ایران پرسمان
نگاهی به شگفتی‌های گردشگری مریخ؛ توریستی ترین سیاره منظومه‌شمسی
شنبه 11 مرداد 1399 - 22:54:03
ایران پرسمان - خراسان / سیاره مریخ غیر از این‌که تنها سیاره منظومه شمسی است که ویژگی‎هایی نزدیک به زمین دارد، پر است از شگفتی‎های گردشگری. شگفتی‎هایی که شاید روزی از روزها برای زمینی‎ها تبدیل به تفرجگاه‎های اصلی آخر هفته شوند! در این جا به تعدادی از جاذبه‎های توریستی سیاره سرخ نگاهی می‎اندازیم
کوهی که از اورست هم بلندتر است

ایران پرسمان

هرجا حرفی از بلندترین کوه باشد نام «اورست» در ذهن همه ما نقش می‎بندد در حالی که اگر بخواهیم در کل سیارات منظومه شمسی و نه تنها در زمین بلندترین کوه را معرفی کنیم باید به سراغ قله‎ای در مریخ به نام «المپوس» برویم که 3 برابر اورست ارتفاع دارد. این کوه بیش از 25 کیلومتر بلندی دارد و مرتفع ترین کوه سامانه خورشیدی است. پهنای پایه مخروط آتشفشان در آن به 624 کیلومتر می‌رسد. سطح مریخ به دلیل جاذبه اندک و ساختاری که دارد منطقه ای مناسب برای کوه‎های آتشفشانی غول پیکر است.
رگه‏ هایی عجیب که با فصل‎ها تغییر می‎کنند

ایران پرسمان

در دهانه‎های شیب‎دار و سرازیری‎های سیاره سرخ رگه‎هایی دیده می‎شود که انگار با تغییر فصل شکل‌شان عوض می‎شود طوری به نظر می‎رسد که آن‎ها در فصل‎های گرم به سمت سرازیری کشیده می‎شوند و در فصل‎های سرد ناپدید می‎شوند. این رگه‎ها در عکس‎هایی که توسط کاوشگرها و مریخ‎نوردهای قبلی ثبت شده پیدا شد و بحث زیادی درباره آن درگرفت که بالاخره این‎ها عوارضی از مسیر آب‎های جاری است یا صرفا تغییر موقعیت شن‎ها.
دهانه مرموز گیل

ایران پرسمان

یکی از شگفت‎انگیزترین دیدنی‎های مریخ دهانه گیل و کوه «شارپ» یا «ائولیس» است این منطقه با فرود مریخ‎نوردی که در سال 2012 بر سطح سیاره سرخ نشست مورد توجه قرار گرفت و همچنان یکی از مناطقی است که مریخ‎نوردها برای کندوکاو و مکاشفه در آن منطقه برنامه‎ریزی می‎شوند. در سال 2018 مشخص شد که این ترکیبات حیاتی در سنگ‌هایی با قدمت 5/3 میلیارد سال کشف شده‌اند همچنین تغییر غلظت متان در فصل‌های مختلف نیز مورد توجه دانشمندان قرار گرفته است. متان عنصری است که محصول فعالیت‌های میکروبی و زمین‌شناسانه است. همه این‎ها باعث شد این منطقه مرموز و جذاب به نظر برسد.
تارسیس منطقه ویژه آتشفشان‎ها

ایران پرسمان

اگر روزی انسان‎ها در مریخ گشت‎و‎گذار داشته باشند احتمالا راهنمای سفرشان برای آن‎ها یک برنامه ویژه از منطقه «تارسیس» خواهد چید منطقه‎ای به وسعت 4 هزار کیلومتر که 13 آتشفشان در آن وجود دارد. عمر مریخ حدود 4 میلیارد سال است و این آتشفشان‌ها حدود 2 میلیارد سال فوران کرده‌اند.
بزرگ‌ترین دره منظومه شمسی

ایران پرسمان

نه تنها بزرگ‌ترین قله منظومه شمسی در مریخ است بلکه عظیم‎ترین دره هم متعلق به همین سیاره است. دره والس مارینریس 3 هزار کیلومتر طول دارد. دلیل شکل‎گیری چنین دره بزرگی هنوز کاملا مشخص نیست اما دانشمندان حدس می‎زنند که وقتی منطقه تارسیس تشکیل شد انباشت گدازه‎ها در این منطقه باعث شد که پوسته این بخش بالاتر برود و همین تغییرات باعث شکستگی در مناطقی شد و این شکستگی‎ها به مرور دره‎ای را به وجود آوردند.
تجربه‎ای متفاوت در قطب‎های مریخی

ایران پرسمان

مریخ در دو قطب خود مناطق یخی دارد که ترکیبات متفاوتی دارند. قطب شمال مریخ در سال 2008 مورد مطالعه قرار گرفت. بر اساس تحقیقات ناسا در زمستانِ مریخ این دو قطب آن قدر سرد می‌شوند که حتی دی‌اکسید کربن هم یخ می زند و روی سطح متراکم می‌شود. در تابستان این جریان برعکس می‌شود و دی‌اکسید کربن یخ زده بخار می‌شود و به جو بازمی‌گردد. وقتی دی‌اکسید کربن در تابستان کلاً از نیم کرۀ شمالی محو می‌شود یک کلاه یخی به جا می‌ماند، اما در نیم کره جنوبی مقداری از دی‌اکسید کربن باقی می‌ماند. حرکت یخ‌ها و ترکیبات آن‌ها اثرات وسیعی بر آب و هوای مریخ دارد و موجب توفان‌های گسترده‌ای می‌شود.
فرو رفتگی مدوسا، پدیده‎ای شگفت انگیز

ایران پرسمان

فرو رفتگی مدوسا از دیگر نقاط جذاب سیاره سرخ است و حدود یک سوم کشور آمریکا وسعت دارد. باد و توفان‎های شدید در این نقطه فرورفتگی‎ها و برآمدگی‎های جالبی ساخته است. پژوهشگران می‎گویند فوران‌های مکرر آتشفشانی طی 500 میلیون سال باعث ایجاد این فرورفتگی‌های عجیب شده است.
نویسنده : مریم ملی/ دانش‌آموخته رشته اختر فیزیک

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/169936/نگاهی-به-شگفتی‌های-گردشگری-مریخ؛-توریستی-ترین-سیاره-منظومه‌شمسی
بستن   چاپ