ایران پرسمان
جوان اسرائیلی: مردم برای نان شب‌شان می‌جنگند
شنبه 11 مرداد 1399 - 22:54:09
ایران پرسمان - بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، چند هفته‌ای است که با اعتراضات سراسری به دلیل وضعیت رکود اقتصادی روبروست.

به گزارش جام نیوز ، بیشتر معترضانی که این روزها در برابر اقامتگاه نخست وزیر اسرائیل تجمع می‌کنند، متعلق به نسلی هستند که به جز بنیامین نتانیاهو خاطره‌ای از هیچ نخست وزیر دیگری ندارند و به همین دلیل «نسل بی‌بی» خوانده می شوند. نتانیاهو که به «بی‌بی» نیز معروف است، از سال 2009 نخست وزیر اسرائیل است و جوانان معترض در شعارهای خود می‌خواهند که او استعفا دهد.
کوستا بلک، جوانی که به دلیل شیوع کرونا کار خود در رستوران را از دست داده و یک بار هم در جریان اعتراضات به وضعیت اقتصادی بازداشت شده، به خبرگزاری رویترز می‌گوید: «ما نسلی هستیم که اعتماد خود به حکومت را کلا از دست داده‌ایم. مردم دارند برای نان شب‌شان می‌جنگند. مسئولان ما خدمات را متوقف کرده‌اند و به ما اهمیت نمی‌دهند.»
نتایج یک نظرسنجی در 12 ژوئیه که مؤسسه دموکراسی اسرائیل انجام داد، نشان می‌دهد که تنها 29.5 درصد صهیونیست ها به مدیریت بحران به دست رئیس 70 ساله دولت اعتماد دارند، در حالی که این آمار در ماه ژوئن 47 و در آوریل 57.5 درصد بود.
برخی از اسرائیلی‌ها بر این باورند که نتانیاهو خود را بیش از حد مشغول طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری کرده است. عده‌ای دیگر هم می‌گویند که توجه وی بیشتر به پرونده فسادی است که علیه او مطرح شده و او آن را رد می‌کند.
نظرسنجی مرکز آمار اسرائیل نشان می‌دهد که 55 درصد از صهیونیست‌ها بیم آن دارند که نتوانند از پس مخارج زندگی‌شان برآیند.
یوحنان پلسنر، رئیس مؤسسه دموکراسی اسرائیل در این زمینه به خبرگزاری رویترز می‌گوید : «اسرائیلی‌ها در ماه مارس و آوریل درک کردند که شرایط دشوار است و حاضر به پذیرش آن بودند، زیرا احساس می‌کردند دولت دارد نهایت تلاش خودش را می‌کند. اما اکنون این حس وجود دارد که دولت دیگر از نظر اقتصادی و همچنین از نظر بهداشتی مدیریتی بر اوضاع ندارد.»
پلسنر معتقد است پیامدهای سیاسی بلند مدت این وضعیت برای نتانیاهو هنوز معلوم نیست. اما بر اساس آخرین نظرسنجی، لیکود، حزب دست راستی متبوع نتانیاهو در انتخابات آتی تنها 31 کرسی از 120 کرسی کنست، مجلس اسرائیل را به دست می‌آورد، در حالی که سایر احزاب راست‌گرا جایگاه خود را بهبود می‌بخشند.
اورن الگار، 27 ساله که نقشه‌بردار رایانه ای است و به معترضان پیوسته است، می‌گوید: «دولت عهد خود با شهروندان مبنی بر این که در زمان بحران از آنها حمایت خواهد کرد را شکسته است.»
استاو شافیر، عضو پیشین پارلمان اسرائیل نیز گفته است: «کسانی که تحت صدارت نتانیاهو در اسرائیل بزرگ شده‌اند، تعجب می‌کنند که چرا هیچ پولی برای حمایت از اقتصاد ما در زمان وقوع بزرگ‌ترین بحران وجود ندارد.»
106

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/169937/جوان-اسرائیلی--مردم-برای-نان-شب‌شان-می‌جنگند
بستن   چاپ