ایران پرسمان
هزینه واقعی تست کرونا
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 17:57:22
ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عارف چراغی / انجام تست‌های کرونا به صورت مداوم می‌تواند در زمینه کنترل بیماری کووید19 به کشور کمک کند، اما هزینه‌های مختلفی که از مردم بابت انجام این تست‌ها گرفته می‌شود، سبب شکایات و گلایه‌های آنها شده است. این روزها انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های مختلف حالتی مسابقه‌ای به خود گرفته و آزمایشگاه‌ها با پیشنهادهای مختلفی نظیر انجام تست در منزل و تخفیف‌های به‌صرفه سعی در جذب مشتری دارند. در این گزارش نگاهی به تست‌های مختلف ، قیمت‌ها و آزمایشگاه‌های مختلف می‌اندازیم.
این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مردم با بروز کوچک‌ترین علائم بیماری در بدن‌شان به پزشکان مراجعه می‌کنند که البته بیشتر دلایلی مانند سرماخوردگی،‌ حساسیت و دیگر موضوعات مرتبط با علائم بیماری است و با یک معاینه ساده می‌‌شود آن بیماری را تشخیص داد. با وجود این، بسیاری از مردم و بعضا پزشکان اصرار دارند که افراد با هر علامتی حتما تست کرونا بدهند که البته هزینه‌‌‌های گزاف آن مشکلات متعددی برای مردم ایجاد کرده است.
در طول چند ماه اخیر مطالب بسیاری درباره دریافت هزینه در مورد کرونا توسط مراکز درمانی مطرح شده است که اعتراض برخی بیماران درباره پرداخت هزینه درمان در بیمارستان‌ها را به دنبال داشت، به طوری که در همان روزهای نخست با دستور دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان، تست کرونا برای مردم رایگان اعلام شد و در ادامه هم دکتر علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران در پاسخ به سوالی درخصوص پرداخت هزینه درمان توسط بیماران مبتلا به ویروس کرونا گفته بود: «اگر فردی بیماری کووید19 داشت و تست آن مثبت شد، با دستور وزیر بهداشت کلیه خدمات ارائه‌شده به این فرد رایگان خواهد بود»؛ وعده‌ای که البته جامه عمل به تن نکرد و به دنبال این اظهارات، برخی بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها بدون توجه به صحبت‌های وزیر بهداشت و دیگر مقامات نظام سلامت، برای انجام تست کرونا اقدام به دریافت مبالغی از مردم می‌‌کردند که همین امر اعتراض مردم را به همراه داشت.
پس از افزایش اعتراضات عمومی نسبت به دریافت هزینه بالای تست کرونا توسط مراکز درمانی،‌ آقای محمدحسین حیدری، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت درباره تخلفات مالی در بیمارستان‌ها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا اعلام کرد: «بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تعرفه وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است.» حیدری افزود: «این مساله را با وزیر بهداشت و معاونان وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها و... استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی بود که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام شد، حتما با سامانه 190 بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری 
می‌کنیم.»
هزینه واقعی تست کرونا چقدر است؟
به طور کلی هزینه تست کرونا در مراکز خصوصی مبلغی نزدیک به 500 هزار تومان برآورد شده است؛ البته پیش از این، انجام این تست‌ها تا 850 هزار تومان هم برای مردم آب می‌خورد. چندی قبل دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در واکنش به دریافت هزینه‌های 700 هزار تومانی انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفته بود: «پرداخت این هزینه در استطاعت مردم نیست، ما در حال حاضر تولید کیت‌های داخلی را داریم و اگر لازم باشد واردات کیت را انجام می‌دهیم؛ این کار در آزمایشگاه‌های دولتی کاملا رایگان است و در بخش خصوصی نیز با دریافت مبلغی رو‌به‌رو خواهد بود.» با این حال گزارش‌های مردمی از حضور در آزمایشگاه‌های مختلف چیز دیگری می‌گویند.
در این‌باره روز گذشته دکتر سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره تعرفه فعلی انجام خدمت گلوبال آزمایش تشخیص مولکولی کووید19 به ایسنا گفته است: «این آزمایش‌ها در بخش دولتی حدود 230 هزار تومان و در بخش خصوصی حدود 587 هزار تومان است. این تعرفه همه هزینه‌های خدمت از جمله نمونه‌برداری از طریق سواب نازوفارنکس(انتهای بینی) و اوروفارنکس(انتهای حلق) را پوشش می‌دهد. تجویز و انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید19 در بخش دولتی تابع پروتکل‌ها و اولویت‌های ابلاغی است و به همین علت چون مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت است، رایگان انجام می‌شود. آزمایش تشخیص مولکولی یا PCR در حال حاضر تنها روش آزمایشگاهی برای تشخیص قطعی کووید19 است.»
