ایران پرسمان
ترس از باخت در سوم نوامبر
شنبه 11 مرداد 1399 - 20:29:16
ایران پرسمان - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همه چیز با یک توییت شروع شد تا بلافاصله یک ولوله عجیب در میان سیاسیون و شبکه‌های اجتماعی آمریکا به وجود آید. مطابق معمول نیز این ولوله با توییت ترامپ آغاز شد: «سال 2020 با برگزاری رای‌گیری پُستی نادرست‌ترین و فریبکارانه‌ترین انتخابات در تاریخ شکل خواهد گرفت. این مایه شرمساری بزرگ برای آمریکا خواهد بود. ب
برگزاری انتخابات باید به تاخیر بیفتد تا مردم بتوانند یک رای‌گیری ایمن و امن را داشته باشند.» این پیشنهاد ترامپ هرچند با نظر منفی در هر دو حزب روبه رو شد اما جامعه فدرالیست‌ها که جایگاه مقبولی نزد جمهوری‌خواهان دارند، پا را فراتر از این گذاشتند و خواستار استیضاح ترامپ شدند. به گزارش فوربس استیون کالابرسی، موسس جامعه فدرالیست محافظه کاران در یک یادداشت در نیویورک‌تایمز خواستار استیضاح دوم ترامپ شد. او گفت که حالا همپای دموکرات‌ها به این نتیجه رسیده است که ترامپ یک فاشیست است و توییت اخیر او ناشی از همین رویکرد است و باید رئیس‌جمهوری مجددا استیضاح شود. اما اینکه چرا شخصی مانند کالابرسی به استیضاح ترامپ تن می‌دهد، به دلیل پیشنهاد ترامپ در تاخیر در برگزاری انتخابات است. به گزارش رویترز، روز پنج‌شنبه ترامپ به دلیل ترس از تقلب خواستار تاخیر در برگزاری انتخابات شد. این در حالی است که در واکنش به بروز بحران ویروس کرونا، بسیاری از مسوولان در ایالات متحده گزینه رای‌گیری گسترده از طریق پست را مطرح کرده‌اند. دونالد ترامپ با طرح این موضوع در یک پیام توییتری نوشت که «به باور او در سیستم رای‌گیری کنونی ایالات متحده احتمال تقلب بالاست.»
به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، «با رای‌گیری همگانی از طریق پست (و نه رای‌گیری غیابی که امر خوبی است)، 2020 تبدیل به غیردقیق‌ترین و پرتقلب‌ترین انتخابات تاریخ خواهد شد. این مایه خجالت ایالات متحده خواهد بود.» او افزوده است: «انتخابات را به تاخیر بیندازیم تا مردم بتوانند به‌درستی، با اطمینان و با امنیت رای بدهند؟» در این راستا اوایل هفته جاری، ویلیام بار، دادستان کل ایالات متحده نیز در جلسه کمیته مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که به باور او رای‌گیری پستی «ریسک بالایی» دارد و به «تقلب انبوه» منجر خواهد شد. با این حال هنوز شواهدی مبنی بر بروز تقلب گسترده در ایالت‌هایی که پیش‌تر از این سیستم استفاده کرده‌اند، ارائه نشده است. تغییر تاریخ انتخابات فدرال در آمریکا توسط کنگره این کشور مشخص می‌شود و در قانون اساسی ایالات متحده محمل قانونی برای ایجاد تاخیر در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که نخستین سه‌شنبه ماه نوامبر در هر چهار سال است، در قانون فدرال به ثبت رسیده و تغییر آن نیازمند تصویب کنگره است.
در حال حاضر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دموکرات‌ها بوده و بعید است که آنها با تغییر زمان انتخابات موافقت کنند. افزون بر این پیشنهاد ترامپ با واکنش منفی هر دو حزب روبه رو شده است. انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا حتی در زمان جنگ داخلی در قرن نوزدهم بدون تاخیر برگزار شده است. دونالد ترامپ پیش از این نیز گفته بود که به باور او انتخابات آینده ریاست جمهوری «با تقلب» همراه خواهد بود. دموکرات‌ها از جمله جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ، نسبت به این دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری ابراز نگرانی کرده‌اند و به نوشته رویترز تدابیری را برای پیشگیری از «مداخله» ترامپ در انتخابات سوم نوامبر آغاز کرده‌اند. رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته در یک سخنرانی در آریزونا گفت که «به نظر من این فاسدترین انتخابات در تاریخ کشور ما خواهد بود.» دونالد ترامپ هفته پیش از سوی شبکه «فاکس نیوز» برای مصاحبه در مورد پذیرش نتایج انتخابات پیش روی کاخ سفید دعوت شده بود اما او از انجام این مصاحبه سر باز زد.
