ایران پرسمان
سرمایه بازار بورس کجا رفته است؟
دوشنبه 31 شهريور 1399 - 18:07:38
ایران پرسمان - وزیر اقتصاد: در 6 ماه اول امسال 284 هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته و به مدیریت خود بالیده اند. می پرسم این سرمایه برای چه کسی تأمین شده و جیب چه کسی را خالی کرده است؟

جناب آقای وزیر اقتصاد فرموده اند در 6 ماه اول امسال 284 هزار میلیارد تومان تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته و به مدیریت خود بالیده اند.
می پرسم این سرمایه برای چه کسی تأمین شده و جیب چه کسی را خالی کرده است؟ همه می دانیم که دولت در اثر سیاست‌های نادرست خود در سال‌های گذشته دچار کسری بودجه شدید بوده است اما چه راهی را برای جبران و تأمین آن برگزیده است؟ دولت تصمیم گرفته که از طریق فروش سهام برخی از شرکت ها و بانک‌های دولتی ، عرضه اوراق بهادار، نوسان قیمت ارز و طلا ؛ کسری بودجه خود را تأمین نماید و پول مردم را در این سه بازار سرگردان کند.
در مقطعی بازار ارز و طلا را ملتهب می کند، سرمایه های مردم را به سوی این بازار می کشاند، تقاضا را در این بازار بالا می برد. روزانه بلکه ساعتی نیز قیمت طلا و ارز را افزایش می دهد؛ در این میان دلار 13،12 هزار تومانی به مرز 26 هزارتومان می رسد و این ما به التفاوت در جیب دولت می رود.
در این زمان با کاهش مقطعی قیمت ارز و طلا جذابیت را از این بازار می گیرد و عده ای بدبخت می شوند.
در مقطعی بازار بورس را ملتهب می کند، با تبلیغات درست و نادرست، سرمایه های مردم را به سوی بورس سرازیر می کند.
شاخص بورس به شدت و به صورت غیر معقول رشد می کند. شرکت‌های دولتی مقداری سهام پیش بینی و طراحی شدهرا در پیک قیمت می فروشند،
سپس بقیه سهام را عرضه نکرده و بازار را قفل می کنند. دست حمایت خود را از بازار بر می دارند؛ آن را به حال خود رها می کنند و بورس به شدت سقوط می کند و میلیون‌ها تازه وارد در بورس به شدت متضرر می شوند.
در موقعیتی بازار اوراق را جذاب می کند، اوراق را با سود بالا به فروش می رساند، پول‌های مردم را جذب می کند و کسری بودجه خود را جبران می کند اما این بار نه مردم، بلکه دولت بعدی بدبخت می شود و این بازی در بازارهای مختلف ادامه می یابد تا با پیش بینی وزیر اقتصاد 500 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین شود و جیب دولت پر شود و میلیون‌ها ایرانی به همراه دولت بعدی بدبخت شوند.
می پرسم چرا وقتی سهم ها به پیک قیمت می رسد و با کمال تعجب صف‌های خرید صدها میلیون بلکه میلیاردها سهم تشکیل می شود،سهام عرضه نمی کند؟ چرا وقتی سهام به کف قیمت می رسد، با کمال تعجب صف طولانی فروش تشکیل می شود، کسی خریدار نیست؟یعنی چرا سهامداران بزرگ حقوقی و حقیقی بازارگردانی نمی کنند و نقد شوندگیبازار بورس را به جریان نمی اندازند؟
می پرسم چرا از بین 500 – 600 نماد بازار بورس، تنها با بازی با 5 و 6 نماد و با میانگین وزنی،شاخص بورس را مثبت نشان می دهید در حالی‌که اقلیت نمادها منفی خورده اند و میانگین غیروزنی بورس منفی است.
به جز فریبکاری و ظاهر سازی چه نامی می توان براین کار نهاد؟ چرا در کوران معاملات که فرصت صدم ثانیه برای خریداران و فروشندگان ارزش دارد و هسته معاملات دچار اختلال می شود؟ پاسخ این تناقض‌های اقتصادی چیست؟ آیا همه این اتفاقات غیرمنطقی و تصادفی است؟ دولت معتقد است زبده ترین اقتصاد دانان سرمایه داری را در کنار خود دارد و با وجود این نتوانسته معضلات را حل نماید. بنابراین با بنیان‌های تئوریک اقتصاد سرمایه داری توان پاسخگویی به مشکلات اقتصادی را ندارد یا تیم اقتصادی دولت کاسه ای زیر نیم کاسه دارد؟
حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی، عضو کمیسیون اصل 90
منبع: روزنامه رسالت

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/191602/سرمایه-بازار-بورس-کجا-رفته-است؟
بستن   چاپ