقایسه با جمعیت کل غیرسفیدپوستان آن ایالت نشان می‌دهد؛ با این توضیح که که اکثر آن‌ها جزء ایالت‌های قرمز در بحران زیستی کرونا هستند. همان‌گونه که دیده می‌شود، از زاویه ترکیب نژادی بیماران، آمارها به نحو چشمگیری نا‌متوازن است. وضعیت تلفات انسانی همه‌گیری جهانی کرونا نیز روند کلی مشابهی دارد.

ایران پرسمان


با توجه به اینکه تفاوت معناداری میان سفیدپوستان و غیرسفیدپوست‌ها به لحاظ ژنوم و بنیاد ژنتیکی، وجود ندارد، بدون شک آنچه باعث این شکاف شده، تبعیض نژادی است.
به نوشته رادیو فردا، رنگین‌پوست‌ها به‌خصوص جامعه آفریقایی -آمریکایی در آمریکا به لحاظ دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی در سطح پایین‌تری قرار دارند. این مسئله در خصوص وضعیت ویژه کرونا به معنای کاهش نسبی انجام تست، مراجعه کمتر به بیمارستان و مراکز درمانی، و تأخیر در تشخیص و اطلاع‌رسانی است.
ساختار درمانی آمریکا به گونه‌ای است که به دلیل تسلط ماهیت تجاری، اقشار ضعیف در تنگنا قرار دارند. آن‌ها همچنین برای تأمین وسائل مراقبتی نیز با مشکل مواجه‌اند. مهم‌ترین مشکل اما قرار گرفتن در شرایطی است که آن‌ها را بیشتر در معرض ابتلا و آلودگی قرار می‌دهد.
نوع زیست این افراد به دلیل نابرخورداری کمتر از ثروت، به‌گونه‌ای است که تراکم انسانی در مناطق زندگی آن‌ها بیشتر است. همچنین آنان به دلیل نداشتن پس‌انداز و نیاز به کار روزانه برای تأمین معاش، امکان ماندن در قرنطینه ندارند و در نتیجه در وضعیت پر‌ریسک به دلیل حضور در محل کار و تماس بیشتر با افراد و محیط قرار می‌گیرند.
گرچه در ظاهر، ساختار قانونی و حقوقی آمریکا قایل به تبعیض نژادی نیست و حتی سیاهان و سرخ‌پوست‌ها از امتیازاتی برخوردارند اما حقیقت چیز دیگری است و هنوز اقلیت ها در این کشور با تبعیض و بی‌عدالتی مواجه اند.
اعتراضات روزهای اخیر در «مینیاپلیس» آمریکا در اعتراض به قتل «جورج فلوید»، شهروندی بی‌گناهی که فقط به خاطر سیاه پوست بودن، زیر زانوی پلیس این شهر خفه شد، نشان دیگری از تبعیضی است که سایه سنگین آن همچنان بر آمریکا حکمفرماست.
106

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/145697/کرونا-با-سفیدپوست‌ها-مهربان‌تر-است-یا-داستان-چیز-دیگریست؟
بستن   چاپ