پیام تازه ترامپ پس از آن منتشر می‌شود که دولت آمریکا اعلام کرد به خاطر بحران کرونا اقتصاد این کشور در دوره ماه آوریل تا ژوئن دچار انقباضی 2/ 39 درصدی در نرخ رشد سالانه خود شده است، که رکورد تاریخی به حساب می‌آید. دونالد ترامپ در حال حاضر در نظرسنجی‌های عمومی در موقعیت پایین‌تری نسبت به رقیب دموکرات خود قرار دارد. نظرسنجی‌های تازه نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در بسیاری از ایالت‌ها، ازجمله در ایالت‌هایی که در انتخابات 2016 در آنها به آسانی برنده شده بود، در جایگاه پایین‌تری نسبت به جو بایدن قرار گرفته است. این اختلاف برای نمونه در فلوریدا 4 امتیاز است (بایدن: 50 درصد، ترامپ: 46 درصد) و بنابر گزارش‌ها، تازه‌ترین نظرسنجی‌ها به‌طور میانگین اختلافی 5 تا 6 امتیازی در ایالت‌ها، به سود بایدن، نشان می‌دهند.
به همین دلیل برخی می‌گویند که پیشنهاد ترامپ از ترس باخت بوده است. جمهوری‌خواهان اما بی‌توجه به این پیشنهاد، مخالفت خود را با تاخیر در برگزاری انتخابات نشان دادند. حتی متحدانی چون گراهام نیز نظر مساعدی روی این پیشنهاد نداشتند. در یکی از اولین واکنش‌ها به توییت دونالد ترامپ، پیت بوتیجج، از نامزدهای سابق دموکرات برای ریاست‌جمهوری امسال ایالات متحده در توییتی نوشت که ایالات متحده در جریان جنگ داخلی هم انتخابات برگزار کرد و ما 96 روز دیگر چنین خواهیم کرد. به گفته یکی از خبرنگاران، سناتور لیندسی گراهام نیز در واکنش به پرسشی مربوط به درخواست ترامپ برای تاخیر در برگزاری انتخابات گفته است که فکر نمی‌کنم ایده خیلی خوبی باشد. بن کاردین، سناتور ایالات مریلند از حزب دموکرات نیز در توییتی دونالد ترامپ را متهم کرده که حکومت قانون را درک نمی‌کند. با این حال ترامپ یک روز بعد در کنفرانس خبری کاخ سفید درخواست خود را مطرح نکرد اما او گفت که نگران تقلب گسترده در سیستم انتخاباتی آمریکا است.
رای‌گیری پستی چیز تازه‌ای در آمریکا نیست و همواره بخشی از رای دهی از این طریق صورت می‌گیرد اما چیزی که ترامپ را ترسانده، استقبال بیش از حد مردم از این سیستم است. او به خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهم شاهد یک انتخابات متقلبانه باشم.»در ایالات متحده افزون بر 200 سال است که انتخابات برگزار می‌شود و حتی جنگ‌های داخلی، دو جنگ جهانی و رکود بزرگ اقتصادی نتوانست مانع از این مهم شود. به همین دلیل بسیاری از نمایندگان مجلس نمایندگان و سناتورها، از جمله میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا با این ایده مخالفت کردند.