نقش بیمه‌ها در تست کرونا
این سوال همچنان برای بسیاری از مردم مطرح است که آیا بیمه‌ها هزینه تست را قبول می‌کنند یا خیر؟ دکتر طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در این‌باره گفته است که از حدود یک‌سال پیش پوشش بیمه سلامت روی تخت بیمارستان متوقف شده است. به گفته موهبتی «با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا اورژانسی به حساب می‌آیند، تمامی افراد مشکوک به بیماری کرونا که در بیمارستان بستری می‌شوند، بلافاصله بیمه شده و در صورت توانایی مالی، خودشان حق بیمه را پرداخت می‌کنند؛ اما در صورت عدم توانایی مالی، ارزیابی وسع انجام می‌شوند که برای رفاه حال بیماران مبتلا به کرونا، هماهنگی‌هایی با وزارت رفاه صورت گرفت تا ارزیابی وسعی که یک‌ماهه زمان می‌برد، یک روزه انجام شود.»
اما مشکل دیگری که در این میان مطرح است، عدم پوشش هزینه‌های گزاف تست کرونا توسط بیمه‌های تکمیلی است. بسیاری از افراد با این خیال که می‌توانند هزینه تست کرونای خود را از بیمه‌های تکمیلی دریافت کنند، اقدام به انجام دادن تست کرونا می‌کنند، غافل از اینکه این هزینه از لیست پرداختی‌های بیمه‌های تکمیلی خارج است؛ مشکلی که قطعاً دقت نظر و مساعدت نظام بیمه‌ای کشور را می‌طلبد.
 موهبتی در این‌باره گفته است: «خدمات، آزمایش‌ها، تصویربرداری و اقدامات پاراکلینیکی برای بیماران مبتلا به کرونای بستری در بیمارستان، تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد و 90 درصد هزینه‌های آنها توسط این سازمان پرداخت می‌شود. درمان بیماران اتباع به ویژه اتباع افغانستانی ساکن در ایران و موضوع پرداخت هزینه درمان آنها در بیمارستان‌ها یکی دیگر از موضوعات در حوزه درمان بیماران مبتلا به کروناست.»
برخورد با تعرفه‌های نامتعارف تست کرونا
سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت در خصوص انجام تست‌های سرولوژی کرونا اظهار کرد: «این تست‌ها بی‌ارزش نیستند، اما به اندازه کیت‌های تشخیصی تست‌هایی که در مورد هپاتیت‌ B ‌و اچ‌آی‌‌وی قاطع هستند، کاربرد ندارند. استفاده نادرست از این تست‌ها ممنوع است و در صورتی که تعرفه‌ها در این زمینه رعایت نشود باید با آزمایشگاه خاطی برخورد شود. دو تست IGM و IGG وجود دارد که سیستم ایمنی بدن در اولین مقابله با ویروس مولکولی می‌سازد و تا یک هفته قابل اندازه‌گیری است و این به عنوان IGM شناخته می‌شود و در صورتی که مثبت باشد، نشانگر این است که بیمار در مراحل حاد خود قرار دارد. سپس این مولکول روی IGG سوئیچ می‌شود؛ این در حالی است که در مورد کووید19 نمی‌توان نتایج را در تست سرولوژی به این صراحت تفسیر کرد. این بیماری ناشناخته است و باید صبر کنیم که بدانیم کدام آزمایش سرولوژی می‌تواند برای ما موثر باشد.»
کدام نوع تست کرونا دقیق‌تر است؟
آزمایش سرولوژی واکنش سیستم ایمنی بدن را به بیماری نشان می‌دهد و در صورتی که بخواهد پاسخ مناسبی داشته باشد باید حداقل یک هفته از زمان بیماری گذشته باشد و در صورتی که بخواهیم آزمایش مثبت از فرد مبتلا داشته باشیم شاید حتی لازم باشد تا یک ماه نیز صبر کنیم. این در حالی است که در افرادی که به شکل کم‌علامت یا بی‌علامت به بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است آزمایش سرولوژی منفی باشد. آزمایش سرولوژی برای بررسی‌های اپیدمیولوژی استفاده می‌شود و تفسیر آن نیز باید توسط فردی متبحر صورت بگیرد. این کیت‌ها مانند کیت‌های قبلی که برای سایر بیماری‌ها استفاده می‌شد، تأییدیه‌های نهایی ندارند اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز استفاده از آنها وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است مردم این کیت‌ها را ملاک قرار ندهند و فکر نکنند با انجام آزمایش در برابر بیماری مصون خواهند بود.
چند آزمایشگاه در کشور تست کرونا می‌گیرند؟
بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر بیش از 180 آزمایشگاه داوطلب ارائه خدمات هستند، از این بین70 آزمایشگاه در بخش خصوصی، 80 آزمایشگاه زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و تعدادی از آزمایشگاه‌ها نیز مربوط به سایر دستگاه‌ها هستند که این آزمایشگاه‌ها آزمایش «پی‌سی‌آر» را انجام می‌دهند اما از این 180 آزمایشگاه ذکرشده، تاکنون170 آزمایشگاه موفق به کسب مجوز شده‌اند. طریقه اخذ مجوز هم بدین صورت است که آزمایشگاه مورد نظر درخواست خود را برای انجام آزمایش «پی‌سی‌آر» به دانشگاه تحت پوشش خود ارائه می‌دهد و پس از بررسی‌های صورت‌گرفته و تأیید انستیتو پاستور مجوز انجام این تست در آزمایشگاه داده می‌شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/173973/هزینه-واقعی-تست-کرونا
بستن   چاپ