ایران پرسمان
کشف صندل های شیک و مدرن توت‎ عنخ‎ آمون!
شنبه 5 مهر 1399 - 09:46:06
ایران پرسمان - خراسان / اگر اولین مواجهه‎تان با حوادث و قصه‎ها و اشیای به‎جامانده از زمان‎های قدیم، یک خمیازه کش‎دار است، این مطلب را ازدست ندهید. ما احتمالا درنتیجه برخورد اشتباه مدرسه تصور می‏کنیم تاریخ، کسالت‎بار است و هیچ‎چیز جالبی در آن پیدا نمی‎شود. بفرمایید، این‎هم چیزهای جالب!
صندل‎های مد روز در مصر باستان

ایران پرسمان

وقتی به مصر باستان فکر می‎کنیم، معمولا یاد اهرام ثلاثه و مومیامی و چیزهایی شبیه این‎ها می‎افتیم اما این تمدن قدیمی چیزهای بیشتری برای ارائه دارد. مثلا به تازگی یک گروه باستان‎شناس، صندل متعلق به توت‎عنخ‎آمون معروف به پادشاه توت را پیدا کرده‎اند؛ پادشاه توت، از مشهورترین فراعنه مصر باستان بود که از 9سالگی بر تخت سلطنت نشست و در سال‌های 1332 تا 1323 پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی می‎کرد. نکته غافلگیرکننده درباره این صندل‎ها این است که به‎طرز عجیبی مدرن هستند و همین باعث شده پژوهشگران ادعا کنند که پادشاه توت، از خوش‎تیپ‎های زمان خودش بوده‎است. خب حالا از این به‎بعد، مصر باستان را علاوه بر مومیایی و اهرام با یکی از فرعون‎های پیرو مدش می‎شناسیم.
دستکش‎های زرهی در روم

ایران پرسمان

یک جفت دستکش زرهی شبیه چیزهایی که در فیلم‎های علمی-تخیلی دیده‎ایم، پیدا شده‎ که محققان می‎گویند متعلق به ماکسیمیلیان اول، امپراتور روم بوده‎است. این دستکش که امپراتور هیچ‎وقت آن را از دستش درنمی‎آورده، از همان نوعی است که شوالیه‎ها و سربازان در قرون وسطی می‎پوشیده‎اند؛ البته برای آن‎ها ابزاری دفاعی بوده نه یک اکسسوری شیک برای خوش‎تیپی. دستکش زرهی جناب ماکسیمیلیان، به‎خاطر پیچیدگی و زیبایی‎اش حسابی جلب توجه می‎کرده‎است.
کوزه مقدس در جنگ‎جهانی

ایران پرسمان

باستان‎شناسان در لندن، درست بعد از جنگ جهانی دوم، کوزه‎ای عجیب پیدا کردند که به‎نظر می‌ر‎سید متعلق به دوران روم باستان است.
 ویژگی جالب این کوزه که همه را حیرت‎زده کرد، حفره‎هایش بود. 
پیش از آن، کوزه‎های کشف‎شده باستانی همه کم‎وبیش شبیه هم بودند اما این یکی فکر محققان را حسابی درگیر کرد و درباره کاربرد آن، گمانه‎زنی‎های مختلفی انجام شد. مثلا بعضی‎ها می‎گفتند احتمالا نوعی لامپ (مثل لامپ‎های امروزی) بوده است و عده‎ای تصور می‎کردند از آن به‎عنوان قفس استفاده می‎شده است. کسی هنوز به کاربرد دقیق کوزه‎ مقدس پی نبرده است.
حلقه سورپرایز در قرن شانزدهم

ایران پرسمان

باستان‎شناسان حلقه‎ای متعلق به قرن شانزدهم پیدا کردند که ظاهری معمولی داشت ولی وقتی بیشتر بررسی‎اش کردند، متوجه شدند چیزی درون آن پنهان شده‎است. حلقه طراحی پیچیده‎ای داشت و وقتی بازش کردند، یک فلک نجومی از داخلش ظاهر شد. شکل هندسی حلقه و ساخت استادانه‎اش ثابت می‎کرد هنر دست یک طراح جواهرات باهوش است.
 محققان می‎گویند ساخت چنین حلقه‎ای احتمالا هفته‎ها زمان برده است.
منبع: Amomedia

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/193377/کشف-صندل-های-شیک-و-مدرن-توت‎-عنخ‎-آمون!
بستن   چاپ