ایران پرسمان
تشدید جنگ آب میان اتیوپی،‌ سودان و مصر با آغاز آبگیری سد النهضه
چهارشنبه 25 تير 1399 - 20:56:11
ایران پرسمان - ایرنا /«سیلیشی بیکیلی» وزیر منابع آبی و انرژی اتیوپی روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش آب‌گیری سد النهضه مورد اختلاف با مصر و سودان را آغاز کرده است.
به گزارش اسکای نیوز، بیکیلی افزود: مرحله نخست آب‌گیری سد النهضه با حجم 4.9 میلیارد متر مکعب آغاز شده است.
وی توضیح داد که در مذاکرات اخیر اتیوپی با مصر و سودان و با حضور ناظران و کارشناسان آفریقایی توافق‌هایی در برخی از مسائل مربوط به سد النهضه به دست آمد و برخی موارد نیز هنوز مورد اختلاف است.
پیشتر تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از سد تازه احداث اتیوپی بر روی سرشاخه‌های نیل، نشان داد که مقام‌های این کشور بی‌توجه به هشدارهای کشورهای پایین‌دست نیل، آب‌گیری این سد را آغاز کرده‌اند.
همچنین وزارت آب سودان در واکنش به این اقدام دولت اتیوپی افزود: خارطوم هرگونه اقدام یک‌جانبه از سوی اتیوپی را نمی‌پذیرد و با آن مخالف است.
"سامح الشکری" وزیر امورخارجه مصر نیز دوشنبه شب اعلام کرد، که مذاکرات 11 روزه کشورش به همراه اتیوپی و سودان برای حل اختلافات در مورد سد النهضه نتیجه‌ای نداشته است.
این مذاکرات به صورت پیوسته برای 11 روز و با نظارت اتحادیه آفریقا و پیش از نشست کوچک آفریقا برای بررسی سد النهضه برگزار شد.
در مارس 2015 سه کشور مصر، سودان و اتیوپی توافقی را برای بهره برداری عادلانه از آب نیل به امضا رساندند.
این درحالی است که مصر بشدت به آب نیل نیاز دارد. حدود 90 درصد از منابع آبی این کشور از رود نیل تامین می شود، همین مساله اهمیت این رود را برای زندگی و اقتصاد مصر نشان می دهد. حدود 86 درصد از آبی که به سد آسوان می رسد از ارتفاعات اتیوپی سرچشمه می گیرد.
رودخانه نیل با سطح حوزه 3 میلیون کیلومتر مربع، طولانی‌ترین رودخانه جهان است. نیمی از آن در مناطق پر بارش بالای خط استوا در کشورهای تانزانیا و کنیا و نیمی دیگر در مناطق کاملاً خشک مصر واقع شده است.
مصر در طول تاریخ خود با کسب بیشترین منافع از این رودخانه و داشتن یک تمدن رودخانه‌ای، رابطه‌ای ناگسستنی با رود نیل داشته است. منافع استراتژیک، ژئوپلیتیک و اقتصادی مصر به دلیل نیاز به آب برای کشاورزی، صنعت و تأمین آب شرب بیش از 100 میلیون نفر، همواره اهمیت نیل به عنوان شاخص امنیت ملی این کشور را به روشنی نمایان کرده است. از سوی دیگر، اتیوپی از اینکه طی دهه‌ها و سده‌های گذشته نتوانسته از موقعیت ژئواستراتژیک خود به عنوان یک کشور بالادستی به لحاظ در اختیار داشتن منابع آبی فراوان بهره گیرد بسیار ناراضی و حتی خشمگین است.
درگذشته دولت آدیس‌آبابا به دلیل در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و نیز وضعیت سیاسی ناپایدار نتوانسته بود زیر ساخت های مربوط به مدیریت منابع آبی خود را ایجاد کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/162901/تشدید-جنگ-آب-میان-اتیوپی،‌-سودان-و-مصر-با-آغاز-آبگیری-سد-النهضه
بستن   چاپ