ایران پرسمان
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مطرح کرد :
بازار قدیمی کیش ثبت ملی شد
دوشنبه 6 مرداد 1399 - 16:02:12
ایران پرسمان - غلامحسین مظفری از ثبت ملی بازار فرانسه، به عنوان یکی از بناهای شاخص دوره معاصر، در فهرست آثار غیر منقول تاریخی فرهنگی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش غلامحسین مظفری مدیرعامل این سازمان با تاکید بر ویژگیهای خاص معماری این بنا تصریح کرد : در جلسه شورای ملی ثبت آثار فرهنگی تاریخی غیر منقول وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی که امروز ششم مرداد برگزار شد، پرونده ارائه شده توسط سازمان منطقه آزاد کیش بررسی و با رأی اعضاء، بازار قدیمی کیش و محوطه آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی در ادامه گفت: این حرکت شایسته به همت معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و پیگیریهای اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان انجام شد.
مظفری افزود : این بازار که با عنوان بازار فرانسه شناخته شده، دارای معماری خاص منطبق بر عناصر بومی و ایرانی و تلفیق آن با معماری مدرن است که یکی از چندین بنای تاریخی واجد شرایط ثبت ملی در کیش به شمار می آید.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد: مرمت و باز زنده سازی بنای بازار فرانسه با هدف تبدیل به موزه شماره دو ایران باستان با همکاری اداره کل موزه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفته است که اتفاقی مبارک برای تمامی کیشوندان و علاقه مندان به میراث فرهنگی کشور خواهد بود.
بناهای تاریخی و فرهنگی ثبت در فهرست آثار ملی دارای ضوابط و حرائم مشخص بوده و هرگونه دخل و تصرف غیر مرتبط در آنها ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.
گفتنی است بازار فرانسه نام مجموعه ای است که در ضلع شمال شرقی جزیره کیش و جبهه غربی هسته مرکزی شهر واقع شده و همچنین از شمال با ساختمان سازمان منطقه آزاد کیش و از شرق با بازار بهکیش همجوار است.
ارتفاع این بنا از سطح دریا 7 متر و مساحت تقریبی پلاک قطعه، حدود 3700 متر مربع است و دو بازوی اصلی دو طبقه ( زیرزمین و همکف ) و522 واحد تجاری، یک فضای اداری در جبهه شمالی و همچنین فضای باز به همراه رستوران را شامل می شود.
این مجموعه ، از ساختمان های بهره برداری شده در زمان پهلوی است و برای استفاده گردشگران وقت بنا شد که اجناس موجود برای فروش عمدتا از برندهای اعیانی فرانسوی بوده است و به همین دلیل بازار فرانسه نام گرفت.
کاربری قبلی بازار فرانسه فروش پوشاک بود و کاربری پیشنهادی آن، استفاده به عنوان موزه و بازار کالاهای هنری و صنایع دستی پس از مرمت بازسازی می باشد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/167794/بازار-قدیمی-کیش-ثبت-ملی-شد
بستن   چاپ