ایران پرسمان
کتک‌کاری جلال و فردید!
شنبه 25 مرداد 1399 - 3:39:47 PM
ایران پرسمان - جام جم / جلال آل‌احمد در سال 1322 وارد دانشسرای عالی می‌شود، گفته شده که احمد فردید قبل از سفر فرنگ در سال 1326، علاوه بر دبیرستان‌ها در دانشسرای عالی نیز تدریس می‌کرده، لذا این امکان وجود داشته که در دانشسرا به یکدیگر بر خورده باشند. احتمال دیگر، ملاقات در دفتر مجله سخن است. در همان سال‌هایی که فردید در هیات تحریریه ماهنامه سخن حاضر می‌شده اولین نوشته آل‌احمد در مجله سخن، با عنوان زیارت در سال 1324 به چاپ رسیده است.
سیدعبدا... انوار در یادنامه جلال آل‌احمد درباره رابطه این دو چنین گفته است:خوب به خاطر دارم که زمستان 1335 شمسی در باشگاه معلمان، انجمن فلسفی‌ای داشتیم و در آن بزرگان اندیشه ایران چون آقای دکتر سیداحمد فردید از یک سو و مرحوم دکتر هشترودی از سوی دیگر شرکت می‌کردند و بحث‌های گوناگون فلسفی و اجتماعی به آن مجلس می‌رفت و اغلب با کنایه سخن روز مطرح می‌گردید. روزی ناگاه عبارت غربزدگی در آن انجمن به کار رفت. جلال این ترکیب لفظی را قاپید و با معنایی که بعد به آن داد، رساله معروف غربزدگی خود را پرداخت. غربزدگی و تفسیر مطلب را دکتر احمد فردید داد و گرداننده آن (جلسه) دکتر تسلیمی بود. بد نیست این را هم بدانید که پرویز داریوش در سال 1336 مطالبی را با عنوان مفاوضه مولانا عقیل و دکتر آلامد درباره خنیاگر کوهستان در نشریه اندیشه و هنر سال 1336 به چاپ رسانیده که در واقع گزارش مباحثه فردید و آل‌احمد درباره شعر نیما و در یک محفل خصوصی است.البته این رابطه به مرور خراب می‌شود و اتفاقا دعوا از همین استفاده آل‌احمد از واژه غرب‌زدگی هم شروع می‌گردد. خود فردید در کتاب اندیشه‌های هدایت می‌گوید: اشاره به غربزدگی کردم باید یادآور شوم که معنایی که من از غربزدگی می‌خواهم با آنچه در این باره شادروان جلال آل‌احمد نوشته، بسیار فرق دارد.
تا این‌که فردید در سمینار کنکاش در اندیشه‌های آل‌احمد درباره رساله غربزدگی او می‌گوید:بنده نخواندم وگرنه یک خط قرمزی اینجوری و اینجوری می‌کشیدم رویش و پرت می‌کردم دور.

ایران پرسمان


در اینجا برای خالی نبودن عریضه خاطره‌ای برای پایان این یادداشت نقل می‌کنیم:
جلال آل‌احمد و سیمین دانشور روزی احمد فردید را با اتوموبیل خودشان از شمیران به تهران برمی‌گردانند. ضمن گفت‌وگوهای پرشور و شر همیشگی در راه، سیمین دانشور نیز نظر خود را می‌گوید و احمد فردید هم با الفاظی سخیف توی ذوق او می‌زند که چرا وارد حوزه معقولات می‌شود. جلال آل‌احمد همان‌جا اتومبیل را نگه می‌دارد، پیاده می‌شود، به آن‌سو می‌رود، در جلو را باز می‌کند، یقه احمد فردید را می‌گیرد، او را بیرون می‌کشد و کتک جانانه‌ای که بر اثرش عینک احمد فردید می‌شکند، به او می‌زند و او را در نهر بی‌آب کنار جاده می‌اندازد. سپس سوار اتومبیل شده و می‌رود.
25 مرداد سالروز درگذشت سیداحمد فردید متفکر معاصر ایرانی است

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/175376/کتک‌کاری-جلال-و-فردید!
بستن   چاپ