ایران پرسمان
افتتاح یک فروشگاه، غربی‌ها را عصبانی کرد!
شنبه 11 مرداد 1399 - 21:17:46
ایران پرسمان - تاسیس یک فروشگاه بزرگ ایرانی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، خبرساز شده است.

به گزارش جام نیوز ، نخستین فروشگاه ایرانی با حضور محدود مقام‌های سیاسی و دیپلماتیک دو کشور ایران و ونزوئلا در شرق کاراکاس رسما افتتاح شد.
دلسی رودریگز، معاون اول رئیس جمهوری ونزوئلا در کنار عیسی رضایی، مدیر عامل سازمان اتکا، که فروشگاه «مگاصیص» را راه اندازی کرده، گفت: «ما پتانسیل‌های جمهوری اسلامی ایران را دیده‌ایم، اینکه با وجود تحریم‌ها توانسته‌اند بیش از دو هزار کالای خود را در اینجا به نمایش بگذارند. بیش از هزار محصول کشاورزان ونزوئلایی نیز در این سوپر مارکت ارایه خواهد شد تا نشانی از اتحاد بین بخش‌های خصوصی ایران و ونزوئلا برای خدمت به مردم ونزوئلا باشد.»
عیسی رضایی هم در این مراسم با اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد دو کشور گفت: «دست‌کم ما کشورهایی که اینچنین تحریم می‌شویم، می‌توانیم بین خودمان مراوده داشته باشیم. بسیاری از کالا را شما دارید که در ایران به کار ما می‌آید و بسیاری از کالاها که شما نیاز دارید و می‌توانیم به شکلی این مراوده به وجود آوریم.»
توییتر سفارت ایران در کاراکاس هم با انتشار عکس‌های روز افتتاح نوشته که این سوپرمارکت عظیم اولین فروشگاه ایرانی در آمریکایی لاتین و "قدمی تاریخی" برای تقویت روابط دو سویه با ایران است.
اما افتتاح این فروشگاه برای غربی‌ها چندان خوشایند نبوده است؛ نارضایتی که در رسانه‌های غربی نمایان شده است.
خبرگزاری بلومبرگ در این زمینه نوشت: «صرفا افتتاح یک فروشگاه خبر باارزشی برای پوشش نیست؛ اما این فروشگاه را ایران تاسیس کرده است؛ یکی از معدود کشورهایی که به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند.»
وال‌استریت ژورنال، چاپ نیویورک، هم در مقاله‌ای پیش از افتتاح فروشگاه، با اشاره به راه‌اندازی این فروشگاه از سوی اتکا، که وابسته به نیروهای مسلح است، مگاصیص را به سپاه مرتبط کرد.
بی‌بی‌سی فارسی هم با مگاصیص را فروشگاهی خواند که قرار است پایگاه ایران را در آمریکای لاتین محکم کند.
یورونیوز، رسانه رسمی اتحادیه اروپا هم با اشاره به راه‌اندازی مگاصیص توسط اتکا، همان رویه وال استریت ژورنال را پیش گرفت.
106

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/169900/افتتاح-یک-فروشگاه،-غربی‌ها-را-عصبانی-کرد!
بستن   چاپ