ایران پرسمان
ردپای قاچاقچیان در افزایش قیمت موبایل
چهارشنبه 26 شهريور 1399 - 10:33:13
ایران پرسمان - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
نرخ ارز که این روزها مسبب اصلی گرانی‌های افسارگسیخته در بازارهای مختلف کشور شناخته می‌شود‌‌، یکی ماهی می‌شود که قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه و تبلت را نیز وارد روند صعودی کرده و اطلاعات منتشر شده گویای این مطلب است که انواع گوشی در بازار ایران حدود 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. مشتریان نیز که امیدوار به کنترل بازار ارز از سوی بازارساز بودند تا بتوانند گوشی مد نظر خود را با قیمت مناسب‌تر و منطقی‌تری تهیه کنند، در خرید تعلل کرده که همین موضوع سبب ایجاد رکود قابل توجهی در این بازار شده است. افزون بر این، شیوع بیماری کرونا و تغییراتی که در نحوه آموزش دانش‌آموزان ایجاد شد، یعنی آموزش به روش مجازی نیز بر این بازار تاثیراتی به دنبال داشت. در این میان، گفته می‌شود که عرضه‌کنندگان عمده نیز با هدف گران‌کردن گوشی از عرضه به بازار خودداری کردند که تمام این عوامل دست به دست هم داده تا بازار موبایل ایران نیز به‌مانند دیگر بازارها، این روزها حال خوشی نداشته باشد. فعالان بازار موبایل، تبلت و لپ‌تاپ همچنین به نکته دیگری نیز اشاره می‌کنند. آنها می‌گویند عدم همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی با تجار موجب شده تا بازار با کمبود کالا مواجه شود که همین موضوع سبب جولان قاچاقچیان در این بازار شده که خود عامل دیگری است برای سر به فلک کشیدن قیمت‌ها. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حداقل قیمت لپ‌تاپ در بازار از هفت میلیون تومان آغاز می‌شود و به‌عنوان مثال، یک گوشی پر تقاضا و پرفروش برای دانش‌آموزان از دو میلیون و 950 هزار تومان در دو هفته قبل به سه میلیون و 800 هزار تومان رسیده است. 
اخیرا، محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از کاربران خواسته بود که سوالات خودشان را مطرح کنند تا او به صورت کوتاه پاسخگوی آنان باشد. یکی از سوالات کاربران در خصوص افزایش قیمت لپ‌تاپ و موبایل بود که جهرمی دلیل بالا رفتن قیمت‌ها را نرخ ارز دانست و عنوان کرد که پیگیری می‌کنیم تا تولید گوشی ارزان‌قیمت و کیفیت مناسب ایرانی شتاب بگیرد و مشکل تا حدودی حل شود. در همین ارتباط، روز گذشته، او خبر داد که اعطای وام 500 میلیارد تومانی به اپراتورها برای تحویل گوشی قسطی به مردم در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت.
قیمت مودم 10 برابر شده است
آذری جهرمی، در آیین معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات که با حضور مسئولان برگزار شد، گفت: در شرایطی که نرخ دلار نوسان دارد نمی‌توانیم به‌عنوان مسئول بگوییم کاری از دست ما برنمی‌آید. در زمان نبود مشکل همه مدیر هستند. در شرایطی که پول فراوان و شرایط مناسب وجود دارد، هر کسی می‌تواند کشور را به خوبی مدیریت کند. این که تلفن همراه اکنون به شکل مناسبی در دسترس نیست، بگوییم علتش نوسان ارز است و کاری از دست ما برنمی‌آید. اکنون به دلیل آموزش مجازی خیلی از ما مصرف‌کننده هستیم و باید برای فرزندان خود تبلت، گوشی تلفن همراه و مودم تهیه کنیم. مودمی که قیمت آن 200هزار تومان بوده و اکنون قیمت آن 10 برابر شده است. در این شرایط باید چه کرد؟ غیر از این است که باید نیاز مردم را تامین کنیم؟ او اضافه کرد: چشم مردم به دست‌های تولیدکنندگان است. اگر محصولات با قیمت مناسب عرضه شود مردم استقبال خواهند کرد. یکی از موضوعات مهم مودم است که در نمایشگاه دیروز چهار شرکت تولید مودم، سه شرکت تولیدکننده گوشی حضور داشتند. معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات امروز گزارش دادن که مجموعه «صاایران» ورود خوبی به تولید گوشی تلفن همراه داشته و اولین محوله گوشی‌های تولیدی این شرکت به ایرانسل تحویل داده شده تا شرایط عرصه به بازار توسط این اپراتور مهیا شود. آذری جهرمی اظهار کرد: دستور اعطای اعتبار 500 میلیاردی به اپراتورها به‌عنوان وام در دستور کار معاونت فناوری نوآوری قرار گرفته است تا اپراتورها بتوانند از این طریق گوشی را به صورت قسطی به مردم بدهند و زنجیره تولید تکمیل شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/189141/ردپای-قاچاقچیان-در-افزایش-قیمت-موبایل
بستن   چاپ