ایران پرسمان
نیازمند قانون جامع مالیاتی در حوزه مسکن هستیم
دوشنبه 23 تير 1399 - 17:50:15
ایران پرسمان - وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مقداد همتی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با «وطن امروز» در رابطه با طرح دوفوریتی مالیات بر خانه‌های خالی که توسط مجلس تصویب شده است، گفت: این طرح تک‌بعدی است و ما به قانون جامع مالیاتی مسکن نیاز داریم تا مشکلات قانونی و خلأهای آن برطرف شود. در کشورهای مختلف، مالیات‌های متنوعی در حوزه مسکن اخذ می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، مالیات بر افزایش ارزش زمین و مالیات بر خانه‌های لوکس اشاره کرد. اگر مالیات تک‌بعدی وضع کنیم ممکن است یک گام رو به جلو حرکت کنیم اما در مجموع قانون ما ناقص است.
وی همچنین درباره مشکلات سامانه جامع املاک و اسکان بیان کرد: به دلیل نداشتن یک سامانه شفاف اطلاعاتی نمی‌توانیم راجع به تعداد خانه‌های خالی اظهار‌نظر کنیم. خیلی از آمارهایی که منتشر می‌شود در حد حدس و گمان است. این طرح تنها ممکن است بار روانی در قسمت عرضه مسکن داشته باشد اما باعث افزایش چندانی در عرضه مسکن نمی‌شود و بعید می‌دانم تاثیر مثبتی در این حوزه داشته باشد.
این کارشناس مسکن افزود: در حال حاضر نرخ مالیات بر خانه‌های خالی پایین است و در حدی نیست که صاحب ملک را مجاب به اجاره دادن یا واگذاری تملک کند. با توجه به اینکه سازمان امور مالیاتی مسؤول تعیین ارزش اجاری شده است، به نظر من مبنای تعیین میزان مالیات باید فقط دفترچه ارزش معاملاتی باشد و ارزش اجاری مهم نیست. از آنجا که قیمت دفترچه ارزش معاملاتی یک‌پنجم قیمت واقعی منطقه‌ای است، اگر ما بتوانیم این را به‌روز‌رسانی کنیم می‌توانیم مبنای رهن خانه را یک‌پنجم یا یک‌ششم ارزش معاملاتی قرار دهیم. دفترچه ارزش معاملاتی ملک سالانه به میزان کمی به‌روز می‌شود که در صورت به‌روزرسانی درست، می‌توان بر اساس آن، ارزش اجاری ملک را هر یک میلیون تومان سالانه به میزان تورم عمومی کشور در نظر گرفت. همتی با تاکید بر یکپارچه‌سازی اطلاعات افراد سرپرست خانوار و مسکن آنها اظهار داشت: اگر قفل شدن کدپستی و کد انشعاب برق که در کشور یکتاست به کد ملی اتفاق بیفتد، می‌توانیم بگوییم امکان دور زدن این قانون به حداقل ممکن می‌رسد، در غیر این صورت می‌توانند با وصل کردن کد ملی افراد روستایی به خانه‌های شهر این قانون را دور بزنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/161787/نیازمند-قانون-جامع-مالیاتی-در-حوزه-مسکن-هستیم
بستن   چاپ