ایران پرسمان
سرمقاله آفرینش/ برای تهران وضعیت زرد؛ قرمز است!
پنجشنبه 19 تير 1399 - 10:32:19
ایران پرسمان - آفرینش / « برای تهران وضعیت زرد؛ قرمز است! » عنوان سرمقاله روزنامه آفرینش به قلم آذر فخری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
روز سه شنبه برای کشور از نظر تلفات کرونایی روز سخت و تاریکی بود چرا که تعداد تلفات به مرز 200 نفر رسید. و همین مسئله موجب نگرانی مسئولین مختلف شده است. به‌ویژه مسئولان وزارت بهداشت که به شدت در مقابل بازگشایی‌ها و اجرای طرح ترافیک مقاومت می‌کردند و پیش‌بینی آنان این بود که درصورت بازگشایی‌های پرخطر و نیز اجرای طرح ترافیک، تهران در رابطه با کووید19، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد. اما در نهایت شهرداری طرح ترافیک و درآمد حاصل از آن‌را بر حفظ جان مردم ترجیح داد. اغلب مسئولان و نیز کارشناسان پزشکی اذعان دارند که در زمان عدم اجرای طرح ترافیک، تعداد مبتلایان و فوتی‌ها رو به کاهش گذاشته و کروناویروس قابل کنترل شده بود. اما با اجرای این طرح، و با توجه به کمبود و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل در تهران، ناگهان تعداد مسافرانی که از مترو استفاده می‌کردند به عدد یک میلیون در روز رسیدند و این یعنی بار به‌شدت اضافه بر این ناوگان که حتی موجب تاخیر و یا خرابی در برخی خطوط و ایستگاه‌ها شد. در حالی‌که به هر حال در نبود طرح ترافیک مردم ترجیح می‌دادند از خودروی خود استفاده کنند و اتفاقا این مسئله هم از بار ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاسته بود و می‌شد و در اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو فاصله اجتماعی را رعایت کرد و از آلودگی هوا هم خبری نبود. اما حالا رئیس‌جمهور و مسئولان مختلف، در تکاپوی کنترل وضعیت شکننده تهران هستند، وضعیتی که به گفته استاندار تهران، با این‌که وضعیت تهران رزد است اما عملا باید آن‌را قرمز قلمداد کنیم.
همه این‌ها در حالیست که ناگهان از 15 تیر ماسک‌ها از ایستگاه‌های مترو ناپدید یا بسیار کم و گران و ماسک‌های سه لایه به دولایه تبدیل شدند؛ در حالی‌که همین مسئولین قول داده بودند حداقل ماسک را به هر نحوی که شده به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند. اما حالا برخی از این مسئولین توصیه می‌کنند مردم در خانه و با پارچه‌های معمولی خودشان ماسک تهیه کنند. چنین است ماجرای مدیریت بحران کرونا در تهران!
استاندار تهران با نگرانی اعلام کرده است که:«تهران اگر به حد قرمز برسد کنترلش خیلی سخت می‌شود.برای ما وضعیت هشدار هم در تهران همانند وضعیت قرمز است؛ چراکه تهران پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.» و این پیچیدگی‌ها برای مثال یعنی بسیاری کارمندان و کارگرانی که در تهران کار می‌کنند، از شهرک‌های اقماری و حاشیه‌ها به تهران رفت‌وآمد می‌کنند، در حالی که شهر کرج به دلیل وضعیت قرمز، تعطیل است اما تعداد زیادی از کارگران و کارمندان تهران در این شهر و شهرک‌های آن اقامت دارند و طبعا با این رفت ‌وآمدها، کروناویروس را هم ناخواسته وارد تهران می‌کنند.
پیچیدگی تهران، حتی بیش از مسافرانی است که این چنین از مناطق قرمز وارد و خارج می‌شوند، تهران درگیر مشکل حمل‌ونقل است؛ در تهران کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، سینماها و مراکز بزرگ خرید بازگشایی شدند و این‌همه موجب شد کم کم از میزان رعایت‌های پروتکل‌های بهداشتی کم شود. اکنون اغلب بیمارستان‌های تهران به گفته مسئولان بهداشتی با بیش از توان و ظرفیت خود در حال درمان مبتلایان هستند و تخت خالی که هیچ، امکانات لازم را هم ندارند.
به نظر می‌رسد باید هرچه زودتر در مورد وضعیت بحرانی تهران تصمیم‌های جدی و بدون ملاحظاتی چون اجرای طرح ترافیک و نیز متغیر کردن ساعات کاری و دورکاری بانوان کارمند دارای فرزند، مورد توجه قرار گیرد؛ چرا که این ویروس گرما و سرما نمی‌شناسد و گویا پائیز سختی هم در راه داریم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/159954/سرمقاله-آفرینش--برای-تهران-وضعیت-زرد؛-قرمز-است!
بستن   چاپ