ایران پرسمان
تقویم تاریخ/ آغاز عملیات رمضان در منطقه جنوب شرق بصره
دوشنبه 23 تير 1399 - 08:17:38
ایران پرسمان - راسخون / آغاز عملیات بزرگ رمضان، در منطقه جنوب در شرق بصره (1361 ش)
پس از عملیات بیت‏ المقدس و عقب راندن دشمن از قسمت وسیعی از خاک ایران و نیز آزاد سازی خرمشهر، مدتی در جبهه ‏ها تحرکی جدی از ایران صورت نگرفت. اما به دلایلی قرار بر این شد که عملیاتی برون مرزی طرح ریزی و به اجرا درآید. برخی ازاین دلایل عبارت بودند از: در هجوم به شهرهای ایران، ادعای دشمن مبنی بر داشتن حسن نیت، دروغ از آب درآمد چرا که این شهرها با خاک یکسان شده بود و این جنایات قطعاً نباید بدون پاسخ می‏ ماند؛ در حالی که صدام از سویی سخن از صلح و آتش‏ بس می‏کرد، از طرف دیگر به شدت سرگرم فعالیت و ایجاد مواضع و موانع از قبیل میادین مین، کانال و سیم خاردار بود؛ هم‏چنین شهرهای ایران در تیررس موشک ‏ها و توپ خانه‏ های دشمن قرار داشت که چاره ‏ای جز عقب راندن دشمن و دور نگه داشتن شهرها از آتش آن نبود. از این رو، تدارک عملیاتی برون مرزی دیده شد تا اینکه عملیات بزرگ رمضان در تاریخ 23 تیرماه 1361 در منطقه‏ ای به وسعت 1600 کیلومتر مربع در شرق بصره آغاز گردید و تا هفتم مرداد ماه همان سال به مدت 15 روز و طی چهار مرحله ادامه یافت. 
در این عملیات که با هدف دفاع از انقلاب اسلامی در مقابل توطئه‏ های دشمن، دفع تجاوز و توطئه‏ های امپریالیزم، دور کردن آتش دشمن از شهرهای جنوبی کشور و انهدام ماشین جنگی دشمن صورت گرفت، رزمندگان اسلام متشکل از سپاه، بسیج و ارتش از سه محور هجوم خود را آغاز کردند و علی‏رغم وجود استحکامات بسیار سنگین و پیشروی کم در یکی از محورها، در نهایت، قوای اسلام موفق شدند با عبور از میادین وسیع مین و تله‏ های انفجاری و دیگر موانع، مواضع دشمن را درهم کوبیده و راه پیشروی را باز نمایند. 
نتایج عملیات بزرگ رمضان عبارتند: از 1315 نفر اسیر، 7400 نفر کشته و زخمی، به تصرف درآمدن منطقه عمومی زید در خاک عراق و انهدام ادواتِ سنگین دشمن؛ تانک و نفربر: 1097 دستگاه انهدامی و 100 دستگاه اغتنامی؛ خودروهای نظامی و مهندسی: چندصد دستگاه انهدامی و ده‏ها دستگاه اغتنامی؛ هواپیما: 5 فروند انهدامی، انواع سلاح‏های سنگین و سبک: به مقدار زیاد انهدامی و مقدار زیاد دیگری، اغتنامی. در عملیات رمضان، برای اولین بار، جنگ به داخل عراق کشیده شد و انقلاب اسلامی، حضور و قدرت خود را در خاک عراق به نمایش گذاشت. در این عملیات هم چنین، قدرت نفوذ رزمندگان اسلام به سخت‏ ترین مواضع پدافندی دشمن، آشکار شد و با انهدام 1097 دستگاه تانک و نفربر، درخشان‏ترین کارنامه جنگ ضد زرهی را نصیب سربازان اسلام ساخت. 
عملیات رمضان، ضربه ‏پذیری بعثیان را حتی در داخل خاک عراق نشان داد و ثابت کرد که ایجاد انگیزه کاذب ناسیونالیستی نمی‏تواند دیواری جدی مقابل رزمندگان ظلم‏ ستیز اسلام ایجاد کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/161513/تقویم-تاریخ--آغاز-عملیات-رمضان-در-منطقه-جنوب-شرق-بصره
بستن   چاپ