ایران پرسمان
مذاکرات آمریکا با آتن برای انتقال تسلیحات اینجرلیک ترکیه به یونان
سه شنبه 8 مهر 1399 - 09:50:14
ایران پرسمان - باشگاه خبرنگاران / به نوشته روزنامه تایمز، واشنگتن مذاکراتی را با آتن برای انتقال تجهیزات و تسلیحات از پایگاه «اینجرلیک» ترکیه به یونان آغاز کرده است.
روزنامه انگلیسی تایمز نوشت مذاکرات آمریکا با یونان برای انتقال تجهیزات و تسلیحات از پایگاه هوایی «اینجرلیک» ترکیه به پایگاه متعلق به ناتو در جزیره کرت یونان آغاز شده است.
این روزنامه نوشت مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، این موضوع را در دیدار اخیرش از یونان با مقامات این کشور بررسی کرده است.
اگر چه اخبار چندانی از محور مذاکرات وزیر امور خارجه آمریکا در دومین سفرش به منطقه که در طول دو هفته انجام شد، علنی نشده است، این مقام آمریکایی در حال رایزنی برای تقویت حضور آمریکا در شرق مدیترانه است.
در این زمینه روزنامه تایمز فاش کرد وزیر امور خارجه آمریکا موضوع انتقال تسلیحات کشورش از پایگاه هوایی اینجرلیک به یک پایگاه نظامی در جزیره کرت یونان را بررسی کرده است.
هنوز مشروح این طرح آمریکا مشخص نشده و مشخص نیست آیا واشنگتن تمام تسلیحات موجود در اینجرلیک از جمله زرادخانه هسته‌ای موجود در این پایگاه را نیز منتقل خواهد کرد یا خیر؟ اما از نگاه کارشناسان مطرح شدن این موضوع، در جایگاه خود، ضربه مهمی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، محسوب می‌شود.
این اقدام آمریکا به منزله کاهش صبر این کشور در برابر مواضع اردوغان در برخی مسائل است که جدیدترین آن ماجراجویی‌های آنکارا در شرق مدیترانه از طریق پیگیری طرح‌های اکتشافاتی در مجاورت سواحل قبرس و همچنین مداخله در امور داخلی لیبی است ضمن اینکه ترکیه همچنان اصرار دارد با وجود مخالفت‌های واشنگتن و ناتو، سامانه دفاع موشکی از روسیه خریداری نماید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/195661/مذاکرات-آمریکا-با-آتن-برای-انتقال-تسلیحات-اینجرلیک-ترکیه-به-یونان
بستن   چاپ