ایران پرسمان
علت جمع شدن پرز در ناف چیست؟
سه شنبه 13 خرداد 1399 - 23:36:16
ایران پرسمان - روزیاتو / بسیاری افراد از جمع شدن پرز در ناف خود گلایه دارند. اما آیا تابحال به این فکر کرده اید که علت جمع شدن پرز در ناف چیست؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم.
در رابطه با جمع شدن پرز در ناف دانستن دو نکته ضروری و کلیدی است؛ نخست اینکه اسم این پدیده یا بهتر بگوییم مشکل «پرز ناف» است هرچند برخی کارشناسان و اهالی علم با عنوان پرز دکمه شکمی یا به اختصار BBL نیز از آن یاد می کنند. دوم آنکه جمع شدن پرز در ناف معمولا بیشتر در دوران میانسالی، مردان پرمو و بخصوص افرادی رخ می دهد که به تازگی چاق شده اند.
کارل کراسزلینسکی از محققان دانشگاه سیدنی با همراهی جمعی از محققان همکار خود چندی پیش مهمان یک برنامه رادیویی بودند و در آن از آنها سوال شد که علت جمع شدن پرز در ناف چیست و این پرزها از کجا می آیند؟ در آن برنامه دکتر کارل اظهار داشت که این پدیده بیشتر در میان مردان میان سال دیده می شود که بدن های پرمویی دارند. جالب است بدانید که این محقق در سال 2002 میلادی بابت همین تحقیق به ظاهر ساده توانست جایزه نوبل را دریافت کند.
اما کارل برای انجام این تحقیق اقدام به نمونه گیری از افراد داوطلب کرد و از برخی از آنها درخواست کرد که موهای زاید اطراف ناف خود را بتراشند. در ادامه مشخص شد که تراشیدن آن موها مانع از جمع شدن پرز در ناف می شود. این محققان در انتهای پژوهش خود اعلام کردند که موهای اطراف ناف نقش نوعی مکانیزم بازدارنده یک طرفه را ایفا می کند و با جذب پرزهای نازک از لایه درونی لباس های شما آنها را درون ناف جمع می کند.
لباس های قدیمی تر، پرز کمتر درون ناف

ایران پرسمان


کراسزلینسکی البته تنها محققی نبوده که در این باره تحقیق کرده است. در سال 2009 میلادی یکی از پژوهشگران دانشگاه وین اتریش به نام Georg Steinhauser مطالعه ای را در رابطه با فرضیه خود در نشریه فرضیات علمی منتشر کرد. این محقق ظاهرا برای مدت سه سال هر روز عصر پرزهای درون ناف خود را جمع آوری کرده بود و آنطور که خودش گفته با وجود آنکه بهداشت را به خوبی رعایت می کرد و هر روز صبح دوش می گرفت باز هم عصر هر روز ناف او پر از پرز می شد. این دانشمند در مقاله خود اعلام کرد که مجموعا 503 نمونه پرز را از ناف خود جمع کرد که البته وزن کل آنها به یک گرم نمی رسید. به طور متوسط یک تکه از این پرزها وزنی برابر با 1.82 هزارم گرم داشته و سنگین ترینشان هم 9.17 هزارم گرم سنگینی داشته است.
به گفته او این پرزها به خاطر تجمع فیبرهای نخی درون ناف تشکیل می شدند و علت هم این بوده که پرزها دقیقا با رنگ تیشرتی که هر روز بر تن می کرده یکی بودند. او همچنین خاطرنشان کرد زمان هایی که تیشرت های کهنه را بر تن کرده پرز کمتری درون ناف او تجمع کرده است چراکه آن لباس ها براثر گذر زمان پرزهای خود را از دست داده بودند.

ایران پرسمان


Steinhauser در نهایت به همان نتیجه ای رسید که دکتر کارل در تحقیقش پیدا کرد: اینکه موهای اطراف ناف اصلی ترین عامل جمع شدن پرز در ناف هستند. او تاکید کرده که این موها فیبرهای نازک را از روی تیشرت ها جدا می کنند و سپس آنها را به سمت ناف هدایت می کنند.
البته این محقق اتریشی مواد تشکیل دهنده پرزهای درون ناف خود را هم مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد و در نهایت اعلام کرد که کل این پرزها از تیشرت ها و لباس هایمان نمی آیند و گرد و غبار درون خانه، ذرات پوست های مرده، پروتئین و عرق بدن نیز در آنها وجود دارد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/151507/علت-جمع-شدن-پرز-در-ناف-چیست؟
بستن   چاپ