توییت ترامپ اما ترس را به اندازه کافی در دل دموکرات‌ها انداخته است. دموکرات‌ها ترس از مداخله ترامپ در روند انتخابات دارند یا بدتر آنکه نتیجه انتخابات را نپذیرد. بایدن به این منظور پیشنهاد داده است که اگر ترامپ نتیجه انتخابات را نپذیرد، آمریکا به ارتش متوسل شود تا ترامپ را به زور از قدرت برکنار کند. دموکرات‌ها همچنین گفته‌اند که با رای‌گیری غیابی هم مخالف هستند، برای اینکه از قابلیت بازشماری برخوردار است و احتمال دستکاری در آن بالا است. جمهوری‌خواهان پیشنهاد استفاده بیشتر از این نوع رای‌گیری را داده‌اند. جاستین لویت، استاد دانشگاه لایولاماری‌مونت و کارشناس برجسته حقوق می‌گوید: «خطر بزرگی که آمریکا را تهدید می‌کند، تاخیر در انتخابات است که البته بیشتر به رویا و فانتزی می‌ماند، اما ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات می‌تواند خطرناک باشد.» او می‌افزاید: «این هم دلیل دیگر از اینکه ترامپ قصد دارد تا انتخابات را غیرمشروع جلوه بدهد و این به شدت بی ثبات‌کننده است.»
تحلیل‌های جدید نشان می‌دهد که این اظهارنظر ترامپ نشان از ترس رئیس‌جمهوری به دلیل باخت احتمالی در انتخابات 2020 است. الکساندر برنز در نیویورک تایمز نوشت: «چند سال است که کابوس مخالفان رئیس‌جمهوری این است: رئیس‌جمهور اگر به چشم انداز باخت در انتخابات سال 2020 برسد، رای‌گیری را به تاخیر بیندازد یا آن را لغو کند.» این ستون‌نویس نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد: «هرگز فراموش نکنید هیچ رئیس‌جمهوری از قرن نوزدهم به این سو، قدرت لغو انتخابات را نداشته است و در تاریخ موعد، مهلت ریاست جمهوریِ رئیس‌جمهور مستقر منقضی خواهد شد.»با توجه به محدودیت‌های قانونی که حول‌وحوش ترامپ وجود دارد، بعید است که ترامپ همچون دیکتاتورهای خارجی بتواند دست به این قمار بزند.
روز پنج‌شنبه، زمانی که ترامپ پیشنهاد تاخیر در برگزاری انتخابات را ارائه داد، همان‌گونه که قابل پیش‌بینی بود، این پیشنهاد عقیم و ناتوان ماند. پیشنهاد وی که با استقبال روبه رو نشد، نشان می‌دهد که دیگر وی جایگاه پیشین را ندارد و اقتدار وی به دلیل مشکلات بهداشتی و درمانی و اقتصادی موجود در آمریکا به شدت کاهش یافته است. در واقع پیشنهاد ترامپ برای تاخیر در برگزاری انتخابات ساعاتی پس از آن مطرح شد که وزارت بازرگانی گزارش داد که اقتصاد آمریکا در سه ماه گذشته به شدت کوچک شده است و این بخش یکی از نقاط آسیب‌پذیر دولت ترامپ است.
ترامپ در چند وقت اخیر از یک فرد قدرتمند به فردی پرخاشگر در عرصه عمومی تبدیل شده است و مدام از توطئه پزشکی در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کند و بیماری پاندمی را جزو تئوری‌های توطئه قلمداد می‌کند. توییت اخیر ترامپ هم از همین دیدگاه ناشی می‌شود. البته مردان قدرتمند کنگره آمریکا بلافاصله این پیشنهاد را به زمین زدند. حتی این پیشنهاد از سوی هم حزبی‌های ترامپ نیز با استقبال روبه رو نشد. میچ‌مک‌کانل گفت: «ما با شرایط انتخابات در روز سوم نوامبر هرگونه باشد، کنار خواهیم آمد. سابقه نداشته است که انتخابات در این کشور به تاخیر بیفتد.»
لحن توییت ترامپ بار دیگر به آمریکایی‌ها متذکر شد که ترامپ توان قانونی این کار را ندارد، اما وی قصد دارد تا از منفذ شرایط اضطراری ملی که در قانون مشخص شده است، سوءاستفاده کند. ترامپ در محاصره میلیون‌های آمریکایی قرار گرفته است که اقتصادشان نابود شده است و در حالی که در کنگره به دنبال تقویت اقتصاد هستند، او درخصوص مباحثی مانند بیمه بیکاری که در حال انقضا است، سکوت پیشه کرده است.
