ایران پرسمان
توافق ناکام آمریکا و طالبان در کاهش خشونت‌ها
دوشنبه 23 تير 1399 - 23:54:53
ایران پرسمان - ایرنا / با گذشت نزدیک پنج ماه از توافق به اصطلاح صلح میان آمریکا و طالبان، هنوز بخش‌های اصلی این توافق از جمله خروج نیروهای خارجی و کاهش خشونت در افغانستان محقق نشده است.
به گزارش دوشنبه شب شبکه طلوع نیوز، نمایندگان آمریکا و طالبان در اسفند ماه گذشته توافقنامه‌ای به اصطلاح صلح را در دوحه قطر امضاء کردند که براساس آن باید در مدت 135 روز اول پس از توافقنامه نیروهای آمریکا و شرکا در افغانستان به هشت هزار و 600 نفر کاهش می‌یافت و ایالت متحده تمام نیروهای خود را از 5 پایگاه نظامی خارج می‌کرد. علاوه براین افغانستان نیز باید شاهد کاهش خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای میان افغان‌ها می‌شد.
با نگاهی به اوضاع کنونی افغانستان می‌توان به خوبی به این نتیجه رسید که تا کنون بخش‌های کلیدی توافقنامه صلح آمریکا با طالبان محقق نشده است.
ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه با انتقاد از نحوه اجرا نشدن توافقنامه صلح گفت: طالبان تعهدات خود را عملی نکرده‌اند و حرکت‌های این گروه پس از امضای توافق باید زیر ذره‌بین قرار گیرد.
به نوشته رسانه‌های افغان، براساس توافقنامه صلح شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان کاهش یافته است، اما در بارۀ شمار نیروهای کشورهای دیگر اطلاعات رسمی در دست نیست.
همچنین طبق توافق نامه امضاء شده باید نیروهای امریکایی از پنج پایگاۀ نظامی در افغانستان خارج می‌شدند، اما تا کنون نیروهای آمریکایی از این پایگاه‌ها خارج نشده‌اند.
10 روز پس از امضای این توافق نامه باید پنج هزار زندانی طالبان با یک هزار زندانی دولت افغانستان از زندان طالبان آزاد می‌شدند و سپس گفت‌وگوها میان افغان‌ها آغاز می‌شد، ‌اما روشن نیست که این گفت‌وگوها چه زمانی آغاز خواهد شد.
تا کنون دولت افغانستان در حدود 4هزار و 200 زندانی طالبان را آزاد کرده است و طالبان نیز بیشتر از 700 زندانی نیروهای دولتی را آزاد کرده است.
براساس توافقنامه آمریکا با طالبان که زمستان سال گذشته در دوحه پایتخت قطر به امضا رسید، دولت ترامپ توافق کرد که در مدت 14 ماه تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.
در مقابل طالبان نیز متعهد شد که به گروه‌های تروریستی دیگر از جمله داعش و القاعده اجازه استفاده از خاک افغانستان برای انجام عملیات علیه آمریکا و متحدانش را ندهد و حاضر به گفت‌وگو با دولت کابل شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/161992/توافق-ناکام-آمریکا-و-طالبان-در-کاهش-خشونت‌ها
بستن   چاپ