ایران پرسمان
ماجرای گسیل «یگان لژیون خارجی ارتش فرانسه» به لبنان
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 23:40:00
ایران پرسمان - مشرق / متن پیش رو در مشرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در ادامه تلاش غرب برای دخالت مستقیم در اداره لبنان، ارتش فرانسه یگان رزمی - مهندسی از واحدهای مزدوران خارجی و انگلیس نیز یک کشتی رصد وضعیت مناطق ساحلی و زیردریایی را به سواحل لبنان اعزام کرده است.
بعد از انفجار شدید در بندر بیروت که باعث تخریب شدید زیرساخت های اقتصادی، مناطق مسکونی و کشته شدن بیش از یکصد نفر از شهروندان لبنانی شد، شرایط این کشور که پیش از آن به دلیل رقابت های سیاسی و شرایط بد اقتصادی دچار التهاب بود به سمت شروع مجدد تظاهرات و آشوب ها رفت. به فاصله کوتاهی پس از این حادثه، امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به بیروت رفت و در سخنانی که قبلا در لفافه و جلسات محرمانه مطرح شد و این بار علنا و با بازنشر گسترده بیان گردید، این مقام اروپایی به صراحت در امور داخلی و فعالیت های دولت لبنان دخالت کرد و هشدار داد اگر در این زمینه لبنانی ها موفق نباشند فرانسه رأسا اقداماتی را در این زمینه آغاز می کند.
اما این اخطارها، مرحله اول دخالت بود و بررسی های مشرق نشان می دهد در کمتر از چند روز از هشدارهای لفظی اروپا، اقدامات و دخالت های نظامی فرانسه در پوشش کمک های مهندسی آغاز شده است. در عین حال خبر های جدید از رسیدن یک کشتی ویژه انگلیسی نیز به سواحل لبنان خبر می دهد که دارای توانایی های خاص و مهمی است.
سربازان بی هویت فرانسه به سمت لبنان حرکت کردند
اگر از علاقمندان به مسائل نظامی باشید حتما اسم یگان لژیون خارجی ارتش فرانسه به گوش شما خورده است. این یگان از حدود قرن 19 میلادی و با منظوری خاص آغاز به کار کرد. پایه و ریشه لژیون خارجی فرانسه افرادی غیر فرانسوی بودند و هستند که به این یگان نظامی پیوسته، هویتی جدید به آنها داده می شود و اگر در طول خدمت خود در این یگان زنده ماندند بعد از آن شهروندی فرانسه به آنها اعطا می شود. در طول تاریخ نسبتا طولانی این یگان، لژیون خارجی فرانسه اکثر اوقات مقصد خلافکاران و بزهکاران و افراد فراری از کشورهای مختلف بود که به منظور در امان ماندن از تعقیب های قانونی زندگی در این یگان نظامی را ترجیح می دادند. حتی در دوره ای پس از جنگ جهانی دوم بسیاری از نیروهای ارتش آلمان نازی برای فرار از تعقیب های قضایی به این یگان ملحق شدند.

