ایران پرسمان
رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی از شرکت در انتخابات آتی کناره گرفت
جمعه 28 شهريور 1399 - 15:39:09
ایران پرسمان - فارس / رئیس‌جمهور خودخوانده بولیوی به دنبال کسب نتایج بد در نظرسنجی‌ها و نارضایتی مردم، از نامزدی در انتخابات 18 اکتبر (27 مهر) این کشور کناره‌گیری کرد.
به گزارش «بی‌بی‌سی»، «جنین آنز» بعد از کناره‌گیری، از نامزد دیگری اعلام حمایت کرده و گفته اگر راست حامی کودتا متحد نشود، «اوو مورالس» رئیس‌جمهور سابق که در نتیجه کودتا در ماه نوامبر سال 2019 برکنار شد، بازمی‌گردد.
مورالس در واکنش به کناره‌گیری آنز گفته، به این شکل او می‌تواند نه تنها با مصونیت از پرونده‌های فساد رسوایی‌آور بلکه از نسل‌کشی در شهرهای «سنکاتا» و «ساکابا» فرار کند.
رئیس‌جمهور کودتا اما گفت که این تصمیم را بنابر مصلحت گرفته تا مانع پیروزی حزب «جنبش برای سوسیالیسم» مورالس در انتخابات شود.
مورالس که اولین رئیس‌جمهور بومی بولیوی بود، با وجود پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری که پاییز 2019 برگزار شد، از سوی مخالفین به دست بردن در آرا و تقلب متهم شد. او هرچند با برگزاری دوباره انتخابات موافقت کرد، اما نهایتا 21 آبان تحت فشار مخالفین مورد حمایت آمریکا، بولیوی را به مقصد مکزیک ترک کرد. او برای «انجام امور درمانی» راهی کوبا شد و سپس به آرژانتین پناهنده شد.
از آن زمان، دولت کودتای بولیوی به ریاست جنین آنز که از نوادگان استعمارگران اولیه بولیوی است، اعتراضات مردم را با سرکوب و خشونت پاسخ داده و کشتار بومیان این کشور را بار دیگر احیا کرده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/190159/رئیس‌جمهور-خودخوانده-بولیوی-از-شرکت-در-انتخابات-آتی-کناره-گرفت
بستن   چاپ