ایران پرسمان
روشی نوین برای درمان آسیب‌های پوستی کادر درمان در دوران کرونا
يکشنبه 6 مهر 1399 - 22:51:55
ایران پرسمان - ایسنا / محققان "کالج سلطنتی لندن" در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، "پودر تالک" و "ژل پترولیوم" بهترین محافظت از پوست را هنگام استفاده طولانی مدت از تجهیزات حفاظتی شخصی فراهم می‌کنند.
 با توجه به استفاده گسترده از "تجهیزات حفاظت شخصی"(PPE) طی بیماری همه‌گیر کووید-19، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی آسیب‌های پوستی را هنگام استفاده طولانی مدت از آنها تجربه می‌کنند. این آسیب‌های پوستی ناشی از فشارهای زیادی است که استفاده از این تجهیزات به پوست آنها وارد می‌کند. تجهیزات حفاظتی شخصی به ابزار، تجهیزات و پوشش‌های محافظتی اطلاق می‌گردد که استفاده‌ کننده را در برابر هرگونه خطرات سلامتی یا ایمنی در محل کار محافظت می‌کند. تجهیزات حفاظتی شخصی شامل مواردی چون کلاه ایمنی، دستکش، حفاظت از چشم، جلیقه ضدگلوله، کفش ایمنی، ماسک، محافظ گوش و تجهیزات تنفسی می‌باشد.
اثرات اصطکاک و زخم‌ها و آسیب‌های ناشی از استفاده از این تجهیزات را می‌توان توسط روان‌سازها کاهش داد. به کارکنان توصیه می‌شود که هر نیم ساعت یک‌بار از آنها استفاده کنند، اما استفاده از آنها هر نیم ساعت یک بار هنگام کار تقریبا غیرممکن است چرا که کارکنان در این صورت در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار می‌گیرند، از طرفی بسیاری از مرطوب کننده‌های معمولی نیز چندان مناسب نیستند.
حال محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان به بررسی این موضوع پراختند تا دریابند کدام محصولات طولانی‌ترین لایه محافظ بین تجهیزات حفاظتی شخصی و پوست ایجاد می‌کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که بهترین مواد روانساز برای استفاده موادی هستند که جذب پوست نمی‌شوند و یک لایه محافظتی طولانی مدت بین پوست و تجهیزات حفاظتی شخصی ایجاد می‌کنند.
دانشمندان دریافتند که کرم‌های غیرجاذب مانند روغن نارگیل و مخلوط موم زنبور عسل و کره کاکائو و پودرهایی مانند پودر تالک به احتمال زیاد محافظت طولانی مدت از پوست را برای استفاده کنندگان تجهیزات حفاظتی شخصی ایجاد می‌کند.

ایران پرسمان


دکتر "مارک ماسن"(Marc Masen) نویسنده ارشد این مطالعه از کالج سلطنتی لندن گفت: ما فکر می‌کنیم مرطوب کننده‌ها برای پوست ما مفید هستند اما این کرم‌های تجاری اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بدون گذاشتن رطوبتی روی پوست، سریع جذب پوست می‌شوند.
اگرچه این کرمها برای استفاده روزمره مناسب هستند اما مطالعه اخیر ما نشان می‌دهد که چربی باقی مانده از این مواد دقیقاً همان چیزی است که برای محافظت از پوست در برابر آسیب ناشی از تجهیزات حفاظتی شخصی لازم است.
به همین منظور در این مطالعه، دانشمندان یک اصطکاک سنج برای شناسایی بهترین روان ساز ساختند. روانساز ماده‌ای(معمولاً به‌ صورت مایع) است که به میان دو سطح در تماس با یکدیگر اعمال می‌شود تا اصطکاک و سایش را کاهش داده و بازدهی را افزایش دهد.
اصطکاک سنج ابزاری است که اصطکاک بین دو سطح را ارزیابی می‌کند و طی این آزمایش محققان از آن برای آزمایش اصطکاک بین پوست و پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان(PDMS) که یکی از اجزای رایج تجهیزات حفاظتی شخصی است، استفاده شد. دانشمندان با استفاده از این دستگاه، محصولات موجود در بازار را مورد آزمایش قرار دادند تا اندازه گیری کنند که چگونه این مواد اصطکاک بین پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان و پوست داخل ساعد یک شرکت کننده مرد 44 ساله سالم را تغییر می‌دهند. آنها تاثیرات این مواد را هنگام استفاده از آنها در طول آزمایش و سپس یک، دو و چهار ساعت پس از استفاده از آن آزمایش کردند. در حالی که اکثر محصولات در ابتدا اصطکاک را 20 درصد کاهش می‌دهند، برخی از روان سازهای مبتنی بر سیلیکون و آب و گلیسیرین سطح اصطکاک را با گذشت زمان تا 29 درصد در مقایسه با پوست خشک افزایش می‌دهند. با این وجود هر دو محصول با گذشت زمان اصطکاک را کاهش دادند.
پودر تالک اصطکاک را 49 درصد در هنگام اعمال و 59 درصد در چهار ساعت پس از استفاده از آن کاهش داد. یک محصول موجود در بازار شامل روغن نارگیل، کره کاکائو و موم، اصطکاک را در هنگام اعمال 31 درصد و پس از گذشت چهار ساعت 53 درصد کاهش داد. مخلوط ژلِ پترولیوم و چربی پشم یا لانولین در طول آزمایش 30 درصد اصطکاک را کاهش داد. چربی پشم یا لانولین موم زرد رنگی است که از غدد چربی پشم حیوانات گرفته می‌شود.
وقتی نوبت به مرطوب کننده ها رسید اصطکاک در ابتدا کم بود اما در عرض 10 دقیقه پس از استفاده به شدت افزایش یافت. دلیل این امر این است که مواد فعال درون آنها مانند هیومکتانت، آب را مانند آهن ربا از لایه‌های پایین پوست به لایه‌های فوقانی جذب می‌کنند و آن را نرم، بدون چربی و منعطف می‌کنند.
دکتر "ژنگچو تان"(Zhengchu Tan) یکی از محققان این مطالعه گفت: محصولاتی که به راحتی جذب پوست نمی‌شوند، محصولات محافظتی هستند. در حقیقت افرادی که از تجهیزات حفاظتی شخصی استفاده می‌کنند، بهتر است به طور فعال از کرمها و مرطوب کننده‌هایی که سریع جذب می‌شوند و احساس چربی ایجاد نمی‌کنند خودداری کنند.
دکتر ماسن گفت: اصطکاک و آسیب این تجهیزات می‌تواند برای پوست بسیار مضر باشد، به ویژه هنگامی که برای مدت طولانی از این تجهیزات استفاده شود. ما امیدواریم که مطالعه ما کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و دیگر مصرف کنندگان تجهیزات حفاظتی شخصی را که ‌از اثرات دردناک و مخرب این تجهیزات بر روی پوست خود رنج می‌برند نجات دهد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/195052/روشی-نوین-برای-درمان-آسیب‌های-پوستی-کادر-درمان-در-دوران-کرونا
بستن   چاپ