ایران پرسمان
پیش پرداخت خرید 630 واگن مترو از سوی بانک مرکزی پرداخت شد
شنبه 31 خرداد 1399 - 18:00:00
ایران پرسمان - نیمی از ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده است. در 10 سال گذشته دولت در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری کمک نکرد. بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره امروز قرارداد 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس با ایران‌خودرو دیزل منعقد شد.

کمبود اتوبوس و مترو یکی از مشکلات اساسی در کلان‌شهر تهران است. سالهاست که دولت در زمینه ورود اتوبوس و واگن مترو به پایتخت کمک نکرده است و اعضای شورای شهر در دوره قبل و دوره فعلی مدام در این باره تذکر دادند. دولت به وظایف خود در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است و همین امر باعث شده که این سیستم دچار ضعف‌های اساسی شود. 
بسیاری از اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند.باید هر چه سریع‌تر نسبت به نوسازی اتوبوس‌ها در تهران اقدام شود چرا که در این صورت با مشکلات اساسی در پایتخت روبه‌رو خواهیم شد. 
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: ساعاتی پیش قراردادی با ایران خودرو دیزل منعقد شد. 
او گفت: قرار است 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس تا چند ماه آینده به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شود. 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، از بسته شدن تفاهم‌نامه 800 اتوبوس دیگر خبر داد و گفت: این کار تا پایان سال در دستور قرار می‌گیرد و در تفاهم‌نامه جدید، اتوبوس گازی و برقی هم پیش‌بینی شده است و پیش‌بینی شده است ایران خودرو در زمینه اتوبوس‌های برقی ورود کند تا به این ناوگان حمل و نقل سبز کمک کند.
پیش پرداخت خرید 630 واگن مترو از سوی بانک مرکزی پرداخت شد
علیخانی همچنین در خصوص ورود 630 واگن مترو به ناوگان حمل و نقل عمومی گفت:‌ قرارداد بسته شده و پیش‌پرداخت از سوی بانک مرکزی پرداخت شده است و تحویل این واگن‌ها از 15 ماه بعد است؛ یعنی در اواسط سال آینده این اقدام صورت می‌گیرد و تقریباً در دوره شورای بعدی است. باید برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مترو عزم ملی وجود داشته باشد تا بتوان حجم بالای فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی برطرف شود و در این زمینه باید نهادهای مسئول وارد شوند. 
محمود ترفع مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران هم در این باره می‌گوید: چندین سال است که دولت حتی یک اتوبوس جدید هم نداده است. 
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران بیان کرد: در راستای نوسازی ناوگان و براساس بودجه مصوب سال جاری، 300 دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات شهرداری تهران خریداری و در خطوط به کارگیری می‌شود. 
به گفته ترفع، با توجه به تصمیمات اتخاذشده یک هزار و 650 اتوبوس از محل اعتبارات دولت تهیه و به ناوگان اضافه می‌شود.
این مقام مسوول با تأکید بر این موضوع که عمر متوسط اتوبوس‌ها بالغ بر 11.5 سال است، گفت: ‌در نظر داریم از محل اعتبارات صندوق امید نسبت به بازسازی یک‌هزار دستگاه اتوبوس فرسوده اقدام کنیم. 
مینی بوس در خطوط کم مسافر
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران ادامه داد: در خطوط کم‌مسافر، ناوگان اتوبوس به مینی‌بوس تغییر یافته است، این تغییر در حالی است که استفاده اتوبوس در خطوط مورد نظر که مسافر کمی داشتند اصلاً توجیه حمل و نقلی نداشت و براساس مطالعات انجام شده، در برخی از خطوط به علت تقاضای کم، استفاده از اتوبوس برای این مسیرها توجیه ندارد و مینی‌بوس‌ها را برای خطوط کم‌تقاضا به کار گرفته‌ایم. می‌دانید که مینی‌بوس که یک مد حمل و نقل عمومی است. در حال حاضر با ورود مینی‌بوس‌های باکیفیت می‌توانیم از این روش حمل و نقلی استفاده کنیم. 
این مقام مسئول اضافه کرد که از سال 89 تاکنون هیچ اتوبوسی از طرف دولت به شهرداری اختصاص نیافته است و از دولت انتظار می‌رود که نسبت به اجرای مصوبات اقدام کند، چرا که این مشکل فراتر از توان و امکان شهرداری است. عدم کمک دولت به ناوگان حمل و نقل عمومی باعث بروز مشکلات برای شهروندان شده است. با توجه به اینکه سیستم حمل و نقل عمومی به خوبی توسعه‌ نیافته بود در ایام کرونا مشکلاتی ایجاد شد و اگر این امر رخ می داد در این زمان می شد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد و مردم کمتر دچار بیماری شوند.
وظیفه دولت در تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی
شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است: تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی در همه جای دنیا وظیفه حاکمیتی دولتها محسوب می‌شود.
او با تأکید بر این موضوع که تا قبل از شیوع کرونا مردم را تشویق می‌کردیم که از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، گفت:‌اما در حال حاضر به دلیل اقدامات پیشگیرانه و رعایت بهداشت فردی، به مردم توصیه می‌کنیم از خودروی شخصی استفاده کنند. 
این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که دولت در واگذاری 2 هزار دستگاه اتوبوس که قرار بود به شهرداری تحویل دهد، به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: در همه جای دنیا دولت‌ها در این زمینه کمک می‌ کنند. 
او ادامه داد: متأسفانه شرکت واحد اتوبوسرانی از حداقل کمک ها برخوردار است. نیمی از جابجایی ناوگان اتوبوسرانی از طریق بی‌آرتی و نیمی دیگر از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود، این در حالی است که بیش از 50 درصد ناوگان به شدت فرسوده است. 
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در این باره می گوید: یکی از موضوعاتی که در آلودگی هوای تهران نقش پررنگی دارد فرسودگی خودروهاست زیرا میزان آلایندگی این خودروها بسیار بالاست.
منابع متحرک پای ثابت آلودگی هوای تهران
به گزارش خبرگزاری فارس، صدراعظم نوری ادامه داد: از آنجا که منابع متحرک از جمله خودروها پای ثابت آلودگی هوای تهران هستند، بنابراین تردد خودروهای فرسوده بار آلودگی هوا را چندین برابر می‌کنند.
به گفته عضو شورای شهر تهران، مدیریت شهری درباره آلودگی هوا اقداماتی را انجام می‌دهد اما در این زمینه فقط مسئولیت بر عهده شهرداری نیست. گسترش حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی بر عهده شهرداری تهران است که باید در این زمینه جدی‌تر ورود کند چرا که بخشی اعظمی از ناوگان اتوبوسرانی در تهران نیز فرسوده هستند.
او تاکید کرد: تمرکز شورا و شهرداری بر افزایش تعداد واگن‌های مترو و همچنین خرید اتوبوس‌های نو است که امیدواریم دولت نیز در این بخش به مدیریت شهری کمک کند.
براساس این گزارش، مدتی قرارداد خرید حدود 630 واگن چینی برای مترو بلاتکلیف ماند و دولت در این زمینه به وظایف خود عمل نکرد. بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره پیش‌پرداخت داده شد و حداقل در یک‌سال آینده بخشی از این واگن ها وارد خطوط می‌شوند.امروز هم قرارداد 250 دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس داخلی بسته شده و مدیران وعده دادند که به زودی این اتوبوس‌ها وارد خطوط می‌شوند. 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/153469/پیش-پرداخت-خرید-630-واگن-مترو-از-سوی-بانک-مرکزی-پرداخت-شد
بستن   چاپ