ایران پرسمان
نیویورک تایمز: قرارداد راهبردی ایران و چین، ضربه‌ سختی بر سیاست تهاجمی ترامپ علیه ایران است
يکشنبه 22 تير 1399 - 22:02:27
ایران پرسمان - روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" در تازه‌ترین گزارش خود، ابعاد قرارداد راهبردی ٢5 ساله ایران و چین که مراحل نهایی خود را طی می‌کند، بررسی کرده است.

به گزارش جام نیوز ، در بخش‌هایی از تحلیل نیویورک تایمز آمده است:
این پیمان یک مشارکت تجاری و نظامی بسیار گسترده بین دو کشور آسیایی با فرهنگ‌هایی کهن است که ابعاد بسیار مهم استراتژیک دارد.
در صورتی که این پیمان راهبردی با جزئیات مندرج در آن به مرحله اجرا درآید، این مشارکت باعث ایجاد تنش‌های جدید بالقوه خطرناک بین چین و آمریکا می‌شود و به وخیم‌تر شدن بیشتر روابط بین دو کشور می‌افزاید. این پیمان همچنین به مثابه ضربه‌ سختی است که بر سیاست تهاجمی دولت ترامپ در قبال ایران و خروج یکجانبه‌اش از توافق هسته‌ای سال 2015 فرود می‌آید.
پکن ضعف آمریکا را احساس می‌کند؛ پکن می‌داند که ایالات متحده هم اکنون درگیر یک رکود اقتصادی و گسترش همه گیری کرونا بوده و به طور فزاینده‌ای در سطح بین المللی منزوی شده است. چین در چنین شرایطی، پیش‌نویس توافق‌نامه راهبردی با ایران را رو می‌کند.
اما برخلاف بیشتر کشورهای جهان، چین این اعتماد به نفس را دارد که می‌تواند ایالات متحده را به چالش بکشد. چین بدرستی می‌داند که توانایی مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا را دارد، چنان که در جنگ تجاری بین دو کشور که با ابتکار و رهبری دونالد ترامپ آغاز شد، این توانایی را به نمایش گذاشت.
106

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/161459/نیویورک-تایمز--قرارداد-راهبردی-ایران-و-چین،-ضربه‌-سختی-بر-سیاست-تهاجمی-ترامپ-علیه-ایران-است
بستن   چاپ