ایران پرسمان
پروژه مشترک امارات و ایرباس برای تولید ماهواره‌های ناوبری و پایش زمین
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 12:10:47
ایران پرسمان -

برای دیدن این کلیپ لطفا امکان استفاده از جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال نمایید،و از مرورگر خود را بروزرسانی نمایید

دیجیاتو / امارات که مدتی قبل با پرتاب مدارگرد به سوی مریخ بلندپروازی‌های فضایی خود را علنی کرده بود، حالا از برنامه‌هایش برای پرتاب دو ماهواره به مدار زمین پرده برداشته است.
به گفته دکتر «خالد الهاشمی»، مدیر «مرکز فناوری و دانش فضایی ملی» (NSSTC) امارات سال آینده ماهواره‌ای ناوبری را به مدار خواهد فرستاد و در صورت موفقیت در 2022 نسخه‌ای پیشرفته‌تر از آن روانه مدار زمین خواهد شد. این ماهواره سیگنال‌های موقعیت یابی را برای سیستم‌های ناوبری موبایل و خودرو فراهم کرده و در زمینه‌هایی مثل پیش‌بینی فجایع طبیعی و جلوگیری از آنها کاربرد دارد.
تولید این ماهواره نخستین پروژه از طرح مونتاژ، یکپارچه‌سازی و آزمایش ماهواره‌های امارات است که با همکاری NSSTC، انجمن اقتصادی «توازن» و ایرباس صورت خواهد گرفت. به گفته الهاشمی این کشور سعی می‌کند فناوری های برگزیده را انتخاب کرده و به مرور حقوق مالکیت فکری را هم به دست آورد. هدف آنها به دست آوردن تواناهایی لازم برای طراحی و تولید ماهواره به صورت بومی است.
دومین پروژه این طرح ماهواره پیشرفته دیگری است که با هدف پایش زمین، محیط زیست و اقلیم توسعه می‌یابد. نخستین فاز توسعه ماهواره اجرایی شده و قرار است چند کشور عربی دیگر هم در آن مشارکت داشته باشند. نام این ماهواره «813» گذاشته شده و به سال تاسیس «بیت‌الحکمه» یا خانه دانش در بغداد اشاره دارد که در سال 813 ه.ق توسط مامون بنا شد. این مرکز که به باور برخی از دانشگاه «جندی شاپور» الگو برداری شده بود، در کنار رصدخانه بغداد از مراکز علمی مهم به شمار می‌رفتند.
ماهواره 813 که به گفته الهاشمی توسط مهندسان عرب طراحی و ساخته خواهد شد در سال 2024 به فضا پرتاب شده و در تحقیقات زیست محیطی و اقلیمی منطقه نقش موثری بازی خواهد کرد چرا که تا کنون این منطقه از داشتن ماهواره‌ای با قدرت جمع آوری داده‌های جوی پیرامون تغییرات اقلیمی محروم بوده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/173783/پروژه-مشترک-امارات-و-ایرباس-برای-تولید-ماهواره‌های-ناوبری-و-پایش-زمین
بستن   چاپ