ویلیام اف. ولد، فرماندار پیشین ماساچوست که به نماد مخالفان جمهوری‌خواهان ترامپ تبدیل شده است، درخصوص توییت اخیر ترامپ می‌گوید محتوای آن نشان می‌دهد ترامپ ترسیده است. او سال‌ها است که نسبت به پالس‌های دیکتاتورمابانه ترامپ به حزب هشدار داده و حالا تاخیر در برگزاری انتخابات ادعای وی را ثابت می‌کند. او می‌افزاید: «بسیاری از آمریکایی‌ها فوت کرده‌اند و اقتصاد سقوط آزاد کرده است. واکنش او چه بوده است؟ تاخیر در برگزاری انتخابات!»
مگی هابرمن، جاناتان مارتین و رید اپستین، در نیویورک‌تایمز می‌نویسند: پیشنهاد بلندپروازانه ترامپ با شلیک جمهوری‌خواهان سقوط کرد. در یادداشت این سه تن در نیویورک تایمز آمده است: مواجهه با اخبار بد اقتصادی و افزایش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا ترامپ را به سمت پیشنهاد تاخیر در برگزاری انتخابات سوم نوامبر سوق داد. اما با صدای رسا این پیشنهاد ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان رد شد. این جزو معدود مواردی بود که جمهوری‌خواهان احساس کردند که نیازی نیست، بی‌جهت از ترامپ دفاع کنند. دموکرات‌ها نیز البته از ابتدای این پیشنهاد به شدت با آن مخالفت کردند.
ترامپ با بدترین سه ماهه اقتصادی آمریکا دست و پنجه نرم می‌کند. افزون بر آن، اعتراض‌های سراسری ضدنژادپرستانه و بحران‌های درمانی پایان ناپذیر کشور را فلج کرده است و هیچ چشم انداز مثبتی هم در این بین وجود ندارد. ترامپ نیز نشان داد که توانایی حل این مسائل را ندارد. اظهارنظر وی در توییتر برای تاخیر در انتخابات یکی از معدود نشانه‌های روشن است که حاکی از درماندگی ترامپ برای انتخاب مجدد در انتخابات سوم است.
همانگونه که دستیاران ترامپ هشدار داده‌اند، ترامپ در نظرسنجی‌ها به طرز گسترده‌ای از سوی مردم پس زده شده است و اقدامات او به خراب شدن اوضاع بیشتر کمک کرده است. او حتی حاضر نشده است که خود را درگیر بحث‌های کاپیتول هیل در زمینه کمک‌های اقتصادی کند. به جای این مبحث او روی موضوع انتخابات و حواشی آن درگیر شده است. ترامپ بی توجه به توصیه دستیاران کارزار انتخاباتی‌اش، توییت را «پین» کرد تا مطمئن شود همگان آن را می‌بینند. او حتی در توییت دوم تلویحی گفت که نتیجه انتخابات خیلی زود روشن می‌شود. این همان ترسی است که دموکرات‌ها دارند. دموکرات‌ها می‌گویند ترامپ سعی می‌کند تا سریعا نتیجه را اعلام و خود را پیروز انتخابات معرفی کند. او روز بعد در کنفرانس خبری از این موضوع دفاع کرد و گفت ترس وی بیشتر از تاخیر در اعلام نتایج است و باید نتایج سریعا اعلام شود و نباید به چند روز کشیده شود.
با این حال ترامپ در شرایطی خود را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهد که گزارش وزارت بازرگانی نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی برای سه ماه اخیر 5/ 9 درصد افت داشته است.
ترامپ تاکنون بارها به این موضوع اشاره کرده است که اگر ببازد نتیجه انتخابات نامشروع است و حتی در مصاحبه‌ای نیز گفته بود که شاید نتیجه انتخابات را نپذیرد. ترامپ بارها با این قبیل اظهارنظرها به جنگ با حقوق‌دان‌ها و سیاسیون رفته است اما او یک‌جانبه توان تغییر تاریخ انتخابات را ندارد و تا اینجا نیز ترامپ از این بازی خود سودی نبرده است و حتی هم حزبی‌هایش این پیشنهاد را نپذیرفتند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/169871/ترس-از-باخت-در-سوم-نوامبر
بستن   چاپ