ایران پرسمان
کارت ‌های بازرگانی یک ‌بار مصرف جمع‌‌آوری می ‌شوند
پنجشنبه 3 مهر 1399 - 16:14:18
ایران پرسمان - جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این خبر که کارت‌های بازرگانی به‌اصطلاح یک‌بار مصرف جمع‌آوری می‌شوند، اعلام کرد که «همواره مشکلات متعددی در استفاده از این کارت‌ها به‌ویژه در بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط آنها وجود داشت.»

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، جعفر سرقینی سرپرست وزارت صمت روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت با اعلام این خبر که کارت‌های بازرگانی به‌اصطلاح یک‌بار مصرف جمع‌آوری می‌شوند، اعلام کرد که «همواره مشکلات متعددی در استفاده از این کارت‌ها به‌ویژه در بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط آنها وجود داشت.»
پیش از این خبرهایی در خصوص سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی به گوش می‌رسید، همین اواخر نیز خبری در رسانه‌ها مبنی بر ورود 700 خودروی لوکس (پورش) به‌واسطه کارت بازرگانی متعلق به یک خانم مسن در یکی از روستاهای کشور منتشر شد که بازتاب زیادی داشت. در واکنش به این خبر، مهدی فسنقری- مدیر سامانه اعتبارسنجی کارت‌های بازرگانی سامانه جامع تجارت- عنوان کرد که «نکته جالب توجه این است که اصلا این فرد مدرک تحصیلی نداشت و در صورتی که استعلام‌های واقعی انجام می‌شد اساسا این فرایند نمی‌توانست کارت بازرگانی دریافت کند.»
او همچنین اضافه کرد که «اتاق بازرگانی از فرآیند صدور کارت‌های بازرگانی حذف نشده است و استعلام‌های کارت بازرگانی در ذیل سامانه جامع تجارت به صورت بر خط از 20دستگاه انجام می‌شود.» واکنش به این خبر کماکان ادامه دارد، مجیدرضا حریری- رئیس اتاق ایران و چین- نیز که به صراحت لهجه معروف است، در یک برنامه تلویزیونی در این باره گفته است که «دستگاه پورشه که نخود و لوبیا نیست، واردکننده‌اش معلوم نباشد!».
سرپرست وزارت صمت در سخنان دیروز خود یکی از مشکلاتی که از محل کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یک‌بار مصرف بروز می‌کند را در موضوع بازگشت ارزهای صادراتی دانسته است. در همین زمینه، رئیس سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود، خبر داده است که تا پایان مردادماه حدود 68 درصد از کل ارز حاصل از صادرات به ایران بازگشته اما بیش از 16 میلیارد یورو ارز صادرات هنوز به ایران بازنگشته است و بیش از 15 هزار صادرکننده، فقط یک میلیون یورو ارز به کشور بازگردانده‌اند.
گفتنی است، گزارش این سازمان همچنین نشان می‌دهد که تعداد کل صادرکنندگانی که تمام تعهدات ارزی خود را به طور کامل، ایفا کرده‌اند به 2286 نفر رسیده که بیش از 200 نفر از آنها در مردادماه تعهدات خود را نهایی کرده‌اند. بر این اساس، این صادرکنندگان حدودا 15 میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات را به کشور بازگردانده‌اند و به این ترتیب، این صادرکنندگان که 11 درصد از کل صادرکنندگان بوده‌اند، 43 درصد از ارز بازگشته را به کشور آورده‌اند.
جمع‌آوری کارت‌های یک‌بار مصرف
سرپرست وزارت صمت گفت: کارت‌های بازرگانی به‌اصطلاح یک‌بار مصرف که صاحبان آنها تجار واقعی نیستند و فقط از آنها سوء‌استفاده می‌شود، جمع‌آوری خواهد شد. سرقینی خاطرنشان‌کرد: با سامانه جدیدی که به همین منظور از حدود دو ماه پیش تعریف شده، تجار رتبه‌بندی شده و بر اساس رتبه‌شان کارت بازرگانی می‌گیرند. او یادآورشد: به دلیل برخی مشکلات سامانه جدید، دستور دادیم تا سامانه‌های قبلی و جدید به مدت دو ماه به موازات یکدیگر کار کنند تا مشکلات سامانه جدید برطرف شود.
واکنش به واردات 700 پورشه
رئیس اتاق بازگانی ایران و چین، با ارائه توضیحاتی در مورد ماجرای واردات 700 پورشه با کارت بازرگانی یک پیرزن، گفت: طرف از فلان وزیر و وکیل نامه گرفته و پورشه‌ها را وارد کرده؛ مگر نخود و لوبیاست که مشخص نشود چه کسی 700 پورشه داخل کشور فروخته است؟
حریری افزود: از سال 91 مدام این داستان را تعریف می‌کنند؛ مشخص است که چه کسی این خودروها را به نام پیرزن وارد کرده است. او ادامه داد: به‌جای فرد با نفوذی که پشت ماجراست، پیرزن را معرفی می‌کنند؛ تنها چیزی که می‌شود گفت این است که خودتانید! به رئیس‌جمهوری رای می‌دهیم که در حساب‌ها سرک بکشد تا متوجه شود چه کسی حق مردم را می‌خورد. وقتی سالی 12 میلیارد قاچاق وارد کشور می‌شود، این قاچاق جایی تبدیل می‌شود به پول و به سیستم بانکی وارد می‌شود؛ با شفافیت این قابل ردیابی است.
ایران جیب
2025

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/192919/کارت-‌های-بازرگانی--یک-‌بار-مصرف--جمع‌‌آوری--می-‌شوند
بستن   چاپ