ایران پرسمان


اعلام اعزام یگان های لژیون خارجی ارتش فرانسه به لبنان توسط اکانت توییتری یگان لژیون
در سابقه این یگان حضور در عمدتا جنگ های استعماری فرانسه از ویتنام تا آفریقا، خصوصا نبرد الجزایر، وجود داشته و اخیرا نیز این یگان فعالیت های شدیدی را کشور آفریقایی مالی دارد. به دلیل این که بسیاری از نیروهای این یگان خارجی هستند و وضعیت هویت آن ها نیز تا مدت ها مخفی می ماند بسیاری از امور سخت، خطرناک و در عبارت دیگر کارهای کثیف دولت فرانسه به این یگان واگذار می شود.
در حال حاضر هنگ دوم مهندسی لژیون خارجی از زیر مجموعه های تیپ 27 پیاده نظام کوهستانی ارتش فرانسه به ماموریت لبنان اعزام شده است. این یگان یکی از دو واحد مهندسی رزمی لژیون خارجی فرانسه است که درسال 1999 میلادی تشکیل شده و در ماموریت های خود تا به امروز سابقه حضور در لبنان پس از جنگ 33 روزه، افغانستان، جیبوتی، ساحل عاج و کوزو را نیز داشته است. اینکه چطور در وضعیت عدم شرایط جنگی در لبنان فرانسوی ها به جای یگان های امداد و نجات شهری و صلیب سرخ این یگان را به لبنان ارسال کرده اند از جمله سوالات بزرگی است که می تواند نشان دهنده نقشه های بسیار بزرگتر فرانسه برای این مستعمره قدیمی باشد. در عین حال وسیله نقلیه نیروهای فرانسوی در این حرکت به سمت لبنان نیز جالب توجه است.
کمک بشر دوستانه با شناور مخصوص عملیات آبی خاکی!
وسیله ای که نیروهای یگان لژیون خارجی فرانسه نیز با آن به سمت لبنان حرکت کرده اند نیز در نوع خود جالب توجه است. ناو تهاجم آبی خاکی Tonnerre از کلاس میسترال با شماره بنده L9014، نیروهای مزدور فرانسوی را به لبنان حمل خواهد کرد. شناور مورد نظر چیزی در حدود 21 هزار و 300 تن در حالت بارگیری کامل وزن داشته و طول آن نیز در حدود 199 و عرض آن نیز 32 متر است. خدمه ثابت این شناور نیز در حدود 160 نفر است.

ایران پرسمان


ناو تهاجم آبی خاکی Tonnerre
این شناور می تواند در صورت لزوم تجهیزاتی مثل یک گردان تانک یا 70 خودروی زرهی سبک را با خود حمل کند. در وضعیت حمل نیروهای پیاده بسته به میزان طول سفر شناورهای این کلاس می توانند بین 450 الی 900 نفر نیرو را با خود حمل کنند. در بحث توان حمل توان هوایی نیز ناوهای کلاس میسترال می توانند 16 بالگرد سنگین یا 35 بالگرد سبک را با خود حمل کنند. این شناور از نظر تسلیحاتی البته تقریبا به جنگ افزار خاصی مجهز نشده و تنها مورد قابل اشاره در آن سامانه های دفاع هوایی کوتاه برد SIMBAD مجهز به موشک های میسترال هستند.
در حال حاضر به صورت دقیق اطلاعاتی از تجهیزات همراه یگان اعزامی منتشر نشده اما این کشتی به سرعت امکان بدل شدن به یک پایگاه کوچک بالگردی شناور و یک واحد کنترل و فرماندهی در سواحل لبنان برای هر گونه عملیات نظامی را دارد.
روباه پیر نیز به صحنه لبنان وارد شد
بر اساس اخبار رسیده، شناوری از نیروی دریایی انگلیس نیز وارد سواحل لبنان شده که ماموریت آن برآورد خسارت های وارد شده به بندر بیروت پس از انفجار اعلام شده است. شناور مورد نظر HMS Enterprise از کلاس اکو نام دارد. وزن این شناور در حدود 4 هزار تن و طول آن نیز در حدود 90 متر است و 72 نفر نیز خدمه این کشتی هستند.

ایران پرسمان


شناور انگلیسی HMS Enterprise
این شناور به صورت تخصصی برای رصد یک موقعیت خاص جغرافیایی برای عملیات زیردریایی، عملیات های آبی خاکی و در صورت لزوم توان انجام عملیات مین روبی دریایی را نیز دارد. حضور این شناور در سواحل لبنان در کنار یک ناو تخصصی عملیات های آبی خاکی فرانسوی در سواحل لبنان مشخصا نمی تواند از روی حادثه بوده باشد و نشان می دهد اروپا به سرعت در حال بهره برداری سیاسی و نظامی از اتفاق تلخ رخ داده در بیروت است و تلاش دارند با گسیل نیروهای نظامی در پوشش کمک و بررسی حادثه، جای پای محکمی را برای مدتهای طولانی در این کشور ایجاد کنند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/173604/ماجرای-گسیل-«یگان-لژیون-خارجی-ارتش-فرانسه»-به-لبنان
بستن   چاپ