ایران پرسمان
شمارش معکوس برای پایان « دستور » به قیمت خودرو
سه شنبه 1 مهر 1399 - 13:46:04
ایران پرسمان - عزم مجلس برای پایان دادن به قیمت گذاری دستوری خودرو جدی است. سرکوب قیمت در برهه های مختلف اثر خود را با جهش های هیجانی قیمت خودرو نشان داده و اکنون این امیدواری وجود دارد که با عرضه خودرو در بورس عملا به سمت آزادسازی قیمت خودرو حرکت کنیم. اتفاقی که می تواند نقدینگی را به جای درست آن یعنی تولید برساند.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، عرضه خودرو در بورس و کشف قیمت خودرو از این طریق، محوری ترین بخش طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو است. عرضه خودرو در بورس در شرایط کنونی تولید که عرضه کفاف تقاضا را نمی دهد به نظر می رسد در میان خودروسازان اصلی کشور هم مخالفی نداشته باشد. با این حال این طرح یک مخالف هم دارد. 
شورای رقابت که در حال حاضر متولی قیمت گذاری خودرو است با عرضه خودرو در بورس موافق نیست و به نوعی قیمت گذاری دستوری را تایید می کند. اما به نظر می رسد در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود شورای رقابت نیز باید از آن تبعیت کند. البته در این طرح نقش شورای رقابت به طور کامل حذف نشده است. بلکه همچنان این شورای رقابت است که قیمت پایه خودرو را مشخص می کند. اما قیمت نهایی یعنی قیمت مصرف کننده خودرو در بورس کشف قیمت می شود.
روح‌الله ایزدخواه مسئول کارگروه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص ساماندهی وضعیت بازار خودرو در مورد کشف قیمت خودرو در بورس به تسنیم گفت: قیمت خودرو در طرح ساماندهی بازار خودرو بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
وی با اشاره به کشف قیمت تعادلی خودرو در بورس، گفت: اگر قیمت تعادلی خودرو در بورس بالاتر از قیمت تمام‌شده باشد از اختلاف قیمت بین قیمت بازار و قیمت تمام‌شده، مالیات گرفته می‌شود تا رانت موجود به‌جای این که به جیب دلالان یا خودروساز رود در اختیار دولت قرار گیرد و صرف افزایش تولید خودرو شود تا قیمت‌ها پایین بیاید.
در طرح تحول بازار و صنعت خودروی سبک پیشنهاد شده است از مالیات اخذ شده از معاملات خودرو، 20 درصد به خزانه برود و صرف توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شود و 70 درصد هم به خودروسازها وام کوتاه‌مدت داده شود تا تولید خود را افزایش دهند. در این میان 10 درصد برای پاداش به خودروسازان در نظر گرفته شده است تا اگر عرضه خودروی آن‌ها بالا بود به‌تشخیص شورای رقابت به خودروسازان تعلق گیرد و به این ترتیب تلاش شده است سود خودروساز صرفاً در افزایش تولید قرار گیرد.
خودروتک
2025

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/191951/شمارش--معکوس--برای--پایان--«-دستور-»--به--قیمت--خودرو
بستن   چاپ