ایران پرسمان
دو هفته مانده تا مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 00:27:02
ایران پرسمان - از جمله مسائلی که بحث برآن تقریبا نهایی شده و قطعی تصور می‌شود مساله بررسی چگونگی استمرار حضور نظامیان آمریکایی در عراق است.

به گزارش جام نیوز ، حسب اعلام منابع خبری مذاکرات استراتزیک فی‌مابین عراق و آمریکا در پانزدهم ماه جاری برگزار خواهد شد.
در حالی که ترکیب تیم مذاکره کننده آمریکا تقریباً روشن شده است بنظر می‌رسد نخست وزیر عراق بر آن است تا با انتخاب وزیر خارجه جدید اولین ماموریت سیاسی او را در برگزاری مذاکرات با آمریکاییان معرفی کند.
برخی از گروه‌های سیاسی عراقی نسبت به خروجی این مذاکرات با دیده تردید می‌نگرند اما اینکه بایستی نتیجه این نشست‌ها مورد تایید و تصویب پارلمان عراق قرار گیرد آرامش نسبی را در این جمع دغدغه دار تقویت می‌کند.
از جمله مسائلی که بحث برآن تقریبا نهایی شده و قطعی تصور می‌شود مساله بررسی چگونگی استمرار حضور نظامیان آمریکایی در عراق است. بنظر می‌رسد حداقل دو پایگاه اربیل و عین الاسد در لیست مطالبه آمریکاییان برای استمرار حضورشان در عراق مورد توجه باشد اما اینکه تعداد نظامیان، شروط حضور و کیفیت ماندگاری نیروهای آمریکایی در عراق چگونه طرح شود و چه تصمیمی در خصوص آن اتخاذ شود را بایستی به انتظار نشست.
بسیاری از عراقی‌ها اصرار دارند دولت جدید پرقدرتتر از هر زمان مساله الحشدالشعبی را در مذاکرات مورد دفاع قرار دهد و همچنین پیگیری شهادت "شهدای فرودگاه بغداد" را با حساسیت در این مذاکرات تعقیب کرده به مطالبه ای اساسی تبدیل کند.
این روزها بنظر می‌رسد پیوندی اساسی میان فعال کردن داعش در عراق با مباحث مذاکرات پیش رو وجود داشته باشد. این در حالی است که مردم عراق از سویی پدیده داعش را ساخته خارج از مرزهای عراق میدانند و از دیگر سو نیروهای نظامی عراق را در مبارزه با دواعش بهرمند از قدرت کافی و بینیاز از حمایت خارجی ارزیابی می‌کنند.
در میان مطالبات مردم عراق از هیات مذاکره کننده این مطالبه اساسی برجسته است که ابتدا حضور آمریکا طی سال‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد، خسارات وارده از آن بهویژه از ناحیه کشتار عراقیها و تخریب زیرساختهای عراق و بالاخره تعمیق فساد سازمان یافته در این کشور مورد توجه جدی قرار گیرد تا در سایه این مباحث تصمیم گیری‌های جدیتر و واقع بینانه تر در خصوص قراردهای پیشین عراق و آمریکا گرفته شود. بدیهی است هر تصمیم جدیدی درخصوص تعاملات با آمریکا و نیروهای ائتلاف بدون آسیب شناسی دقیق از گذشته این تعاملات بمنزله حضور مجدد در گردابی است که حاصلی جز غرق شدن بیش از پیش در دامان اشغال نخواهد داشت.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/150166/دو-هفته-مانده-تا-مذاکرات-استراتژیک-آمریکا-و-عراق
بستن   چاپ