ایران پرسمان
جنگ بین مؤمن و کافر تمام شدنی نیست/ ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه روابط شهروندی
سه شنبه 25 دی 1397 - 8:59:55 AM
تقریب
ایران پرسمان-آیت‌الله مصطفی محقق‌داماد، رییس گروه مطالعات اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی خود در همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران»، اظهار کرد: ما پیروان ادیان یک اتهام داریم و آن اتحاد این است که ادیان جامعه بشری را به دو گروه مؤمن و کافر تقسیم می‌کنیم که این مسأله، جرقه جنگ را برای همیشه و ابد بین ادیان ایجاد می‌کند و این جنگ تمام شدنی نیست.

وی افزود: مشترکات، راههای همزیستی است ولی چگونه می‌توان مسأله را به طور نهایی حل کرد و باید فکری کنیم که به نحو ریشه‌ای عمق مسأله حل شود.

آیت‌الله محقق‌داماد تأکید کرد: من پیشنهادی دارم که آن را گفته‌ام و مدافع آن هم خودم هستم و این مسأله این است که ایمان و کفر مربوط به دل‌ها است نه مربوط به روابط شهروندی.

وی ادامه داد: ما در تمدن و جامعه‌ای که با هم زندگی می‌کنیم باید به حقوق شهروندی توجه کنیم. ما همه ایرانی هستیم و مفتخریم که در این کشور اسلامی، برادر واقعی هستیم، اما اینکه در قلب ما چیست ربطی به زندگی شهروندی ندارد. این مسأله در سوره حجرات به صراحت گفته می‌شود که ایمان امر قلبی است.

آیت‌الله محقق‌داماد در پایان سخنانش، یادآور شد: اگر به مقررات اجتماعی عمل کنیم و قوانین شهروندی رعایت شود، هرگز حقوق شهروندی نقض نمی‌شود و اگر اینطور شود، دیگر اقلیت و اکثریت معنی ندارد. ما همه ایرانی هستیم و از حقوق شهروندی مشترک برخورداریم.

همایش «همبستگی معنوی ادیان برای سربلندی ایران» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پیش از ظهر امروز (دوشنبه 24 دی‌ماه) با قرائت «قرآن کریم» توسط کرمانی، «انجیل» توسط شِماس سارگن، «تورات» توسط شایان‌مهر و «اوستا» توسط موبد اردشیر مانکچیان و با حضور نمایندگان ادیان الهی در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/17352/جنگ-بین-مؤمن-و-کافر-تمام-شدنی-نیست--ایمان-و-کفر-مربوط-به-دل‌ها-است-نه-روابط-شهروندی
بستن   چاپ